• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90963
+
-

بازدید خبرنگاران از تأسیسات اراک

جمعی از خبرنگاران هسته‌ای امروز از تاسیسات اراک و آخرین تحولات بازطراحی رآکتور خنداب بازدید می‌کنند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم قرار است در جریان این بازدید حضور داشته باشد و در پایان در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. راه‌اندازی مدار ثانویه رآکتور اراک،  بازدید از نصب درپوش رآکتور ازجمله برنامه‌هایی است که احتمالا در دستور کار خواهد بود. کار طراحی رآکتور جدید و مدرن اراک در مرحله پایانی بوده و قراردادهای خرید تجهیزات اصلی برای
شروع به ساخت منعقد شده است. کار ساخت ماشین سوخت‌گذاری رآکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است؛ ضمن اینکه تکمیل بخشی از اتاق کنترل رآکتور اراک در دست انجام است.

ماه گذشته هم یک قطعه 100تنی در رآکتور اراک نصب شده بود. خبرنگاران هسته‌ای‌ ماه گذشته از تاسیسات فردو و آغاز غنی‌سازی‌ در این تاسیسات که بخشی از گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی بود بازدید کرده بودند.
پس از خروج آمریکا از برجام،  ایران هر 2 ‌ماه،  یکی از اقدامات خود را در برجام کاهش داد،  ازجمله محدودیت نگهداری آب سنگین و اورانیوم،  محدودیت درصد غنی‌سازی‌،  محدودیت تحقیق و توسعه و محدودیت غنی‌سازی‌ در فردو و دو هفته دیگر درصورت عملیاتی نشدن وعده‌های اروپایی‌ها برای تامین نظر ایران، اجرای گام پنجم ایران در دستور کار قرار می‌گیرد. خبرنگاران همچنین ‌ماه قبل از مراسم بتن ریزی ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر بازدید کردند که توسط روس‌ها در حال انجام است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید