• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 91010
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2oq5
+
-

سوال مجلس از مونسان

تنها 3‌ماه پس از تشکیل وزارت میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان به مجلس دعوت شده است تا به 8سؤال نمایندگان چرایی بی‌توجهی به آثار تاریخی کشور و ایجاد نکردن زیرساخت‌های گردشگری پاسخ دهد.
فراکسیون پاسخگو  مجلس 8سؤال از وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی را طراحی و از او خواسته است که در این موارد پاسخگو باشد.

به گزارش همشهری، این نخستین ‌بار است که وزیر میراث ‌فرهنگی باید برای پاسخگویی درخصوص عملکرد خود به مجلس برود. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث ‌فرهنگی بارها پیش از تشکیل وزارت میراث فرهنگی و آن زمان که ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت در مخالفت با اظهارات نمایندگان که می‌گفتند برای پاسخگو کردن مسئولان سازمان میراث ‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اقدام به ارائه طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی کرده‌اند، اعلام کرده بود که این سازمان همواره به مجلس پاسخگو بوده است و نیازی به تشکیل وزارت میراث فرهنگی نیست. او حالا باید به مجلس برود تا 8نماینده مجلس را در 8مورد که تاکنون پاسخی برای آنها نیافته‌اند، اقناع کند. براساس آنچه ایسنا از سؤالات فهرست شده برای وزیر میراث ‌فرهنگی در مجلس خبر داده است، «علت بی‌توجهی به حفظ، نگهداری و مرمت آثار تمدنی و ابنیه‌ تاریخی کشور و عدم‌تدبیر جهت گسترش زیرساخت‌های صنعت گردشگری چیست؟» به‌عنوان سؤال اصلی از وزیر میراث فرهنگی مطرح می‌شود که زیرمجموعه آن شامل 8سؤال اساسی از وزیر میراث‌ فرهنگی و عمدتا با موضوع مرتبط به بی‌توجهی‌ها به آثار تاریخی کشور است.
تخریب شاهدژ 1700ساله اصفهان در کوه صفه با هدف احداث تله‌کابین نخستین پرسش از مونسان است که در تشریح آن آمده است: چرا با اینکه چند سال از آسیب دیدن قلعه شاهدژ واقع در کوه صفه در جنوب اصفهان با قدمت حدود ۱۷۰۰سال، به‌دلیل احداث «تله‌کابین» می‌گذرد، ولی هنوز اقدام مؤثری در برچیدن تاسیسات صورت نگرفته و با اینکه این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده است، هنوز حریم و ضوابط آن تعیین و ابلاغ نشده است؟
سؤال دوم از علی‌اصغر مونسان درباره تخریب بافت تاریخی اطراف میدان نقش جهان اصفهان است که نمایندگان مجلس از وزیر میراث ‌فرهنگی پرسیده‌اند: چرا اداره میراث فرهنگی اصفهان در برابر تخریب حریم «میدان نقش ‌جهان» به‌منظور احداث خیابان آقانجفی، واکنشی بایسته از خود نشان نداد؟
سومین سؤال نیز مربوط به اتفاقات ناخوشایند در حوزه میراث فرهنگی اصفهان و این‌ بار در مورد خیابان چهارباغ اصفهان است. نمایندگان مجلس از مونسان پرسیده‌اند: چرا ضوابط حریم چهارباغ که یکی از خیابان‌های تاریخی شناخته‌شده در جهان است، به‌صورت واضح و شفاف مشخص و اعلام نمی‌شود و چرا اداره میراث فرهنگی اصفهان جهت ساخت هتل و بلندمرتبه‌سازی در محدوده تاریخی چهارباغ اقدام به صدور مجوز کرده؛ به‌طوری‌که بنا به گزارش واصله تاکنون حدود 3هزار متر زمین در محدوده‌ تاریخی، بدون مصوبه کمیسیون ماده ۵ تخریب و گودبرداری شده است؟
بی‌توجهی به محوطه باستانی جوبجی نیز یکی دیگر از سؤالات نمایندگان مجلس از علی‌اصغر مونسان است. نمایندگان فراکسیون پاسخگو مجلس از وزیر میراث ‌فرهنگی که در ادامه ریاست خود بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور، 3‌ماه است سکاندار اداره وزارت میراث ‌فرهنگی شده است، می‌پرسند: چرا مسئولان میراث فرهنگی از حریم محوطه باستانی چندهزارساله «جوبجی» واقع در شهرستان رامهرمز محافظت کافی به عمل نیاورده‌اند. به‌طوری‌که مدتی است معدنکاران، مشغول احداث جاده در 5‌متری این محوطه هستند؟ با توجه به کشف گنجینه‌ کهن طلایی و مفرغی حاکم عیلامی رامهرمز و مقبره 2 زن از نزدیکان پادشاه تمدن باستانی عیلام نو در این محوطه می‌توان به اهمیت آن پی برد.
وضعیت وخیم سنگ‌نگاره‌های تیمره که در عملیات سدسازی به زیر آب رفته است، پنجمین سؤال نمایندگان مجلس از وزیر میراث‌فرهنگی است. آنها از وزیر میراث‌فرهنگی پرسیده‌اند: بخش اعظمی از سنگ‌نگاره‌های 6 تا 7 ‌هزارساله تیمره در محوطه باستانی کوچری در شهرستان گلپایگان با احداث سد به زیر آب رفت. چرا تاکنون مسئولان میراث‌ فرهنگی اقدامی جهت نجات‌بخشی و صیانت از این آثار باارزش نکرده‌اند؟
از اصفهان و خوزستان که خارج شویم، تعدی به عرصه و حریم محوطه باستانی هگمتانه همدان نیز زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفته است. نمایندگان مجلس در طرح سؤالات خود به وزیر میراث فرهنگی متذکر شده‌اند که «در سنوات گذشته عرصه و حریم محوطه تاریخی هگمتانه واقع در همدان که قابلیت ثبت جهانی نیز دارد، مخدوش شده چرا مدیران میراث ‌فرهنگی از امکانات قانونی خود جهت صیانت از حریم ابنیه و محوطه‌های تاریخی کشور استفاده نمی‌کنند.»
سؤال دیگری که نمایندگان مجلس از وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی پرسیده‌اند مربوط به تعرض‌های صورت گرفته به عرصه و حریم محوطه ثبت جهانی شده شوش به بهانه احداث زیرگذر است. نمایندگان مجلس از مونسان پرسیده‌اند: «مسئله بعدی تعرض به عرصه محوطه باستانی ثبت جهانی شوش است که این اقدام یک‌بار جهت احداث زیرگذر و بار دیگر به‌خاطر عبور لوله‌های نفتی صورت گرفت. چرا حریم و عرصه یک محوطه تاریخی چندهزارساله که ثبت جهانی نیز شده است به آسانی مورد تعرض قرار می‌گیرد و پیگیری مؤثری جهت برخورد با خاطیان و متخلفان نمی‌شود؟» آخرین سؤال نمایندگان مجلس اما به فقدان موزه‌های منطقه‌ای در 2استان تاریخی شیراز و اصفهان پرداخته است. نمایندگان با طرح این سؤال که «شیراز و اصفهان شناخته‌ترین مقاصد گردشگری کشور هستند؛ چرا تاکنون اقدامی جهت ساخت موزه منطقه‌ای استان فارس و استان اصفهان در این دو شهر صورت نگرفته است؟» علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به مجلس احضار کرده‌اند تا با استفاده از اهرم سؤال از وزیر، پاسخگویی علی‌اصغر مونسان به مجلس را تقویت کنند و وزارت میراث فرهنگی را مطلع کنند که مجلس رویدادهای میراثی کشور را رصد می‌کند و درصورت بی‌توجهی به آثار تاریخی احتمال سؤال و حتی استیضاح وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید