• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90503
+
-

تولد نخستین پالایشگاه جهان

داستان زندگی فوکاشویتش که یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های جهان در صنعت نفت به‌حساب می‌آید

نابغه‌های ناشناس
تولد نخستین پالایشگاه جهان



کشف نفت یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که روی کره‌زمین رخ داد و باعث پیشرفت سریع‌تر بشر شد. حوزه نفت، حوزه وسیعی بود و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شد. یکی از این بخش‌ها، پالایشگاه بود که توسط یک لهستانی ساخته شد. می‌توان به جرأت گفت که ایگناتسی فوکاشویتش، یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های نفتی تاریخ بوده است. اختراع چراغ نفتی که با نفت سفید کار می‌کرد نیز ازجمله ابداع‌های او محسوب می‌شود.





تولد نابغه طلای سیاه
یان یوزف ایگناتسی فوکاشویتش در روز هشتم‌ ماه مارس سال1822 در زادوژنیکی واقع در امپراتوری اتریش و در خانواده‌ای ارمنی به‌ دنیا آمد. پدرش عضو انجمن نخبگان بود و ایگناتسی کوچک‌ترین فرزند خانواده هفت‌نفره‌شان که پس از تولد به‌دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به مهاجرت به منطقه‌ای دیگر شدند. آنها در نزدیکی شهر ژشوف، مستقر شدند و ایگناتسی در آنجا به مدرسه رفت، اما نتوانست امتحانات دبیرستان را بگذراند و در سال1836مجبور به ترک تحصیل شد. در این شرایط اقتصادی نابسامان، او برای کمک به والدینش و حمایت مالی از خانواده، به شهر لانکوت رفت و در آنجا به‌عنوان دستیار داروساز مشغول به‌کار شد.

ورود به عرصه سیاست
فوکاشویتش پس از اقامت در لانکوت، درگیر کار در چندین سازمان سیاسی شد که از ایده بازگرداندن حاکمیت و استقلال لهستان حمایت می‌کردند. او در بسیاری از اجتماعات سیاسی در منطقه شرکت می‌کرد. در سال1840 او به ژشوف بازگشت و در داروخانه خصوصی ادوارد هابل استخدام شد. در سال1845 او با یک دیپلمات و فعال سیاسی به نام ادوارد دمبوفسکی ملاقات کرد که فوکاشویتش را به حزب غیرقانونی «متمرکز کردن جامعه دمکراتیک لهستان» وارد کرد؛ حزبی که بر سیاست‌های رادیکال متمرکز بود و از شورش علیه دولت اتریش حمایت می‌کرد. در 19فوریه سال1847 او و بسیاری دیگر از هم‌حزبی‌هایش دستگیر و روانه زندانی در شهر«له‌ویو» شدند. البته فوکاشویتش در بیست‌وهفتم‌دسامبر به‌دلیل کمبود مدرک در پرونده‌اش، آزاد شد. با این حال به او دستور داده شد تا در له‌ویو بماند.

فعالیت در حوزه شیمی
به گزارش همشهری، در 15آگوست سال1848 او به استخدام یکی از بزرگ‌ترین داروخانه‌های اتریش به نام «ستاره طلایی» درآمد. او در این داروخانه به همراه چندتن از متخصصان داروسازی، موفق به تهیه داروهایی خاص و ترکیبی شدند و نوشته‌هایی را درخصوص آنها منتشر کردند. به‌دلیل این دستاورد بزرگ، مقامات به او اجازه ادامه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه رویال جیجلونیان در کراکوف را دادند. پس از پایان تحصیل و به ‌محض بازگشت به له‌ویو او کار روی فرآوری و بهره‌برداری نفت سفید را آغاز کرد.

ورود به صنعت نفت
اگرچه آن زمان در آن منطقه نفت وجود داشت، اما مردم از آن برای روان کردن ابزار خود و همچنین به‌عنوان دارو برای حیوانات استفاده می‌کردند. فوکاشویتش توانست با تقطیر نفت، از آن استفاده‌های بیشتری کند. او این نفت تقطیرشده را در داروخانه برای فروش عرضه کرد، اما قیمت بالای آن مانع از جذب مشتری می‌شد.

ابداع چراغ نفتی
اوایل سال1854 فوکاشویتش به گورلیس نقل مکان کرد و به کارش در آنجا ادامه داد و شرکت‌های زیادی تاسیس کرد. همان سال، ایگناتسی برای نخستین بار در جهان از چاه نفتی در بوبرکا نفت استخراج کرد. در همان زمان، او به‌کار خود در زمینه ساخت چراغ نفتی هم ادامه می‌داد. ایگناتسی خیلی زود نخستین چراغ خیابانی نفتی را در منطقه گورلیس زوودزی ساخت. در سال‌های بعد او چندین چاه نفت دیگر را با سرمایه‌گذاری بازرگانان محلی افتتاح کرد و به بهره‌برداری رساند.

ساخت پالایشگاه
در سال1856 در شهر لوزوویچ، در نزدیکی جاسو، فوکاشویتش کارخانه تقطیر نفت تاسیس کرد که نخستین پالایشگاه نفت جهان محسوب می‌شد. از آنجا که تقاضا برای نفت سفید پایین بود، در این پالایشگاه روغن ماشین‌های مختلف و همچنین آسفالت مصنوعی تولید می‌شد.

پایان راه
در سال1863 ایگناتسی فوکاشویتش به مردی ثروتمند تبدیل شده بود. او همچنان به‌کار ساخت پالایشگاه و استخراج نفت ادامه می‌داد. فوکاشویتش در روز هفتم ژانویه سال1882و در 59سالگی از دنیا رفت.


کار در داروسازی
در شرایط اقتصادی نابسامان، فوکاشویتش برای کمک به والدینش و حمایت مالی از خانواده، به شهر لانکوت رفت و در آنجا به‌عنوان دستیار داروساز مشغول به‌کار شد

این خبر را به اشتراک بگذارید