• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89868
+
-

خبرها/شهر2

آغاز بازسازی مسیرهای پیاده‌رو در خیابان کریمخان 

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، از آغاز عملیات اجرایی پروژه بازسازی مسیرهای پیاده‌رو و ایجاد مسیر دوچرخه در خیابان کریمخان زند، حد فاصل میدان حضرت ولیعصر(عج) تا میدان هفتم تیر خبر داد. به گزارش همشهری، سیدمجید غمخوار، ضمن اعلام این خبر گفت: «این پروژه در راستای اجرای مصوبات شورای شهر تهران و تأکیدات مدیریت شهری بر 2مقوله «پیاده‌محوری» و «بهسازی مسیرهای دوچرخه‌سواری» آغاز شده است. طی آن نیز مسیرهای پیاده‌رو و مسیرهای ویژه دوچرخه در هر دو ضلع شمالی و جنوبی خیابان کریمخان (حد فاصل میدان ولیعصر(عج) تا میدان هفتم‌تیر) بهسازی خواهد شد.» به گفته او، فاز نخست پروژه شامل ضلع جنوبی خیابان کریمخان بوده و هم‌اکنون عملیات عمرانی شامل زیرسازی و احداث مسیر دوچرخه در بخش حد فاصل خیابان شهید استاد نجات‌اللهی تا خیابان شهیدقرنی ادامه دارد.


نقش کاپ در مدیریت بهینه پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند معتقد است اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) تنها با مشارکت و تعامل شهروندان به نتیجه می‌رسد و گسترش پیدا می‌کند. به گزارش همشهری، صدرالدین علی‌پور در این رابطه گفت: «فرایند مدیریت پسماند با انجام اموری ساده ولی مهم شامل تفکیک پسماندهای خشک و تحویل آنها به غرف یا وانت‌های ملودی، کاهش رطوبت پسماند، کاهش پسماند(کاپ)، تفکیک از مبدأ و کاهش حجم پسماند ارتقا می‌یابد.» او به ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده در موارد مذکور میان شهروندان اشاره کرد و ادامه داد: «در این راستا مناطق باید زمان و نحوه جمع‌آوری پسماند خشک را طبق بلوک‌بندی و برنامه‌های موجود در منطقه، زمان و نحوه جمع‌آوری پسماند تر در ساعت21، عدم‌انتقال پسماندهای عمرانی، ساختمانی و حجیم به مخازن مستقر در سطح مناطق را در دستور کار خود قرار دهند، چراکه نهادینه‌شدن این موارد، کاهش پسماند(کاپ) را به همراه دارد.» 


آمادگی شهرداری برای مشارکت در آموزش‌های محیط‌زیستی به مدارس

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از آمادگی مشارکت شهرداری برای آموزش‌های محیط‌زیستی در مدارس تهران در قالب سند «آموزش حفاظت از محیط‌زیست در مدارس» خبر داد. به گزارش همشهری، شینا انصاری در نشست تخصصی هماهنگی سند همکاری در حوزه آموزش و حفاظت از محیط‌زیست و مدیریت مصرف آب و انرژی با بیان اینکه پیش از این نیز تفاهمنامه‌های متعددی در زمینه حفظ محیط‌زیست داشتیم، گفت:‌ «صرف انعقاد تفاهمنامه کفایت نمی‌کند و ما نیاز داریم که دستگاه‌های ذیربط برای رسیدن به اهداف تفاهمنامه آموزش حفاظت از محیط‌زیست همکاری‌های لازم را داشته باشند.» او ادامه داد: «علاوه بر مدیریت مصرف آب و انرژی لازم است که مدیریت پسماند را نیز در برخی مفاد این تفاهمنامه درنظر بگیریم. هم‌اکنون تفکیک از مبدأ پسماندها می‌تواند از طریق آموزش در مدارس به خانواده‌ها منتقل شود.»  او با اشاره به اقدامات محیط‌زیست شهرداری تهران در راستای مدیریت انرژی عنوان کرد: «هم‌اکنون در بیش از 400مدرسه در تهران، شهرداران مدارس انتخاب شده‌اند که می‌توانند سفیران زیست‌محیطی ما باشند. اجرای این سند می‌تواند آموزش‌هایی را که طی سال‌های گذشته از آن غفلت شده است، به دانش‌آموزان منتقل کند.» 


چالش‌های نظام نوآوری
در کلانشهر تهران


معاون برنامه‎ریزی شهرداری تهران تأکید کرد که نظام نوآوری در کلانشهر تهران با چالش‌ها و موانع بسیاری روبه‌روست. به گزارش همشهری، حامد مظاهریان گفت: «کلانشهرها به‌عنوان مهم‌ترین شهرهای آینده با پتانسیل بالای زیست‌پذیری، برای حفظ حیات و اقتصاد پویای خود، زیست‌پذیر ماندن، صیانت از هویت و مدیریت جایگاه جهانی، به عنصر کلیدی نوآوری نیاز دارند. نوآوری در شهرها به‌عنوان یک بازخوانی جدید از شیوه زندگی، فعالیت شهروندان، نیروی محرکه رشد اقتصادی و پیشرفت در شاخص‎های رقابت‌پذیری شهری، یک رویکرد استراتژیک در مدیریت شهر به شمار می‌رود.» 
معاون شهردار تهران عنوان کرد: «حدود 61درصد از صاحب‌نظران بر این باورند که تهران دارای ظرفیت قابل توجه نیروهای نوآور است. شاهد این امر وجود 3مرکز نوآوری، 27مرکز رشد و همچنین 9پارک علم و فناوری در شهر تهران است. همچنین 1769شرکت دانش‌بنیان از ظرفیت‌های بارز شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری در شهر تهران است. با این حال پژوهش انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که متخصصان بر این باورند، شرکت‌ها و سازمان‌ها در زمینه آموزش نوآوری و آگاهی‌بخشی موفق نیستند.»‌ مظاهریان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری و استقرار نظام نوآور شهری، بحث انتقال دانش و سازوکارهای اشتراک‌گذاری آن است، گفت: تنها 20درصد از صاحب‌نظران به تحقق مناسب این موضوع خوشبین بوده‌اند و حدود 70درصد از کارشناسان معتقدند هنوز سازوکار نظام‎مندی در حوزه مدیریت و انتقال دانش در سازمان‌های مؤثر در نظام نوآوری شهر تهران ایجاد نشده است. بر این اساس 39مرکز شتاب‌دهنده و 37مرکز سرمایه‌گذاری در شهر تهران زمانی می‌توانند در هماهنگی مؤثر عمل کنند که بسیاری از دانش‌آموختگان عالی شهر تهران را که جمعیتشان بالغ بر 400صدهزار نفر است به‌صورت کارآمد به خدمت گیرند. این در حالی است که با توجه به این پتانسیل‌ها، خروجی‌های نوآوری نتوانسته رابطه میان فعالیت‌های اقتصادی و دارایی‌های موجود را برقرار کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید