• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90961
+
-

هیأت سیاسی و اقتصادی هند در ایران

هیأت سیاسی و اقتصادی هند در ایران

ایران و هند دور تازه‌ای از مشورت‌های سیاسی و اقتصادی را آغاز کرده‌اند.

سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند به تهران سفر کرده است؛ درحالی‌که دهلی نو هم‌اکنون تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا، نفتی از ایران نمی‌خرد و به همین دلیل حجم تبادلات اقتصادی 2کشور حدود 70درصد کاهش داشته است.
در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند نمایندگان وزارتخانه‌ها و نهاد‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل‌ونقل و کشتیرانی دو طرف حضور داشتند. در پایان هم سند توافقات انجام شده در این نشست به امضای روسای کمیسیون مشترک اقتصادی 2کشور رسید.

وزیر خارجه هند دیروز در دیدار با محمدجواد ظریف درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
بنا بر اعلام وزارت خارجه، دور دوم گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند به‌صورت خصوصی برگزار شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه با اشاره به دیدار خودش با وزیر امور خارجه هند، گفت: از ریاست مشترک نوزدهمین کمیسیون مشترک به همراه وزیر امور خارجه هند، جایشانکار در تهران مفتخرم. گفت‌وگوهای خوبی درخصوص روابط دوجانبه مشترک و مشکلات منطقه‌ای و جهانی که روی کشورهای‌مان تأثیر می‌گذارند، داشتیم. روابط ما کهن، تاریخی و ناگسستنی است. وزیر خارجه هند امروز هم قرار است با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کند.
انتظار می‌رود وزیر خارجه هند با حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم دیدار داشته باشد.
برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند ازجمله برنامه‌های وزیر خارجه هند در ایران بوده است.
هند پس از چین دومین خریدار عمده نفت ایران بود که روزانه حدود 400هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.  دومین نشست کمیته اجرایی توافق سه‌جانبه چابهار میان هند، ایران و افغانستان روز جمعه در دهلی نو برگزار شده بود.
براساس بیانیه دولت هند، در این نشست 3 کشور از پیشرفت‌های به‌دست آمده در این پروژه و همچنین عملکرد شرکت جهانی بنادر هند در اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار ابراز رضایت کردند.
این شرکت از ‌ماه دسامبر سال۲۰۱۸ مدیریت امور عملیاتی اسکله شهید بهشتی را در دست گرفته است. هند توانسته برای کار در بندر چابهار از آمریکا معافیت تحریمی بگیرد تا از این طریق برای صادرات اقلام مورد نیاز افغانستان اقدام کند. محمدجواد ظریف اردیبهشت امسال و دی‌ماه سال گذشته نیز سفری به دهلی نو داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید