• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 28 آذر 1398
کد مطلب : 90739
+
-

قطع اینترنت، سلاح هند برای مقابله با معترضان

دولت هند، صدای اعتراض‌ها در این کشور را که عمدتا متعلق به مسلمانان است، با قطع مکرر اینترنت خفه می‌کند

آسیا
قطع اینترنت، سلاح هند برای مقابله با معترضان


همزمان با افزایش سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت هند، به‌خصوص علیه مسلمانان، دهلی‌نو به تاکتیکی روی آورده به نام قطع اینترنت.
به گزارش نیویورک تایمز، اینترنت بسیار بیشتر از هر کشوری دیگر در هند قطع شده است. سال گذشته، اینترنت 134بار قطع شده است و از اول امسال تا‌کنون، 93بار قطعی اینترنت به دستور مقامات دولتی و ایالتی و محلی ثبت شده است. این آمار را مؤسسه اس‌‌اف‌ال‌سی ارائه کرده است که روی موضوع قطع اینترنت در هند فعالیت می‌کند.
نزدیک‌ترین رقیب دولت هند، پاکستان همسایه این کشور است که سال گذشته 12بار دسترسی شهروندان را به اینترنت قطع کرد. سوریه و ترکیه هم هر کدام یک‌بار اینترنت را در سال 2018قطع کرده‌اند. میشی چوداری بنیانگذار اس‌‌اف‌ال‌سی می‌گوید: «هر بار که نشانه‌ای از به‌هم‌ریختگی اوضاع مشاهده می‌شود، نخستین چیزی که به سراغ آن می‌روند اینترنت است.» هفته گذشته، مقامات در ایالات آسام، مگالایا و تریپورا در شمال شرق هند در واکنش به اعتراض‌های مردمی علیه قانون جنجالی شهروندی که به گفته منتقدان هدفش به حاشیه راندن مسلمانان است، دسترسی به اینترنت را قطع کردند. در بیشتر مناطق بنگال غربی  همین‌طور اوتار پرادش، دو ایالت پرجمعیت هند هم دسترسی به اینترنت قطع شد.
علاوه بر اینها، ماه‌هاست که میلیون‌ها هندی در ایالت کشمیر به اینترنت دسترسی ندارند. مجموع همه این اقدامات دولت، دسترسی 60میلیون هندی را به اینترنت قطع کرده است؛‌ جمعیتی معادل جمعیت کشور فرانسه.
قطع اینترنت، تنها بخشی از سیاست‌های سختگیرانه و تحدیدکننده‌ای است که دولت ملی‌گرای هندوی نارندرا مودی در پیش گرفته است. دولت او صدها نفر را در ایالت مسلمان‌نشین کشمیر بدون هیچ اتهامی زندانی کرده است، روزنامه‌نگاران را تهدید کرده و زندگی روزانه را بر مردم تنگ کرده است. مقامات دولت هند مدعی‌اند با توجه به اینکه نیم میلیارد هندی کاربر فعال اینترنت هستند، اقدام آنها برای قطع اینترنت، راهی برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی خطرناک و تفرقه‌افکن است.
اما از آنجا که اینترنت به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده، قطع آن می‌تواند هزینه زیادی برای همه در بر داشته باشد. در کشمیر، ‌اینترنت ابتدای‌ماه آگوست و بعد از آنکه دولت مودی خودمختاری این ایالت را سلب کرد قطع شد. همزمان با این کار، هزاران نیروی امنیتی به کشمیر اعزام و همه راه‌های ارتباطی برای مقابل با نارضایتی عمومی قطع شد. امروز 137روز از زمانی که اینترنت در کشمیر قطع شده می‌گذرد و عرصه چنان بر مردم تنگ شده که برخی برای چک کردن ایمیل‌های خود، با پرواز به ایالت‌های همجوار می‌روند.
اما مسئله در کشمیر، فراتر از چک کردن ایمیل است. آن‌طور که شیخ عاشق احمد، رئیس اتاق بازرگانی کشمیر به رویترز گفته است، قطع اینترنت و حکومت نظامی در این منطقه، 2.4میلیارد دلار به اقتصاد این ایالت آسیب وارد کرده است. او گفته است: «هیچ کاری وجود ندارد... کرامت مردم از آنها گرفته شده است.»
اما مسلمانان تنها در کشمیر هدف سیاست‌های جانبدارانه دولت مودی نیستند. قانون جنجالی شهروندی که اخیرا توسط پارلمان هند تصویب شده و در سراسر کشور با اعتراض مواجه شده است، اقدام دیگری از سوی دولت این کشور علیه اقلیت 200میلیونی مسلمانان هند به شمار می‌رود. براساس این قانون، مهاجرانی که پیش از سال2015 از کشورهای همسایه پاکستان، افغانستان و بنگلادش آمده‌اند می‌توانند شهروندی هند را بگیرد؛ البته درصورتی که مسلمان نباشند. اثرگذاری قطع اینترنت هنوز ثابت نشده است و آن‌طور که یان ریدزاک از دانشگاه استنفورد گفته است، خلأ اطلاعاتی که بر اثر قطع اینترنت ایجاد می‌شود در واقع می‌تواند باعث افزایش واکنش‌های خشونت‌آمیز شود. هندیان زیادی، به‌خصوص مسلمانان معتقدند که دولت هند به نوعی توطئه کرده است تا با این اقدامات اخیر، حقوق مسلمانان را سلب کند. آنها نگران این هستند که به‌زودی دولت هند، مسلمانانی که برگه‌های هویت هندی ندارند را اخراج کند.
با این حال دولت این انتقادها را رد کرده و گفته است هدفش از این اصلاحات، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و حمایت از گروه‌های تحت فشار است.
حزب آقای مودی، بهاراتیا جاناتا ریشه‌های عمیقی در جهان‌بینی هندو دارد و معتقد است که هند، که 80درصد جمعیت آن هندو هستند، باید کشوری کاملا هندو باشد. برخی از اقدامات دولت مودی، مانند سرکوب شدید در کشمیر، در جامعه بین‌المللی به‌عنوان اقداماتی ضد‌مسلمانان تعبیر می‌شود. اعتراض‌ها علیه این سیاست‌ها، در بنگال غربی که حدود یک سوم جمعیت آن مسلمان هستند روز جمعه شروع شد و معترضان به بیش از 10ایستگاه قطار یورش بردند. روز یکشنبه، مقامات دسترسی یک چهارم از جمعیت 90میلیون نفری این منطقه به اینترنت را قطع کردند.
شجاع‌الدین شیخ، استاد دانشگاه در بنگال غربی درباره شرایط پیش آمده گفته است: «مردم در این منطقه به فیس‌بوک و واتس‌اپ برای کسب خبر وابسته و حالا از اتفاقات بی‌خبر هستند.» در جاهایی که اینترنت قطع است، به راحتی می‌توان جلوی پرسشگری مردم را گرفت.
8 روز قبل، مقامات در آسام خط زمینی اینترنت دولتی را که از سوی بانک‌ها و مؤسسات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد قطع کردند. روز سه‌شنبه، خط‌های زمینی اینترنت دوباره وصل شد اما اینترنت موبایل، روش اصلی هندی‌ها برای اتصال به اینترنت، همچنان قطع است.
نظر هارمیت سینگ، یکی ازمقامات ارشد پلیس ایالت آسام درباره قطعی اینترنت به دستور مقامات، بازتابی از دیدگاه دولت هند در این‌باره است؛ «صلح و آرامش، از کمی اسباب زحمت که قطعی اینترنت ایجاد می‌کند، مهم‌تر است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید