• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91466
+
-

آیا لوکوموتیو صنعت ایران به ریل تولید بازمی‌گردد؟

بازگشت امید به صنعت خودرو

بازگشت امید به صنعت خودرو

آمارهای پردازش شده در همشهری نشان می‌دهد در آذرماه امسال برخلاف انتظار یک اتفاق شگفت‌انگیز در صنعت خودروسازی اتفاق افتاده و مقدار تولید در این صنعت 34.5درصد رشد کرده این موضوع به رشد 19.5درصدی درآمد خودروسازان دریک‌ماه گذشته منجر شده است.

به گزارش همشهری، سطح تولید در صنعت خودرو در آذر‌ماه امسال یکباره افزایش یافته؛ درحالی‌که در نیمه نخست امسال تیراژ تولید خودروسازان در مقایسه با پارسال تا 40درصد کاهش نشان می‌داد. هنوز از دلایل این رشد ناگهانی تولید اطلاعات کافی در دست نیست اما به گفته کارشناسان علت رشد تولید در صنعت خودرو می‌تواند به تامین قطعات از داخل یا خارج و همکاری سازمان صنایع دفاع برای تامین قطعات موردنیاز صنعت خودرو مرتبط باشد. در عین‌حال فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو از تغییر استراتژی تولید هم به‌عنوان یکی از دلایل جهش صنعت خودرو نام برد و افزود: به‌غیراز خودرو‌هایی که قبلا به‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شد و با قطع همکاری خارجی‌ها فعلاً تولید آنها را متوقف کرده‌ایم، تولید خودرو‌های سمند، دنا و انواع خودرو‌های پژو ادامه یافته است. مقیمی با اشاره به دلایل رشد تولید خودرو در پاییز امسال توضیح داد:23قطعه از قطعات مورد نیاز که قبلا از خارج وارد می‌شد در ماه‌های اخیر داخلی‌سازی‌ شده است.
 از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صنعت خودرو با کاهش شدید تولید مواجه شد زیرا برخی از قطعات مورد نیاز تولید خودرو؛ وارداتی است. با خداحافظی رنو، پژو و سایر تامین‌کننده‌های قطعه از بازار ایران روند تولید خودرو در ایران دچار چالش اساسی شد.

روند کاهش تولید و کیفیت
 روند کاهش تولید تا آنجا پیش رفت که قیمت هر پراید اکنون به سطح 55میلیون تومان رسیده و قیمت خودرو به‌دلیل کاهش عرضه سر به فلک گذاشته و قیمت فروش برخی خودروها در بازار حتی بیش از 100درصد رشد داشته و همزمان به‌گفته بسیاری از مشتریان و مصرف‌کنندگان کیفیت تولید هم با افت محسوسی مواجه شده است. اما مدیرعامل ایران‌خودرو وعده داده این ایرادها در حال رفع شدن است. برهمین مبنا فرشاد مقیمی وعده تولید انبوه محصولات با موتور یورو٥ با هدف دستیابی به استانداردهای آلایندگی زیست‌محیطی را مطرح کرد و گفت: یکی از موتورهای یورو٥ ما از آذرماه به تولید انبوه رسیده و از ١٥دی‌ماه موتور 5TU  به تولید انبوه خواهد رسید.
مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: تأییدیه و استاندارد موتورهای ملی را نیز گرفته‌ایم و از ماه‌های آینده تولید انبوه آن موتورها را هم در دستور کار قرار خواهیم داد؛ او با اشاره به الزامات و محدودیت‌های قانونی داریم برای تولیدخودرو با استاندارد یورو۵ در سال 99، از تولید 5هزار خودرو با استاندارد یورو5 تا پایان سال خبر داد و گفت: هم‌اکنون ٥٠٠ خودرو تولید شده و به آن باید تولید خودروهایی که به متقاضیان تحویل داده شده است را نیز افزود.
مقیمی با بیان اینکه در این فرایند، سرمایه‌گذاری ١٠ میلیون یورویی انجام شده است، اعلام کرد: فرایند تبدیل موتورها به یورو۵، باعت افزایش قیمت محصولات نخواهد شد. تمام تلاش ما این است که در ٣٨ نوع محصولی که به بازار عرضه می‌کنیم، تا پایان اسفند‌ماه به تولید انبوه با موتورهای یورو5 برسانیم.

شکستن رکورد 15‌ماه اخیر 
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن تأیید شواهد آماری درباره شکسته شدن رکورد تولید خودرو گفت: تیراژ روزانه تولید خودرو، دیروز شنبه، به ۲۳۰۰ دستگاه رسید. به گفته او رکورد تولید بزرگ‌ترین خودروساز ایران در آذر امسال به ۴۰ هزار و 400 دستگاه رسید که این میزان تولید در ۱۵‌ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. فرشاد مقیمی با بیان اینکه در مقایسه با ماه‌های گذشته سرعت تولید در ایران‌خودرو دوبرابر شده گفت: در آذر‌ماه ۵۱هزار دستگاه خودرو و در ‌ماه آبان ۵۰هزار خودرو را تجاری‌سازی‌ کردیم. تازه‌ترین اطلاعات عملکرد خودروسازان هم نشان می‌دهد تعداد خودرو‌هایی که شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو زامیاد در آذر‌ماه امسال تولید کرده‌اند 34.3درصد بیشتر از‌ ماه قبل بوده یعنی فقط در طول یک‌ماه 25هزار و 684دستگاه به ظرفیت تولید خودروسازان اضافه شده است.

رشد تولید در زامیاد و پارس‌خودرو
اطلاعات آماری همشهری نشان می‌دهد فقط در آذر‌ماه امسال 57.5درصد به ظرفیت تولید شرکت پارس‌خودرو؛ که پیش‌تر با کاهش شدید تولید مواجه بود اضافه شده، علت آن است که پارس‌خودرو از تولید خودرو‌هایی مانند رنو، برلیانس، ون دولوکس و ریچ دست برداشته و در مقابل درحال تولید پراید، تیبا و کوئیک است، این موضوع موجب شده سطح تولید و فروش در این شرکت در آذر‌ماه امسا ل به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.
پارس‌خودرو در 9‌ماه امسال 72هزارو 740دستگاه خودرو تولید کرده اما خودروهای تولید شده در آذر‌ماه 15.2درصد از مجموع کل تولید 9‌ماه این شرکت را تشکیل می‌دهد این عدد نشان می‌دهد پارس‌خودرو تخته گاز کرده تا تولید را به‌شدت افزایش دهد.
آمار نشان می‌دهد بازار تولید خودروهای تجاری هم با رشد مواجه بوده به‌طوری که تعداد تولید شرکت زامیاد هم افزایش یافته ظرفیت تولید زامیاد هم در آذر‌ماه امسال 21درصد نسبت به‌ماه قبل افزایش یافته است. شرکت زامیاد درباره دلایل افزایش رشد تولید اعلام کرده این شرکت توانسته با تکیه بر پویش بومی‌سازی قطعات در سطح گروه خودروسازی سایپا، میزان تولید خود را افزایش دهد و به رکورد تولید روزانه 200دستگاه دست یابد و در روزهای پایانی آذرماه سال‌جاری، از رکورد تولید سال ۹۷ عبور کند.

رشد در خطوط تولید دوقلوها
اما طبق آمارها بعد از پارس‌خودرو بیشترین رشد تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ متعلق به سایپا بوده است. شرکت سایپا موفق شده است در آذر‌ماه امسال و فقط در طول یک‌ماه 36درصد به ظرفیت تولید خود اضافه کند. این شرکت در آذر‌ماه امسال 36هزارو 347هزار خودرو تولید کرده که 13.7درصد از کل تولید 9‌ماه این شرکت را تشکیل می‌دهد. سایپا از اول امسال تاکنون به‌طور میانگین 30هزار دستگاه خودرو تولید کرده که مقدار تولید آذر‌ماه جهش بزرگی نسبت به میانگین ماهانه تولید در این شرکت نشان می‌دهد.ایران‌خودرو هم به‌عنوان مهم‌ترین شرکت خودروساز ایران در آذر‌ماه امسال 30درصد به ظرفیت تولید خود اضافه کرده و جمعا 48هزارو 717دستگاه خودرو تولید کرده است این مقدار تولید 18.7درصد از کل تولید 9‌ماه شرکت ایران‌خودرو است. این عدد نشان می‌دهد تعداد تولید خودرو به شکل محسوسی در ایران‌خودرو افزایش یافته است. حجم تولید ایران‌خودرو در آذر‌ماه امسال 11هزار دستگاه افزایش یافته است.

افزایش درآمد
 همگام با رشد تولید درآمد شرکت‌های خودروساز هم افزایش یافته است. آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد خودروهایی خودروسازان در آذرماه امسال فروخته‌اند 9.5درصد بیشتر از‌ماه قبل بوده تحت‌تأثیر این موضوع درآمد خودروسازان در آذر‌ماه یکباره با 19.5درصد افزایش همراه بوده است. جمع کل درآمد شرکت‌های خودروساز در آبان‌ماه 4376میلیارد تومان بوده که این مقدار در آذر‌ماه به 5231میلیارد تومان رسیده است. با این حساب شرکت‌های خودروساز در 9‌ماه امسال جمعا 27هزارو 280میلیارد تومان درآمد داشته‌اند و چنانچه بتوانند روند رشد تولید فعلی را تا پایان سال حفظ کنند این امکان وجود دارد که با افزایش درآمدهایشان بتوانند بخشی از بدهی‌هایشان را جبران کنند. صنعت خودرو به‌دلیل بحران‌های شدید مالی در طول چند سال گذشته با ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته روبه‌رو است، بنابراین راه نجات آن فقط افزایش تولید و بهینه‌سازی فرایند تولید است.

    رشد 3 برابری و صفر شدن دپوی خودرو 

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در جلسه قرارگاه رونق تولید اعلام کرد: چرخ‌های صنعت خودرو راه افتاده و کف پارکینگ خودروسازان از خودروهای دپو شده صفر کیلومتر، خالی شده است. او تأکید کرد: تزریق منابع جدید و داخلی‌سازی‌ در صنعت خودرو جواب داده است. او در عین حال افزود: البته ضرورت دارد احتیاطات لازم را برای ادامه کار و توسعه این صنعت بیش از پیش داشته باشیم. وزیر صنعت با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص تامین مالی صنعت خودرو گفت: درعین‌حال باید فروش اموال مازاد شرکت‌های بزرگ خودروسازی را سرعت ببخشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش تیراژ تولید خودروسازان گفت: تولید خودرو در آذر‌ماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته نزدیک به 3برابر شده است.  رضا رحمانی در عین حال فاش کرد: یک سال پیش تولید خودرو در شرف نابودی بود و خودروسازان فقط 20هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند. به گفته او پارسال خودروسازان یک‌میلیون دستگاه خودرو با تعهد تحویل پیش‌فروش و 24هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش از مردم پول گرفته و خودرویی تحویل نداده بودند.


 محاسبات همشهری نشان می‌دهد تولید 4شرکت بزرگ خودروساز ایران در یک‌ماه گذشته 34درصد رشد کرده است

 طبق آمارهای پردازش شده در همشهری، در طول آذرماه نسبت به آبان امسال رقم تولید در شرکت‌های ایران‌خودرو 30درصد، سایپا 36درصد، پارس‌خودرو 57درصد و زامیاد 21درصد رشد کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید