• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 1 دی 1402
کد مطلب : 213095
+
-

باگ و زوج دوردست!

ناصر فروندیان

سلام. این جلسه دو تکنیک ساده داریم. تکنیک Remote Pair یا زوج دوردست دقیقا از همان رنگ‌کردن ساده استفاده می‌کند ولی به دلیل اینکه تمامی خانه‌هایی که در حال رنگ شدن هستند با هم زوج هستند، پس نامش را Remote Pair گذاشتیم. به مثال توجه کنید:

طبق تعریف رنگ‌کردن ساده، ما می‌توانیم از یک کاندیدا که دارای ارتباط قوی باشد، شروع به رنگ‌کردن کنیم. در مثال بالا در ردیف ششم و ستون پنجم کاندیدای 1 ارتباط قوی دارد. اولی را بنفش و بعدی را سبز کردیم. متوجه شدیم علاوه بر کاندیدای 1 که خانه‌های مورد اشاره زوجی را در ردیف و ستون تشکیل می‌دهند، کاندیدای 7 هم همان رنگ‌ها را به خود خواهد گرفت. ساده بگوییم خانه 23 که دو رنگ سبز و بنفش ما را می‌بیند و بدون رنگ است، نباید کاندیدای 1 یا 7 صحیحی داشته باشد. قطعا از این خانه باید کاندیدای 7 را حذف کرد. اگرنه مثل آن است که بگوییم نه سبزها صحیحند  و نه بنفش‌ها! حالا در صورتی که سبزها 7 باشند باید بنفش‌ها 1 باشند.
تکنیک بعدی به اسم Bug زمان خاصی مورد استفاده است. در صورتی که سودوکویی که در حال حل آن هستیم تماماً دوکاندیدایی باشد و فقط و فقط یک خانه وجود داشته باشد که سه‌کاندیدایی باشد، می‌توان گفت: جواب خانه 3 کاندیدایی باید کاندیدایی باشد که ارتباط ضعیف دارد. مثال را ببینید:

در سودوکوی بالا با کمی دقت متوجه می‌شوید که تمامی خانه های سودوکو 2کاندیدایی هستند، به جز خانه زرد 48. این خانه شامل 3کاندیدای 1، 2 و 3 است. با توجه به تعاریف ارتباط قوی و ضعیف که در جلسات قبل آن را آموزش دادیم، می‌دانیم که کاندیدای 1 در بلوک ششم و در ردیف چهارم دارای ارتباط قوی است. ضمنا کاندیدای 3 در بلوک ششم و ردیف چهارم دارای ارتباط قوی است. اما کاندیدای 2 در بلوک و ردیفش ارتباط ضعیفی دارد و همین ارتباط ضعیف به ما نشان می دهد که جواب خانه زرد  باید رقم 2 باشد که  دلیلش وجود یک ارتباط ضعیف است.بقیه کاندیداها با یک ارتباط قوی به هم متصل هستند و نمی توانند جواب این خانه باشند.
اگر مطالب قبلی را خوب متوجه نشده باشید در درک این آموزش‌ها مشکل پیدا می‌کنید. لذا کماکان توصیه به مرور آرشیو می‌کنیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :