• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91110
+
-

جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تبعات نپیوستن ایران به FATF را شرح دادند

نامه‌نگاری مجلس

مجلس
نامه‌نگاری مجلس


فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

جمعی از نمایندگان مجلس و عمدتا اعضای فراکسیون امید دست به قلم شده و برای خروج از کلاف در‌هم‌پیچیده و گره‌خورده پیوستن ایران به FATF به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته و می‌خواهند با مدد گرفتن از ایشان به این بن‌بست 14ماهه پایان دهند.
شهاب‌الدین بیمقدار، عضو فراکسیون امید با اعلام این خبر به همشهری گفت: محور اصلی این نامه برشمردن تبعات نپیوستن ایران به FATF از نگاه کارشناسانه و با دلیل برهان است.
بیمقدار در پاسخ به اینکه هدف از نگارش نامه خطاب به مقام معظم رهبری چیست؟ به همشهری گفت:‌ این نگرانی وجود دارد که جمعی تصمیم‌گیری در این خصوص را بر دوش رهبری بیندازند، چرا  برخی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که در نهایت ایشان مجبور شوند به میدان بیایند و دستور پیوستن و یا نپیوستن صادر کنند؟
این عضو فراکسیون امید همچنین در پاسخ به اینکه چرا الان به فکر تدوین این نامه افتاده‌اید؟ مگر پالس منفی از جانب مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کرده‌اید؟ گفت: ایران کمتر از یک‌ماه فرصت دارد تا تکلیفش را با گروه اقدام مالی مشخص کند. مجلس در این مدت و در قبال تعلل مجمع هم صبوری کرده است، باید تکلیف FATF هرچه زودتر روشن شود. او افزود: بیشتر چهره‌ها و فعالان اقتصادی که در زمینه مباحث بین‌المللی صاحب‌نظر هستند تأکید دارند که اگر ما به FATF نپیوندیم و در لیست سیاه قرار بگیریم، دادوستدهای مالی بانکی ما در خارج از کشور بایکوت می‌شود و این به معنی انزوای کامل اقتصادی ایران خواهد بود.
بیمقدار با بیان اینکه همین حالا بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مثل کویت، عمان و امارات به تجارشان گفته‌اند حساب‌هایشان در ایران را ببندند، ادامه داد: درکنار این تصمیم کشورهای عربی، شنیده‌ام که وزارت خارجه روسیه نیز طی نامه‌ای به وزارت خارجه اعلام کرده که بدون پیوستن به FATF دیگر نمی‌تواند با ما همکاری کند و قطعا صادرات و واردات ما با مشکل مواجه می‌شود.
این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: درصورت نپذیرفتن FATF قیمت دلار افزایش یافته و روی همه کالاها اثر می‌گذارد و مشکلات عدیده‌ای در توسعه کشور ایجاد می‌شود. در نامه به مقام معظم رهبری به این مسائل اشاره شده است و بنده به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی در داخل و بازار بین‌المللی وظیفه دارم این حرف‌ها را مطرح کنم.
سرگردانی پیوستن ایران به 2کنوانسیون بین‌المللی CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) و پالرمو (کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی) به‌دلیل تعلل مجمع در حالی است که FATF در بیانیه اجلاسیه گذشته‌اش درمورد ایران لحن تندی داشت و اعلام کرد برای ششمین‌بار و  آخرین‌بار تا نشست آتی که قرار است بهمن‌ماه بر گزار شود به ایران مهلت عضویت می‌دهد توصیه‌های این گروه را اجرا کند و اگر تا قبل از بهمن‌ماه آینده این 2کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهد شد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد‌ماه 3سال گذشته که ایران در فهرست سیاه این گروه مالی بود باز خواهد گشت.
از لوایح چهارگانه‌ای که متضمن و پیش‌نیاز عضویت ایران در گروه اقدام مالی است، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی تصویب شدند و همچنان پالرمو و CFT بازمانده‌اند.

ایران بایکوت می‌شود
شمارش معکوس برای پایان مهلت FATF به ایران سبب شده است مجددا بحث عضویت ایران در این گروه مالی بین‌المللی داغ شود و مجلسی‌ها که اکثرا موافق آن هستند علیه مخالفان و در رأس آنها اعضای صاحب رأی مجمع اعلام موضع کنند. درهمین راستا محمدرضا بادامچی، دیگر عضو فراکسیون امید درباره پیوستن ایران به FATF و تصمیم‌گیری درخصوص لوایح پولی و بانکی که مدت‌هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است، گفت: اگر ما به گروه اقدام مالی ملحق نشویم، مشکلاتی را از نظر مراودات پولی و ارزی با دنیا خواهیم داشت و روزنه‌های کوچکی که تا به امروز وجود داشته است، بسته خواهد شد. وی افزود: متأسفانه به‌جای تصمیم‌گیری فنی و کارشناسی درخصوص پیوستن این نهاد مالی بین‌المللی دچار پیچ‌وخم‌های سیاسی شده‌ایم.
بادامچی با گلایه از اظهارنظر‌های نسنجیده و با رنگ‌وبوی سیاسی در مورد تصویب لوایح پالرمو و CFT به همشهری گفت: برخی مسئولان و صاحب‌نظران که رأی‌هایشان در پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF تأثیر‌گذار است، چنان سخن می‌گویند که انگار نمی‌دانند اقتصاد ایران بجد با مشکل مواجه می‌شود و ارتباط ایران با اقتصاد دنیا در پایین‌ترین سطح‌ها هم قطع خواهد شد.

می‌گویند شرایط از این بدتر نمی‌شود!
جلال میرزایی، نماینده ایلام نیز با اعتقاد به اینکه نپیوستن ایران به FATF تبعات منفی بسیاری دارد به همشهری گفت: همه ما می‌دانیم که اوضاع اقتصادی کشور 2سالی است که بسیار دشوار شده و ما در روابط اقتصادی‌مان با دنیا شرایط ایده‌آل را نداریم، همین هم سبب شده برخی آقایان در مخالفت با پیوستن ایران به گروه اقدام مالی اعلام کنند که شرایط از این بدتر نمی‌شود.
میرزایی ادامه داد: ادله مخالفان برای بدتر نشدن شرایط غیرمنطقی و احساسی است. بحث موافقان FATF با مخالفانش بر سر این است که چرا باید میان گزینه بد و بدتر، گزینه بدتر را انتخاب کرد! ما باید منافع مردم و کشور را در نظر بگیرم و برای بهبود شرایط گام برداریم، نه اینکه منتظر بدتر شدن یا نشدن شرایط بمانیم!



داستان سرگردانی یکساله پالرمو و CFT در مجمع

لوایح چهارگانه مرتبط با FATF از سال95 یکی بعد از دیگری در دستور کار مجلس قرار گرفتند تا اینکه بعد از روزهای پرچالش مجلس برای تصویب CFT و پالرمو این 2لایحه در مهرماه سال گذشته بعد از قریب به 18‌ماه فراز و فرود در مجلس از سوی اکثریت نمایندگان تصویب و برای تعیین تکلیف نهایی به شورای نگهبان ارجاع داده شدند اما شورای نگهبان این لوایح را رد کرد و با اصرار دوباره نمایندگان بر مصوبه‌شان این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. مجمع میدان‌دار شد و پس از اعلام وصول لوایح، چندین جلسه با حضور وزرای خارجه و اقتصاد و معاون حقوقی رئیس‌جمهور برگزار کرد، جلساتی پرمباحثه اما بی‌نتیجه که تا به امروز ادامه داشته‌اند.  حالا بیش از 14‌ماه از ارجاع این لوایح به مجمع می‌گذرد و تعیین تکلیف آنها هنوز در پیچ هیأت نظارت مانده است؛ پیچی که همین 3روز گذشته خبر رسید مجددا بررسی پرونده این 2لایحه را در دستور کار قرار داده تا در مورد آنها تصمیم‌گیری کند. تعلل مجمع در حالی است که از ششمین مهلت باقیمانده FATF کمتر از یک‌ماه زمان باقی مانده و سرنوشت تصویب لوایح پالرمو و CFT اندر خم داستان 14‌ماه گذشته‌شان است.




شهاب‌الدین بیمقدار: بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بـه تجـارشــان گفته‌اند حساب‌هایشان در ایران را ببندند




محمدرضا بادامچی: با نپیوستن به FATF همین روزنه‌های کوچک مراودات مالی با دنیا هم بسته خواهد شد





جلال میرزایی: بــرخـی آقـایـان مخالف پیوستن ایران به گروه اقدام مالی اعلام کنند که شرایط از این بدتر نمی‌شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید