• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221051
+
-

معتمدان جایگزین شورایاران

معتمدان شورای شهر در ترکیب هیأت امنای محله‌های شهر تهران کار خود را آغاز کردند

معتمدان جایگزین شورایاران

همایش آغاز به‌کار معتمدان شورای شهر در ترکیب هیأت امنای محله‌هاي شهر تهران شب گذشته چهارشنبه ۲۳اسفندماه۱۴۰۲ - برگزار شد و در این همایش احکام اعضای هیأت امنای محله‌ها با حضور زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علی‌اصغر قائمی، سیداحمد علوی، ناصر امانی، سوده نجفی، علیرضا نادعلی و جعفر شربیانی اعضای شورای شهر تهران اعطا شد. شهردار تهران، رئیس و اعضای شورای شهر تهران در این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

شناسایی استعدادها با تشکیل هیأت امنای محله‌ها

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:  
مجموعه مدیریت شهری یک سیستم درهم‌تنیده است و هویت شهر را نمی‌توان به فراموشی سپرد؛ فیزیک شهر و روح شهر بر هم اثرگذارند. ستاد محله‌ها و مجموعه‌های مرتبط با آن‌که در شورا به تصویب رسید و در حال اجرایی شدن است و باید در قالب قرارگاه محله روح امید را احیا کند و ظرفیت‌های شهر را در خدمت محله و ظرفیت مردمی برای تحول شهر و ایفای نقش آنها در این تحول به‌کار بگیرد. مدیر محله توسط هیأت امنا انتخاب می‌شود و ذیل آن ۱۰خانه و به‌دنبال آن ۱۰کانون جهادی در متن جامعه بر محور مساجد و ارتباط با مدارس و خانواده شکل می‌گیرد. هریک از مناطق و محله‌هاي تهران ظرفیت‌های متعددی در بخش‌های مختلف دارند. با تشکیل هیأت امنا، علاوه بر تعریف رویدادها قهرمان‌ها و استعدادهای شهر شناسایی و معرفی خواهند شد. مشارکت مردم در اداره شهر باعث می‌شود مردم امیدوار شوند و کالبد و جسم و روح شهر تغییر کند. همه مؤثرین محل در ستاد محله‌ها فعال هستند و تلاش این ستاد به‌عنوان یک قرارگاه محلی برای بسیج امکانات صورت می‌گیرد و ماحصل آن پیوستگی بین مسجد، مدرسه و خانه است. به‌طوری که از ظرفیت‌های نخبگانی هر منطقه استفاده خواهد شد تا رویدادهای ۵۲گانه توسعه پیدا کند و در رویدادها مردم از هم در امور خیر سبقت بگیرند و خانه‌های الگو ایجاد شود. تلاش و کوشش و رقابت امکانی را ایجاد خواهد کرد تا برجستگی‌های قابل سنجش هر محل را مورد ارزیابی قرار دهیم و بهترین محله‌ها در بخش‌های مختلف به‌عنوان قهرمان مشخص شوند.

محله محوری؛ رویکرد مدیریت شهری ششم

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
تهران شهر کوچکی نیست و از یک یا 2‌محله شکل نگرفته است. محله‌هاي بازار، امامزاده یحیی، پامنار، سنگلج و چاله‌میدان هریک به اندازه یک شهر جمعیت دارند حتی تهران از برخی کشورهای خاورمیانه جمعیت بیشتری دارد. منظور ما تهران با ۲۲منطقه است نه تهران بزرگ و یا استان تهران. اگر بخواهیم حریم پایتخت را نیز حساب کنیم جمعیت بیش از این خواهد بود. در سال۱۳۸۲ و شورای دوم بحث شورایاری‌ها به‌صورت جدی مطرح و در تمام محله‌ها انتخابات محله‌ای برگزار شد و تعداد زیادی از شورایاران دوره دوم، سوم و چهارم شورا در آن زمان انتخاب شدند و کار خود را آغاز کردند اما مشکلاتی ازجمله قانون اساسی و قانون شوراها وجود داشت. در شورا به‌ویژه کمیسیون فرهنگی به این اندیشیدیم که چگونه باید عمل کرد و به این نتیجه رسیدیم که هیأت امنای محله‌ها آغاز به‌کار کنند. احکام آماده شده و همه هیأت‌های امنا آماده هستند و کار به‌تدریج آغاز خواهد شد. ما قانون اساسی را رعایت می‌کنیم اما چشم و گوش بسته هم نیستیم. ما به‌دنبال برگزاری انتخابات عمومی نیستیم؛ براساس ماده نهم یا دهم قانون شوراها که به تشکیل اجتماعات محله‌ای اشاره شده است. امیدواریم شورایاران و معتمدان محله‌ها توسط مردم و براساس انتخابات محلی انتخاب شوند. باید قدر محله‌ها را دانست؛ چراکه محله‌محوری سابقه‌ای ریشه‌ای در معماری دارد و در گذشته محله‌ها براساس مسجدمحوری شکل می‌گرفت.

جزئیاتی از نحوه فعالیت هیأت امنای محله‌ها

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران:
به اتفاق آرا در ستاد مشارکت محله‌ها اعلام کردیم که شورایاران در هیأت امنا حضور داشته باشند، علت این بود که شورایاران هم سابقه اجرایی دارند و هم حداقل و حداکثر آرا را به‌عنوان شورایاران سابق دریافت كرده‌اند. اولویت اول انتخاب از بین شورایاران سابق بود و قرار بر این شد که اگر این افراد نبودنداز افراد مورد تأیید شورای شهر انتخاب شود. در نهایت فراخوان‌ منتشر شد که با استقبال همراه بود البته هنوز اطلاعات تکمیل نشده است. همه اعضا حق رأی دارند و می‌توانند کاندیدای ریاست هیأت امنا شوند. برای دریافت این حق رأی، رئیس شورا پیگیری‌های لازم را در هیأت تطبیق فرمانداری انجام داد. داوطلبی که منتخب شده و از شورای شهر حکم دریافت کرده نمی‌تواند از شهرداری حکم دریافت کند و اگر چنین باشد، خلاف قانون است و باید از یک جایگاه استعفا دهد. احکام به‌زودی امضا خواهد شد و پس از تعطیلات با اعطای احکام، هیأت امنای مدیریت محله‌ها آغاز به‌کار خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید