• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91108
+
-

نزدیک شدن دوردست ها

دنیا به سمت ساخت هواپیماهایی می‌رود که می‌توانند با 5برابر سرعت صوت پرواز کنند و با این پیشرفت دیگر هیچ نقطه‌ای از جهان دور به‌حساب نمی‌آید. سفرهای طولانی بین قاره‌ای طولانی امروز در آینده نزدیک زمان‌شان مشابه یک پرواز داخلی خواهد شد

نزدیک شدن دوردست ها

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

کافی‌ است که تنها چشم‌تان باز و بسته کنید تا از دست‌شان بدهید، با این حال بدون شک صدای‌شان را خواهید شنید. هواپیماهای «ماورای صوت» خیلی شبیه به هواپیماهای جت معمولی هستند، اما موتورهای‌شان کاملا فرق دارند. آنها می‌توانند به سرعتی برسند که می‌تواند بدن مسافر معمولی یک جت را قطعه‌قطعه کند. موتور این هواپیماها از فناوری فوق‌العاده‌ و پیشرفته‌ای بهره می‌برد. در این میان باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که سرعت یک جت مافوق صوت (Supersonic) بیش از سرعت صوت یعنی یک‌ماخ است. به‌عبارت دیگر این هواپیما می‌تواند با سرعتی بیش از هزار و 235کیلومتر بر ساعت یا 343متر بر ثانیه پرواز کند. 
اما در مورد کلاس جت‌های ماورای صوت داستان کمی متفاوت‌تر خواهد بود. ما به هواپیمایی عبارت ماورای‌صوت (Hypersonic) را می‌دهیم که بتواند دست‌کم با سرعتی 5برابر سرعت صوت پرواز کند. این یعنی یک هواپیمای هایپرسونیک قادر است با سرعت 6هزار و 175کیلومتر بر ساعت حرکت کند و البته سرعت‌اش نیز محدود به عدد 5ماخ نمی‌شود و این تازه شروع کار است. 
بشر توانسته هواپیماهایی بسازد که سرعت‌شان حتی به 20ماخ هم می‌رسد؛ یعنی چیزی در حدود 7 کیلومتر بر ثانیه! در واقع تا جایی که این وسیله بتواند در مقابل فشار جو مقاومت کند، می‌تواند سریع‌تر نیز حرکت کند. برای 30سال کنکورد به‌عنوان یک هواپیمای مافوق صوت به نقاط مختلف دنیا پرواز می‌کرد. این جت، دیوار صوتی را شکاند و انقلابی در صنعت هوانوردی محسوب می‌شد. اما اکنون بحث بر سر پرواز با سرعتی بسیار بالاست تا جایی که جت‌ها و هواپیماهای مسافربری بتوانند با حداکثر سرعتی که می‌شود پرواز کرد، به پیش بروند. البته این کار ساده‌ای نیست، ولی دست‌کم نکته‌اش اینجاست که ما پس از گذشت یک قرن و اندی از پرواز برادران رایت با نخستین هواپیمای جهان، همچنان به‌دنبال اختراع هواپیماهای جدیدی هستیم. این فناوری می‌تواند ما را به سمتی ببرد که مسافرت‌های هوایی را به‌مراتب کارآمدتر و راحت‌تر از قبل کند.
تصورش را بکنید که نصف کره‌زمین را تنها ظرف چند ساعت بپیمایید یا اینکه بدون نیاز به موشک‌های غول‌پیکر بتوانید از بالای جو زمین، مناظر فوق‌العاده‌ای را به تماشا بنشینید. قسمت جالب این است که این موضوع، یک داستان علمی - تخیلی نیست و هم‌اکنون هواپیماهای ماورای صوت به پرواز درآمده‌اند، اما هنوز قابلیت استفاده عمومی ندارند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :