• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215712
+
-

«قهرمان شهر2» راهی برای توسعه ورزش شهروندی

نگاه
«قهرمان شهر2» راهی برای توسعه ورزش شهروندی

حسین اجاقی؛ مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران

مسابقات «قهرمان شهر2» به‌زودی به پایان می‌رسد و تجربه ارزشمندی در بعد ورزش شهروندی و مشارکت شهروندان محسوب می‌شود. روند ثبت‌نام این مسابقات از اوایل سال‌جاری آغاز شده بود و یک میلیون شهروند در آن ثبت نام کردند. این مسابقات وسعتی به اندازه 352محله شهر تهران را پوشش داده و در 10رشته آقایان و 10رشته بانوان برگزار شده است. مسابقات ابتدا در سطح محلات آغاز شد و منتخبان محلات به مسابقات مناطق و پس از آن منتخبان مناطق به مسابقات نهایی یا فرامنطقه‌ای راه یافتند. در حال حاضر این مسابقات در این مرحله درحال برگزاری است و تا 12بهمن با شناختن قهرمانان شهر به‌کار خود پایان می‌دهد. این مسابقات بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته و در حوزه شهروندی جزو بزرگ‌ترین رویدادهایی بوده که در تهران به ثبت رسیده است.
یکی از مباحثی که پیش‌تر  بر آن تأکید شده بود، اینکه سرانه ورزش در پایتخت ۱۳‌دقیقه است و مدیریت شهری به‌دنبال افزایش سرانه ورزش در تهران بوده و هست؛ چراکه شاخص‌های یک جامعه سالم، سلامت اجتماعی، روانی و جسمانی است. در واقع باید به این هدف برسیم. در حال حاضر 56درصد مردم دچار فقر حرکتی هستند، پس ما باید در مسیر رفع این معضل حرکت کنیم. سرانه ورزشی در تهران 13دقیقه است، درحالی‌که این موضوع در دنیا 50دقیقه است. مسابقات «قهرمان شهر2» نیز در این مسیر تعریف شد. هدف از برگزاری این مسابقات تشویق مردم به ورزش و ایجاد انگیزه برای آنان است که به این سمت حرکت کنند تا فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهند. نشاط اجتماعی، هویت بخشی به محلات و سلامت جسمانی و روانی را نیز دنبال می‌کنیم تا از این مسیر به همدلی و وحدت بیشتر برسیم. افزایش سرانه‌ها نیز نتیجه چنین اقدامی است که طی این جشنواره به‌دست می‌آید. اهداف دیگری که در این مسیر داریم اینکه استعدادیابی در رشته‌های مختلف در سطح نوجوانان و نونهالان صورت گیرد. پوشش اوقات فراغت با انگیزه‌های ورزشی نیز هدف مهم دیگری است که آینده شهر را از آسیب‌های اجتماعی محتمل مصون می‌کند. هرقدر برای ورزش و فعالیت‌های سالم شهروندی هزینه و وقت گذاشته شود، به همان اندازه از معضلاتی که آنها و بدنه شهر را تهدید می‌کند، دور می‌مانند.
هدف دیگر نیز بهبود سبک زندگی فعلی است. زندگی امروز که شامل تغذیه ناسالم و عدم‌تحرک است، موجب چاقی کودکان شده است. پس ما باید با ترویج ورزش به حل این مسئله تا بخش زیادی کمک ‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید