• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122610
+
-

خبرهای کوتاه/ اعتراض مونسان به دولت، برای نابودسازی لنج‌های چوبی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره امحای لنج‌های سنتی با ظرفیت کمتر از 500نفر در نامه‌ای به دبیر دولت اعتراض خود را نسبت به برنامه جایگزینی لنج‌های سنتی توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد. به گزارش مهر، علی اصغر مونسان در این نامه آورده است: مهارت سنتی لنج‌سازی ایران و دریانوردی با آن در خلیج‌فارس در فهرست میراث ناملموس یونسکو و فهرست میراث در خطر و نیازمند پاسداری فوری به ثبت رسیده است و به موجب قانون الحاق ایران به کنوانسیون۲۰۰۳ یونسکو، دولت ایران دارای تعهدات بین‌المللی برای پاسداری از این دانش سنتی است. به نوشته مونسان، مهارت‌های سنتی لنج‌سازی هم‌اکنون در خطر فراموشی قرار دارد و تصمیم وزارت راه‌و‌شهرسازی در این‌باره موجب تسریع در نابودی دانش لنج‌سازی بومی می‌شود که این امر مغایر با تعهدات بین‌المللی ایران در این خصوص است. وزیر میراث‌فرهنگی در نامه اعتراضی خود به دولت آورده است: نظر به تصویب پیشنهاد مزبور در کارگروه بند۱۸ تصویب نامه بدون حضور نماینده این وزارت، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ کنید تا زمینه بازنگری و اصلاح پیشنهاد مذکور در جهت رعایت معیارهای پاسداری از میراث فرهنگی فنون لنج‌سازی‌ ایرانی فراهم شود.

   روز جهانی تالاب‌ها در استان‌های تالابی برگزار می‌شود
معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه مراسم روز جهانی تالاب‌ها در استان‌های تالابی برگزار می‌شود اعلام کرد: روز جهانی تالاب‌ها همانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد ولی با این تفاوت که امسال برای پنجاهمین سال کنوانسیون جهانی رامسر نیز ویژه‌برنامه خاصی پیش‌بینی شده است. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: ۱۴بهمن‌ماه به‌مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در بیشتر استان‌هایی که دارای تالاب هستند، ویژه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و شبکه زیستی کشور به کمک سازمان‌های غیردولتی در سراسر کشور این روز را گرامی می‌دارند.

   جنگل‌ها و سواحل هرمزگان سنددار می‌شوند
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: تمام جنگل‌ها و سواحل استان هرمزگان تا پایان سال سنددار می‌شوند. مسعود منصور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان گفت: بالغ بر ۸۴۰۰سازه آبخیزداری در هرمزگان احداث شده که حدود ۶۰۴۰مورد از این سازه‌ها در منطقه بشاگرد هستند. به‌گزارش سازمان جنگل‌ها، وی افزود: 5.5میلیون هکتار از سطح هرمزگان سیل‌خیز است و ۶میلیون هکتار از اراضی مستعد فرسایش آبی هستند که با تمام تلاش‌ها و اقدامات انجام شده فقط در وسعت ۸۶۰هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است و با وجود کاهش بودجه امسال تلاش کردیم تا استان هرمزگان را به لحاظ اهمیت موضوع سیل در اولویت قرار دهیم. رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: هرمزگان دارای ۴۵هزار هکتار جنگل دست‌کاشت و ۹میلیون اصله حراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید