• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90502
+
-

لنز روباتیک با شارژ بی‌سیم

لنزهای چشمی جدید نه‌تنها باعث افزایش بینایی کاربران می‌شود بلکه می‌تواند چشم آنها را به لحاظ بهداشتی بررسی کند

لنز روباتیک با شارژ بی‌سیم


عمادالدین قاسمی‌پناه ـ خبرنگار

محققان دانشگاه Yonsei سئول نوع جدیدی از لنزهای چشمی روباتیک را توسعه داده‌اند که می‌توانند به‌صورت بی‌سیم شارژ شوند. ساخت این لنز در واقع دانشمندان را یک گام به این واقعیت نزدیک‌تر می‌کند که در آینده به شکل گسترده‌ای از این تکنولوژی استفاده خواهد شد.

به گزارش دیلی میل، این ابزارهای جدید شامل یک آنتن شفاف مدور و یک سیستم خازن بسیار قوی است که می‌توانند بدون نیاز به وصل شدن به منبع تغذیه خارجی، انرژی پیوسته و دائمی دریافت کنند.
همچنین بدون اینکه دمای لنز افزایش یابد، الکتریسیته می‌تواند در این لنزهای جدید آزمایشگاهی جریان داشته باشد و عوامل بالقوه آسیب‌رسانی به استفاده‌کنندگان و خود دستگاه را از بین ببرند.
براساس این گزارش، به‌دلیل اینکه این لنزها دارای پوشش هستند، می‌توان آنها را در محلول‌های استاندارد بدون هیچ‌گونه خطر تخریب نگهداری کرد.
این گروه پژوهشی برای تولید این لنز روباتیک از مواد نرم به‌جای مواد سخت استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که این ابزارها می‌توانند در شرایط مختلف تا حد امکان مورد استفاده قرار گیرند.
 بنیاد پژوهش‌های ملی که به شکل‌گیری این تحقیق کمک کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: لنزهای هوشمندی که تولید شده، مانند سایر لنزهای معمولی قابل انعطاف است. همچنین از مدار این لنز برای بررسی نشانگرهای زیستی مختلف در اشک شخص استفاده می‌شود و به‌راحتی این امکان را برای استفاده‌کننده فراهم می‌کند که واقعیت افزوده را همانند فیلم‌های علمی تخیلی تجربه کند.
نمونه اولیه این لنزهای چشمی از یک آنتن دایره‌ای شفاف و ابررسانای دو حلقه‌ای استفاده می‌کند که در لبه بیرونی عنبیه قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که دید کاربران با اختلال همراه نیست.
پژوهشگران در پایتخت کره‌جنوبی معتقدند که لنزهای چشمی آنها نه‌تنها باعث افزایش بینایی کاربران می‌شود، بلکه می‌تواند چشم آنها را از نظر ملاحظات بالقوه بهداشتی نیز بررسی کند.
این پژوهشگران می‌گویند قصد داریم از طریق توسعه لنزهای چشمی هوشمند، واقعیت افزوده را به وسیله مسیریابی یکپارچه یا صفحه نمایش شفاف توسعه دهیم. همچنین به‌منظور تشخیص بیماری‌ها، لنزهای هوشمند را توسعه خواهیم داد، به‌طوری که این لنزها قادر خواهند بود به‌صورت خودکار، اشک یا بیماری‌های چشم را تشخیص دهند.

تلاش‌های پیشین
در اوایل سال‌جاری میلادی، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه‌گو، یک لنز چشمی روباتیک تولید کرده‌اند که به کاربر اجازه می‌داد تا با چشمک زدن، روی اشیای خاص زوم کند.
این لنز به 5الکترود مجهز شده بود که در اطراف چشم و روی صورت کاربر قرار می‌گرفت. این ابزار می‌توانست فاصله کانونی لنز را مطابق با تغییرات عضلات چشم که آن 5الکترود شناسایی می‌کردند، تغییر دهد.
بین قسمت عقب و جلوی کره چشم انسان یک ظرفیت الکتریکی ثابت وجود دارد که حتی درصورت بسته بودن چشم و در تاریکی محض هم فعال خواهد بود. وقتی انسان چشم خود را حرکت می‌دهد تا به اطراف نگاه کند یا پلک بزند تغییرات این پتانسیل الکتریکی قابل اندازه‌گیری است.
شنگیانگ کای، پژوهشگر ارشد این پژوهش گفته است: حتی اگر چشم توانایی دیدن نداشته باشد، بسیاری از افراد همچنان می‌توانند کره چشمشان را حرکت دهند و این سیگنال الکترواکولوگرافیک را تولید کنند.
بنابراین، این دانشمندان پالس الکتریکی به‌وجود آمده را اندازه‌گیری و راهی برای استفاده از آن به‌منظور تغییر فاصله کانونی لنز پیدا کردند. آنها بر این باورند که به‌خاطر مواد نرم به‌کار رفته در ساخت لنز، فاصله کانونی می‌تواند به تقریبا 32برابر حالت عادی برسد و این فاصله با تغییر شکل لنز تغییر می‌کند.
این پژوهشگران از یک ماده دی‌الکتریک الاستومر برای رسیدن به تغییر شکل دلخواهشان در لنز چشمی مذکور استفاده کردند. آنها می‌گویند که این لنز می‌تواند برای پروتزهای بینایی، عینک‌های قابل تنظیم و روبات‌های کنترل‌شونده از راه دور مورد استفاده قرار بگیرد.
این گزارش همچنین حاکی‌است که در تابستان گذشته، شرکت سامسونگ اقدام به ثبت یک اختراع کرده است که نشان می‌دهد این شرکت برای توسعه یک لنز بی‌سیم تماشاگر که از واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند، برنامه‌ریزی کرده است.


هوشمند برای آینده
 لنزهای هوشمندی که تولید شده، مانند سایر لنزهای معمولی قابل انعطاف است. همچنین از مدار این لنز برای بررسی نشانگرهای زیستی مختلف در اشک شخص استفاده می‌شود و به‌راحتی این امکان را برای استفاده‌کننده فراهم می‌کند که واقعیت افزوده را همانند فیلم‌های علمی تخیلی تجربه کند

این خبر را به اشتراک بگذارید