• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90670
+
-

درهای شورا به روی شورایاران باز شد

یکصدو‌هشتادوسومین جلسه شورای شهر تهران با 8دستور جلسه روز پرکاری را پشت‌سر گذاشت

درهای شورا به روی شورایاران باز شد

مجید جباری _ خبر‌نگار

شورای شهرتهران دیروز با 8دستور جلسه، 2نطق پیش از دستور و 6تذکر، یکی از پرکارترین روزهای خود را پشت‌سر گذاشت؛ شاید به همین‌خاطر بود که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر در جریان نامگذاری یکی از معابر شهر با شوخی خود برای دقایقی، فضا را تغییر داد. ضمن اینکه در همین روز، درهای پارلمان شهری برای نخستین‌بار از زمان آغاز به‌کار شورای پنجم به روی شورایاران باز شد و دبیر شورایاری محله وصال شیرازی گزارشی را از این محله در صحن علنی شورا ارائه کرد.

اما در یکصدو‌هشتادو‌سومین جلسه شورای شهرتهران که دیروز حدود 4ساعت به طول انجامید، پس از نطق‌ و تذکرات اعضا، حجت‌الاسلام حسین ایمانی، دبیر شورایاری محله وصال شیرازی ‌در جریان ارائه گزارشی از محله وصال شیرازی از کوچ اجباری شهروندان محله‌های منطقه‌6 به واسطه طرح تفصیلی و طرح توسعه دانشگاه تهران گفت. او با اشاره به ظرفیت‌های این محله اضافه کرد: «این محله که از شمال به بلوار کشاورز، از غرب به خیابان کارگر و از شرق به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود، دقیقا در مرکز شهر واقع شده و روزانه بسیاری از شهروندان چندین‌بار از آن تردد می‌کنند. بیش از 15مدرسه و مرکز آموزشی اطراف این محله است و فرهنگسرای هنر و تعداد زیادی سینما در حاشیه این محله وجود دارد. همچنین تعداد مراکز تجاری و پاساژها اندک نیست که اینها همه از ظرفیت‌های این منطقه است اما در عین حال طرح توسعه دانشگاه تهران و طرح تفصیلی سبب‌شده در طول یک دهه اخیر جمعیت 13هزار نفری این محله به 3هزار نفر کاهش پیدا کند. براساس طرح تفصیلی پهنه‌های مجاور این منطقه همه تجاری و اداری است و این یکی از دلایل کوچ جمعیت و شب‌مردگی در این محله است و دور نیست زمانی که این منطقه نیز به سرنوشت منطقه‌12 دچار شود.»
اما پس از سخنان دبیر شورایاری محله وصال شیرازی، ادامه بررسی لایحه تعیین ماموریت‌ها و حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. در جریان بررسی این لایحه چند پیشنهاد از سوی اعضای شورا مطرح شد که برخی از این پیشنهادها تصویب شد و برخی دیگر نتوانست رأی اعضای شورا را جلب کند. به این ترتیب و با تصویب این لایحه، جلوی بسیاری از تخلفات در شوراهای معماری مناطق گرفته شد.
بررسی یک پلاک ثبتی در منطقه5 به مساحت 866متر دومین دستور جلسه دیروز شورای شهر پایتخت بود که این پلاک ثبتی با 12رأی، باغ تشخیص داده شد.

نامگذاری 20خیابان و کوچه 
سومین دستور جلسه پارلمان شهری تهران اما بررسی صورتجلسه34 کمیسیون نامگذاری معابر تهران بود که بر این اساس، محمدجواد حق‌شناس به‌عنوان رئیس این کمیسیون پیشنهاد نامگذاری ۱۴خیابان و معبر را ارائه کرد که هر 14پیشنهاد رأی آورد و به تصویب شورا رسید.
در ادامه اما بررسی صورتجلسه‌35 این کمیسیون بود که براساس آن، 6پیشنهاد برای معابر پایتخت ارائه شد. در جریان بررسی این دستور جلسه علی اعطا با برخی از این نام‌ها مخالفت کرد و حجت نظری، دیگر عضو کمیسیون نامگذاری معابر اما در موافقت با این نام‌ها سخن گفت. در نهایت همه این پیشنهاد‌ها با اکثریت آرای اعضای شورا به تصویب رسید.
پنجمین، ششمین و هفتمین دستور کار یکصدو‌هشتادو‌سومین جلسه شورای شهر تهران اما بار دیگر به بررسی 3پلاک ثبتی اختصاص داشت. به این ترتیب، 2پلاک ثبتی واقع در‌ منطقه‌1 و یک پلاک ثبتی دیگر در شهران با نظر مثبت پارلمان شهری تهران، باغ تشخیص داده شدند.

انتخاب 10نماینده شورا در کمیسیون ماده‌100
اما آخرین دستور کار شورای شهر تهران در روزی که جلسه صحن تا 12ظهر به طول انجامید، به انتخاب 10عضو شورا برای عضویت در شعب 10گانه کمیسیون ماده‌100 قانون شهرداری اختصاص داشت.
محمد سالاری در ابتدای بررسی این دستور گفت: «در بررسی آرای صادره کمیسیون‌های ماده‌100 که منجر به صدور رأی قلع و جمع‌آوری شده، تنها یک درصد به اجرا درآمده که یکی از دلایل اصلی آن همین قانون فعلی است. در همین راستا در جلساتی که با حضور نمایندگان شورا، دیوان عدالت اداری شهرداری تهران برگزار شد، برلزوم تهیه پیش‌نویس لایحه از سوی دولت برای بازنگری در قانون فعلی ماده‌100 تأکید شد. بنابراین با کارگروهی که ایجاد شد، پیش‌نویس بسیار‌ خوبی برای بازنگری در قانون ماده‌100 تهیه ‌و در کمیسیون زیربنایی دولت هم نهایی شد ولی تاکنون مسکوت مانده است. این بازنگری نیز در مسیر پیشگیری از تخلف است.» او افزود: «این موضوع در نخستین جلسات دولت مطرح شده و دغدغه عمومی هم ایجاد شده است و امیدواریم در این دوره مجلس به تصویب برسد.»
در نهایت و با رأی شورا، آقایان مجید فراهانی، محمد سالاری، آرش میلانی، علی اعطا، افشین حبیب‌زاده، حسن خلیل‌آبادی، محمد علیخانی و خانم‌ها الهام فخاری، زهرا صدر‌اعظم نوری‌ و زهرا نژاد‌بهرام برای عضویت در کمیسیون ماده‌100 انتخاب شدند.

لایحه تعیین ماموریت‌ها و حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق، دیروز در صحن شورای شهر تهران به تصویب نهایی رسید

همه  سهیم هستند

انتشار بوی نامطبوع، ازدحام در مترو و آلودگی هوا، 3محور سخنان محسن هاشمی‌رفسنجانی در آغاز جلسه دیروز شورای شهر بود.
رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «در هفته گذشته شاهد 2اتفاق ساده و تکراری از نظر مسئولان در سطح شهر تهران بودیم، واقعه اول انتشار مجدد بوی نامطبوع در فضای تهران بود و واقعه دوم، ازدحام شدید در برخی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو.» او با بیان اینکه درباره هیچ‌یک از این وقایع شاهد تحرک خاص، ابتکار یا فعالیت ویژه‌ای از سوی مسئولان اجرایی نیستیم، خاطرنشان کرد: «به همین دلیل احساس کردم شاید این وقایع از نظر مسئولان ساده و تکراری به‌نظر برسد؛ اگر مسئولان نگاهی متفاوت به این وقایع داشتند طبیعتا می‌توانستند با اقدامات اجرایی و پیگیری مستمر آنها را حل کنند اما بی‌تفاوتی و کرختی نسبت به مشکلات، بزرگ‌ترین آسیبی است که می‌تواند یک مدیریت را دچار خود کند. متأسفانه در مواجهه با این مشکلات، شاهد فعالیت ویژه‌ای از سوی مسئولان اجرایی نیستیم. وظیفه مدیران ارشد دستگاه‌ها در این شرایط، انجام پیگیری‌های ویژه، به خرج‌دادن ابتکار عمل و پذیرفتن ریسک تصمیم‌گیری است؛ اگر قرار بود همه مسائل به‌صورت عادی توسط دستگاه‌ها حل‌وفصل شود، اصولا چه نیازی به مدیران ارشد وجود داشت. هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرد: «البته این به‌معنای آن نیست که مسئولیت مشکلات فعلی جامعه را فقط متوجه دولت کنیم، بلکه نظام بوروکراسی ما دچار یک ناکارآمدی مزمن و همیشگی بوده که افزایش مشکلات خارجی و تحریم‌ها، موجب شده تأثیرات آن افزایش یابد.»
رئیس شورای شهر تهران همه دستگاه‌ها و مسئولان را در مشکلات امروز سهیم دانست و گفت: «فرافکنی شخصیت‌ها و مسئولان مختلف، موجب نمی‌شود که مردم حساب بخشی از مسئولان را از وضعیت موجود جدا کنند، انتظار بحق شهروندان این است که پس از 40سال تحمل هزینه‌های مسئولان توسط مردم، در این شرایط سخت، مدیران و مسئولان با پذیرش ریسک و مخاطرات تصمیم‌گیری، اقدامی برای کاهش فشار از زندگی مردم صورت دهند. نباید تصور کنیم که فرصت خدمت همیشگی است، حدود 20‌ماه تا پایان مسئولیت این دوره مدیریت شهری باقی مانده است که باید از هرساعت و روز آن جهت انجام خدمت و گره‌گشایی از امور مردم استفاده کرد.»


تذکرهای یکصد‌و‌هشتادو‌سومین جلسه شورای شهر تهران

بهاره آروین
یک ‌ماه است که دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ «بی‌دود» از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، اما هیچ‌گونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده، نه از سوی شهرداری و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد. برآورد می‌شود که بین 4 تا 5میلیارد تومان پول شهروندان به‌عنوان ودیعه در دست شرکت متولی است اما از روز توقف فعالیت، حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجب‌آور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. شهروندان به اعتبار اینکه فعالیت بی‌دود تحت نظر شهرداری انجام می‌شود، به آن اعتماد کرده‌اند. به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران مجازات شود، از ارائه یارانه اختصاصی به این شرکت صحبت می‌شود. بنابراین به شهردار تهران تذکر می‌دهم که ضمن جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بازخواست این شرکت، پرداخت هرگونه یارانه از بودجه شهرداری ‌طبق ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد.

زهرا صدر‌اعظم نوری
شورای اسلامی شهر تهران با رویکرد صیانت از فضای سبز و باغات شهر تهران و جلوگیری از تخریب فضای سبز عوارض قطع اشجار را در سال‌1397 بازنگری کرد و با توجه به اینکه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز صرفا بر مبنای حداقل‌ترین شاخـــص‌ها تعیین می‌شد و ارزش اکولوژیک درختان در محاسبات دخالتی نداشـــته است، گونه‌های مختلف گیاهی و نوع بازپروری درختان و سایر عوامل نیز باید در تعیین این عوارض داده می‌شد. اما با گذشت نزدیک به 6‌ماه از اتمام مهلت مقرر تاکنون و به‌رغم پیگیری‌های مکرر کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری لایحه مذکور به شورای شهر تهران ارسال نشده و مطالعه مؤثری نیز تاکنون صورت نگرفته است. از این‌رو به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تذکر می‌دهم که مطالعات پشتیبان را با فوریت به شورا بیاورد و سازمان بوستان‌ها نسبت به ارسال لایحه عوارض موصوف اقدام کند.

مجید فراهانی
فراهم‌کردن زیرساخت‌های رفاهی و بهبود وضعیت پایانه‌های درون‌شهری به‌عنوان یکی از مطالبات جدی رانندگان تاکسی و اتوبوس باید در کنار تسهیل نوسازی اتوبوس و تاکسی‌های فرسوده مورد توجه قرار گیرد و شهرداری زمینه‌های استفاده از زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود را با تخفیف برای این عزیزان فراهم کند. بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند‌3 ماده‌80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به خدمات و تسهیلات رفاهی ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

زهرا نژادبهرام
طرح «الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست‌شبانه در چشم‌انداز ۱۴۰۴» بهمن‌97 در شورا مصوب و مقرر شد شهرداری تهران در این زمینه لایحه برنامه عملیاتی را ظرف 3‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا‌شدن این مصوبه، به شورا ارسال کند، اما با وجود اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با همکاری معاونت هماهنگی امور مناطق، معاونت شهرسازی و معماری و معاونت فرهنگی اجتماعی نسخه نهایی لایحه را تهیه و تنظیم کرده، اما هنوز شهرداری این لایحه را به‌صورت رسمی به شورا ارسال نکرده است. لذا ضرورت دارد شهردار تهران در این زمینه اقدام کند.

الهام فخاری
اهدای جایزه خشت طلایی و نوآوری شهری به اعضای شورای شهر که یک نهاد نظارتی، سیاستگذار و فرادست شهرداری تهران به شمار می‌رود، درست نیست. داوری و اهدای جایزه به نهاد نظارتی فرادست با تکالیف قانونی در تعارض است و خلاف قانون است؛ بنابراین به شهردار تهران در مورد اهدای جایزه به اعضای شورای شهر تذکر می‌دهم.


مدیریت شهری صدای مردمی باشد که نمی‌توانند نفس بکشند

  الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران
سال گذشته تهران بعد از چند سال، تعطیلی خاصی به سبب آلودگی هوا نداشت. همان موقع شهرداری اعلام کرد که دلیل این کاهش روزهای آلوده، اقدامات شهرداری مانند اجرای طرح جدید ترافیک بوده است. امسال هم با وجود آنکه دوباره وضعیت آلودگی تهران به سال‌های ناهنجار قبلی برگشته است، برخی نهادها سکوت کرده و برخی چون شهرداری در مقام دفاع از اقدامات خود برآمده‌اند. دوچرخه‌ها از پهنه‌‌ شهر ناپدید شده‌اند، ترافیک با اجرای طرح جدید نه‌تنها کمتر نشده که به گواه کارشناسان و مردمی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند دوچندان گره خورده است. در روزهایی که به گزارش نهادهای بهداشت و درمان، مراجعه‌ مردم به مراکز درمانی دولتی 35درصد کاهش پیدا کرده و توان مالی بخش قابل‌توجهی از شهر اجازه درمان را نمی‌دهد، چگونه در راستای پیشگیری اقدام شده است؟ می‌گوییم 14نهاد مسئول و دست‌اندرکار هستند و از شهرداری به‌تنهایی کاری برنمی‌آید. متأسفانه دولت در انجام تعهدات مالی و تامین زیرساختی در زمینه حمل‌ونقل همگانی ناهمراه و تکالیف دولت معطل، ولی آیا شهرداری به وظایف خود عمل کرده است؟ تجربه جهانی نشان می‌دهد که طرح کاهش بی‌تأثیر نیست اما آیا ما این طرح را مطابق استانداردها اجرایی می‌کنیم یا تنها شمه‌ای ناقص و پرسروصدا از آن را اجرایی کرده‌ایم؟ برنامه‌ریزی‌ها، بحث‌ها و ســمینارها چه کمکی به کاستن از آلودگی هوا کرده‌اند. کشمکش میان ســازمان محیط‌زیست، وزارت نفت و خودروسازان بارها و بارها مطرح شده که نتیجه روشــنی هم در برنداشــته اســت، اما قرار است شهرداری و شورای شهر صدای این مردمی باشند که نمی‌توانند نفس بکشند. امیدوارم همه آنچه در این 2سال بر شهر تهران گذشت ما را به این نتیجه برساند که دست از آزمون و خطا برداریم و با تکیه بر تجربه‌های موفق و با مذاکره بین‌نهادی به این وضعیت پایان دهیم.


اداره بهتر شهر با کمک شورایاران

  احمد مسجدجامعی، عضو فرهنگی شورای شهر تهران
شورایاران محلات پس از گذشت ۲سال از عمر شورای پنجم شهر تهران، برای نخستین‌بار گزارش‌های محلات را در صحن شورا قرائت کردند. از این‌رو می‌توان گفت که درِ شورا به روی شورایاران باز شد. شورایاران ۱۳۰‌محله در دوره شورای شهر سوم گزارش‌های خود را در صحن علنی ارائه دادند و در شورای چهارم نیز شورایاران ۲۲‌منطقه با حضور در صحن شورا مسائل خود را مطرح کردند. در دوره شورای پنجم با اینکه این روند مدتی به تأخیر افتاد، خوشبختانه شاهد این هستیم که مجددا گزارش شورایاران از سر گرفته شده است. ارائه گزارش شورایاران در صحن علنی سبب می‌شود ما از اطلاعات کف خیابان باخبر شویم. بنابراین لازم است گزارش‌های ستاد شورایاران در کمیسیون‌های ذیربط شورا بررسی و در برنامه‌های سالانه نیز لحاظ شود. همچنین طبق هماهنگی با شهردار تهران مقرر شده است ۳‌مسئله اصلی هر محله با کمک شورایاران انتخاب شود و امیدواریم شورایاران بتوانند به ما در اداره بهتر شهر کمک کنند.

به‌جای استعفا باید صادقانه به مردم از موانع سخن گفت

  بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه 
حوزه حمل‌ونقل ترافیک از مهم‌ترین حوزه‌های ماموریتی شهرداری تهران است؛ چراکه ترافیک و آلودگی هوا اصلی‌ترین مسائل شهر و شهروندان تهرانی است. در دوره قبلی مدیریت شهری ساخت معابر بزرگراهی، تونل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح و در یک کلام حوزه عمرانی، اولویت‌دارترین حوزه ماموریتی شهرداری تهران بود و این هدف‌گذاری نادرست، به افزایش استفاده از خودروی شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا انجامید؛ به‌گونه‌ای که در پایان دوره قبل، تهران با وجود معابر بزرگراهی عریض و طویل، عملا به شهری زیست‌ناپذیر تبدیل شده بود. موارد یادشده را باید کنار فروش بی‌حساب و کتاب شهر و هدررفت شدید منابع در پیشبرد چنین پروژه‌های غیرضروری بگذاریم که خود وجهی دیگر از مصیبتی است که در ۱۲سال حاکمیت طولانی و باثبات مدیریت قبل بر تهران رفته است. حوزه حمل‌ونقل ترافیک که از ابتدای شروع به‌کار دوره جدید، فردی همسو با اولویت‌گذاری‌های جدید در راس آن قرار گرفت و عملکرد تحول‌گرا، ارزشمند و دارای دستاوردهای ملموسش، توانست این حوزه را برخلاف دیگر معاونت‌های شهرداری تهران، از گزند تغییرات مدیریتی حفظ کند، با فشار و سنگ‌اندازی بی‌امان افراد، گروه‌ها و ارگان‌هایی که از تحولات جدید متضرر شده بودند و خواهان بازگردانده شدن رانت و امتیازات قبل بودند، بالاخره به سرنوشت دیگر معاونت‌ها دچار شد. در شرایطی که تلاش‌های دو سال و نیم گذشته برای تحقق پایدار شفافیت و کاهش فساد در شهرداری تهران، امروز به موانعی از جنس تعلیق و تزلزل و بی‌تصمیمی و تغییرات مکرر مدیریتی بی‌هدف و پیچاندن کارها در هزارتوی بی‌سرانجام بوروکراسی کند و ناکارآمد برخورد می‌کند، به جای استعفا باید صادقانه و صریح با مردم از موانع سخن گفت تا با برانگیختن حساسیت افکار عمومی و جلب همیاری مردم بر موانع فائق آمد. استعفا تنها راه پیش‌رو نیست، دست‌کم برای جایگاه انتخابی و نمایندگی، ماندن در درون و سخن گفتن صریح از موانع، راهی جایگزین برای استعفاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید