• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90119
+
-

با تفاهم‌ شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان، راه برای حفظ چند باغ بزرگ پایتخت و تبدیل آنها به فضای عمومی فراهم می‌شود

تفاهم سبز

پیروزحناچی: پروژه‌های مشترکی میان شهرداری و بنیاد برای توسعه قلمرو عمومی به اجرا در می‌آیند

تفاهم سبز

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

 با تفاهمی که میان شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان شکل گرفت، چندین باغ بزرگ پایتخت از بولدورزها و تیرآهن‌های چندتنی و بتن‌های ساختمانی در امان خواهند ماند تا به‌عنوان فضای عمومی سبز در اختیار شهروندان قرار گیرند. این تفاهم عصر روز سه‌شنبه به امضا رسید و حالا چند باغ دیگر مثل باغ‌های عبقری و وثوق‌الدوله به بوستان تبدیل می‌شوند؛ 2باغی که چندی پیش در اختیار شهرداری قرار گرفتند.

تفاهم برای پروژه‌های آینده
امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان پیروز حناچی و سیدپرویز فتاح، در دفتر کار شهردار تهران انجام شد. حناچی در پایان این جلسه با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان یکی از ذینفعان بزرگ تهران است، گفت: «با توجه به سابقه و رویکرد مثبت آقای فتاح، بدون شک موضوعات مشترکمان را به‌خوبی پیش خواهیم برد. در قالب این همکاری پروژه‌هایی تعریف خواهیم کرد که هم بنیاد و هم شهر تهران از آنها منتفع شوند.» به گفته او این تفاهمنامه چارچوب و کلیات پروژه‌ها و همکاری‌های آینده را تعریف می‌کند؛ پروژه‌هایی که به‌عنوان مثال تا الان 2مورد آن تملک باغ و فضای‌سبز در اختیار بنیاد و تبدیل آن به بوستان برای شهروندان تهرانی بوده است. شهردار تهران اضافه کرد: «پروژه‌هایی هم که در آینده به‌صورت مشترک پیش می‌بریم، با نگاه همراهانه و برای نفع شهروندان خواهند بود و عمده آنها در مسیر توسعه حوزه قلمرو عمومی قرار خواهند داشت.»

مصادیق در آینده‌ای نزدیک
رئیس بنیاد مستضعفان نیز در حاشیه امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: «این یک تفاهمنامه کلی میان شهرداری و بنیاد مستضعفان است که تمامی اختلافات و مسائل میان این‌دو را که از سال‌ها پیش وجود داشت و بخشی از آن باقی مانده بود، برطرف می‌کند. این اراده میان دوطرف وجود دارد که تمامی مسائل فیمابین شهرداری و بنیاد مستضعفان در یک بازه زمانی منطقی حل شود.» فتاح با بیان اینکه این یک تفاهم کلی بوده و در آینده‌ای نه‌چندان دور، قطعا برای مصادیق ذکرشده، توافقنامه‌های دیگری به امضا خواهد رسید، گفت: «بنا داریم آنچه به نفع مردم و شهرداری است، خصوصا در زمینه فضای سبز عمومی و پارک‌ها، در قالب این تفاهمنامه حل و فصل شود. نگاه مشترک من و آقای حناچی این است که هر تصمیمی به‌نفع مردم و تهران باشد، اتخاذ شود و فضاهای واگذارشده حتما کاربری عمومی خواهند داشت. بنیاد مستضعفان املاکی را در اختیار دارد که می‌تواند با تغییر کاربری به فضای سبز تبدیل شود و اهتمام ما در این بخش به اندازه‌ای است که حتی اگر لازم باشد، بنیاد حاضر به نقل مکان و اثاث‌کشی هم هست.»

احیای باغ‌ها برای منفعت عمومی 
بخش اعظمی از باغات چند هکتاری تهران در تملک برخی از نهادها و ارگان‌ها هستند. در این میان، طی 2دهه اخیر، نفوذ چند ارگان با نفوذی که روی مدیریت شهری وقت داشتند باغات بزرگ مقیاس را تخریب کرده یا به فروش رساندند تا شرایط ساخت‌وساز در آنها فراهم شود. نمونه آن فروش یک‌باغ 14هزار متری در شمال تهران یا خشک‌شدن درختان باغ 2هکتاری معروف به برره در شهرک غرب بوده است. با این حال مدیریت شهری طی یک‌سال‌ونیم اخیر با رویکرد تفاهمی، حفظ فضای سبز شهر و منفعت عمومی با چند نهاد که مهم‌ترین‌شان بنیاد مستضعفان بوده توافق کرده است. بر همین اساس مقرر شد باغ معروف وثوق‌الدوله یا همان باغ‌خانه لوکیشن سریال شهرزاد واقع در منطقه۱۴، محله پیروزی و خیابان نبرد، در قبال واگذاری زمین در محدوده همان منطقه برای ساخت بیمارستان به شهرداری واگذار شود. براساس توافق صورت‌گرفته، شهرداری با احیای این باغ، آن را به یکی از مراکز فرهنگی و تفریحی عام‌المنفعه شهر تهران بدل می‌کند؛ با این اقدام هم مکانی زیبا به مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی کلانشهر تهران افزوده خواهد شد و هم برای استفاده مردم شریف و قدرشناس تهران در منطقه شرق، بیمارستانی مدرن و مجهز ساخته می‌شود. 

تملک 15باغ 

در پی توافقات صورت‌گرفته  مرداد‌ماه امسال باغ عبقری واقع در محله سعادت‌آباد در وسعتی بیش از 11هزار مترمربع که قرار بود برج‌باغ در آن ساخته شود تبدیل به بوستان پدر شد. این اقدام در راستای تملک 4قطعه باغ با دستور شهردار تهران به نام‌های باغ‌نظر در منطقه۱۰، باغ هورفر در منطقه۷، باغ عبقری در منطقه۲ و باغ وثوق‌الدوله در منطقه۱۴ در سال۹۷ صورت گرفت. به غیراز این، برای امسال ۱۱قطعه باغ و اراضی مشجر در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۶ و ۱۷ که مناطق کم‌برخوردار هستند، جهت تملک شناسایی شده‌اند.

تفاهم میان شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان چارچوب و کلیات پروژه‌ها و همکاری‌های آینده را تعریف می‌کند؛ پروژه‌هایی که به‌عنوان مثال تا الان 2مورد آن تملک باغ و فضای‌سبز در اختیار بنیاد و تبدیل آن به بوستان برای شهروندان تهرانی بوده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید