همشهری در بیستوهفتسالی که گذشت
بررسی اعداد و ارقام رکوردهای همشهری در سالهای انتشار
سمیرا رحیمی- امیرعلی علامهزاده
روزنامه نگار
نزدیک به دو دهه پیش بود که سر کلاس گرافیک دانشگاه، استاد چنین روایت کرد که شهردار وقت تهران، سفری رفت اروپا و صبح، در آن پایتخت مهمانی، روزنامهای در قطع تبلوید دید که نیاز شهروندان آن شهر، همه در آن بود و اندیشه کرد که چه خوب است همشهریان او نیز روزنامهای داشته باشند برای خود؛ «همشهری» نام گرفت آن جریده تمامرنگی پایتخت ملک ایران. آذر، ماه آخر پاییز، بعد سالها، که سیاست داشت رنگ اقتصادیتری میگرفت و قدرت، میدانست سهم مردم هم وجود دارد و بیشترین سهم آنها هم «زندگی» است، روزنامهای روی پیشخوان باجههای روزنامهفروشیهای 24 آذرماه 1371 ظاهر شد که همشهری شهر و شهروندان آن بود و البته مرزهای آن، همه ایران. هر چند یکدهه بعد، برای شکستن شمارگان و آن همه اثرش بر مخاطبان، طرح ریختند و لایحه بردند و قانون ابلاغ کردند که همشهری مختص تهران است و فقط برای تهرانیان. و در یاد علاقهمندان روزنامهها مانده است که توزیعگران مطبوعات، بعدها شماری از ضمیمههای این جریده را به شهرها میبردند، مخصوص مشترکان قدیمی و خوانندههای صمیمی. نخستین تیتر یک همشهری شد «لایحه بودجه 2400میلیارد تومانی سال72 امروز تقدیم مجلس میشود» و سرمقالهای در ستون «یادداشت روز» آن نشست که از «چرا همشهری؟» میگفت؛ عین همین عنوان. حالا از خاطره آن کلاس گرافیک، این تصویر اینفوگرافیک، از آن عنوان «چرا همشهری؟» هم، «چه همشهری؟» مانده است که خودش «عنصر خبری» دیگری است که از چیستی رخدادی حکایت میکند که این همه سال شده است روزنامه همشهری و از قرار هم حالا، خود موضوع خبر و این پرونده.
تاریخهای مهم همشهری
نخستین شماره روزنامه همشهری در 16صفحه و با قیمت 50ریال در تیراژ 10هزار نسخه در روز منتشر شد.
تیراژ روزنامه در اردیبهشت سال 1372به 100هزار نسخه در هر شماره رسید.
تیراژ روزنامه در آبان سال 1373به 200هزار نسخه در هر شماره رسید.
در مرداد 1374تیراژ روزنامه به 300هزار نسخه در روز رسید.
در بهمن 1375تیراژ روزنامه به 400هزار نسخه در روز رسید.
هزارمین شماره روزنامه در تیر 1375منتشر شد.
آغاز انتشار چاپ دوم روزنامه همشهری در اردیبهشت 1377
قیمت روزنامه در سالهای 1374به 100ریال، 1377به 200ریال، 1384به 500ریال و در سال 1385 به 1000ریال افزایش یافت.
برند همشهری در سال 1392بهعنوان یکی از 100برند برتر ایران شناخته شد.
در 21آذر 1388، نیازمندیهای همشهری با حجم بیسابقه 220صفحه به چاپ رسید. در این راهنما تعداد 5938 آگهی مسکن (9041کادر)، 3011 آگهی اتومبیل (4050کادر) و 4570 آگهی استخدام (7165کادر) در کنار آگهی دیگر خدمات و کالاها چاپ شد.
تحول در ساختار صفحه اول و لوگوی روزنامه همشهری در سال 1393با هدایت استاد ابراهیم حقیقی و طراحی و اجرای علیرضا میرزامصطفی
انتخاب همشهری جوان در سال 1388در بیستوهشتمین جشنواره فیلم فجر بهعنوان برترین رسانه.
کسب رکورد انتشار 280صفحه در یک روز برای ضمیمه راهنمای همشهری
کسب رکورد انتشار 30877آگهی در یک روز برای ضمیمه راهنمای همشهری
کسب تندیس از کنفرانس ملی برند پایدار با محوریت «برندهای مسئولیتپذیر اجتماعی» برای ضمیمه راهنمای همشهری
کسب لوح زرین کنفرانس ملی کارآفرینی، تولید ملی و رونق اقتصادی برای ضمیمه راهنمای همشهری
تعداد پروندههای مطبوعاتی از سال 84تا 96، 66پرونده
انتخاب روزنامه همشهری بهعنوان برترین روزنامه چاپی کشور از سوی وزارت ارشاد اسلامی در سالهای 1394و 1395و 1396
انتخاب پوستر آمار گرسنگی برنامه جهانی غذا بهعنوان بهترین طرح مسابقه «آگهیهای برتر» روزنامه همشهری.