• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89522
+
-

تاج‌دار شکست

5 ناکامی بزرگ فدراسیون فوتبال که گالای آسیا در مقابلش صفر است

تاج‌دار شکست

رسول بهروش| خالی ماندن دست ایران از جوایز سال آسیا یک‌بار دیگر به انتقادها از فدراسیون فوتبال دامن زد؛ هم از این نظر که در حوزه فنی کم‌توان بوده‌ایم و هم از این زاویه که در بحث نفوذ و لابی ضعف داریم. امسال که هیچ، اما پارسال حتما علیرضا بیرانوند باید توپ طلای آسیا را می‌گرفت. بدون تردید اگر او قطری یا عربستانی بود و آن عملکرد را در جام‌جهانی، جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان ارائه می‌داد، توپ طلا را برایش پست می‌کردند و مثل اکرم‌عفیف حتی نیازی به حضورش در مراسم نبود! با این‌همه، عملکرد فدراسیون مهدی تاج آن‌قدر ضعیف و ناموفق بوده که شکست در گالای آسیا اصلا به‌حساب نمی‌آید. این مطلب فقط «بخشی» از ناکامی‌های مهم فدراسیون فوتبال در این سال‌ها را دربر می‌گیرد. اما اگر منتظر عذرخواهی یا زبان‌مان لال استعفا هستید، این خیال خام را از سرتان بیرون کنید. اینجا از این خبرها نیست که نیست. زوج رؤیایی تاج- ساکت، حالا حالاها ترکتازی خواهند کرد و زور احدالناسی هم به آنها نمی‌رسد.
 پروژه ویلموتس شاهکار کی بود؟
در شرایطی که فدراسیون فوتبال از پاییز سال97 می‌دانست کارلوس کی‌روش رفتنی است، نهایتا در تابستان98 جانشین او را مشخص کرد و با مارک ویلموتس قرارداد بست. قاعدتا این فرصت چند‌ماهه، با آن همه پنهان‌کاری و پلیس‌بازی باید منجر به یک توافق مفید و دقیق می‌شد، اما قرارداد ویلموتس را باید در زمره بزرگ‌ترین شکست‌های اداری تاریخ ورزش در ایران دسته‌بندی کرد؛ مردی که هرگز در ایران نماند، 2شکست خفت‌بار به تیم ملی تحمیل کرد و کلی هم پول گرفت. یادش به‌خیر همه لاف‌هایی که تاج در مورد قرارداد ویلموتس می‌زد؛ اینکه حتی عدم‌اطلاع‌رسانی دقیق در مورد زمان حضور او در فرودگاه تهران را هم به‌حساب درایت‌های خودش می‌گذاشت، اما آخرش طرف بلژیکی «آش را با جاش» برد و رفت. عجیب‌تر اینکه الان فدراسیون تازه به گزینه برانکو رسیده؛ کسی که همان 6ماه پیش می‌توانست سرمربی تیم ملی شود و ضمن صرفه‌جویی چند میلیاردی، شاید کمک‌مان می‌کرد این دو باخت ننگین را هم به عراق و بحرین ندهیم.
   ایران- عربستان؛ تا کی در زمین ثالث؟
از روز اولی که عربستانی‌ها به کمک نفوذشان در کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی با تیم‌های ایرانی را به زمین بی‌طرف کشاندند و کلی ضرر مالی و فنی به ما تحمیل کردند، فدراسیون فوتبال ایران وعده داد مشکل را حل کند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. این بدعهدی مسلما ناشی از بی‌کفایتی و ناتوانی دوستان است و به این ترتیب حالا حالاها نباید انتظار داشته باشیم مشکل حل شود. مطمئن باشید مسئله میزبانی زمین ثالث تنها زمانی حل خواهد شد که خود عربستانی‌ها کوتاه بیایند، وگرنه تا ابد آبی از فدراسیون تاج، ساکت و شرکا، گرم نخواهد شد.
  کمک‌داور ویدئویی به کجا رسید؟ 
بدون تردید VAR در فوتبال امروز یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است. به همین مسابقه اخیر سپاهان و استقلال نگاه کنید؛ جایی که هند پنالتی تابلوی استنلی کی‌روش آن همه جنجال درست کرد و حتی شاید می‌توانست اوضاع را وخیم‌تر هم کند. با وجود این هر روز در مورد ورود این سیستم به ایران، وعده‌های متناقض داده می‌شود. در شرایطی که قرار بود از نیم‌فصل دوم پارسال شاهد استفاده از کمک‌داور ویدئویی در لیگ برتر باشیم، این موضوع تا الان عملی نشده و بعید است که به این زودی‌ها هم شدنی باشد.
  سهمیه سه به اضافه یک چه شد؟ 
در شرایطی که رئیس فدراسیون فوتبال اخیرا اعلام کرده بود سهمیه ایران برای فصل آتی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 3 به اضافه یک است، بار دیگر روشن شد اطلاعات مهدی تاج حتی در مورد این مسئله پیش‌پا‌افتاده هم دقیق نیست، چرا که با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهمیه ما 2 به اضافه 2 باقی ماند. به این ترتیب پرسپولیس و سپاهان مستقیما در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود، اما استقلال و شهر خودرو باید به پلی‌آف بروند. وقتی رئیس فدراسیون حتی از این امر ساده هم اطلاع ندارد، چطور می‌توان از او و تشکیلاتش انتظار معجزه داشت؟
  فغانی چرا رفت؟
با مهاجرت علیرضا فغانی به استرالیا، یکی از بهترین داوران دنیا را مفت از دست دادیم و حالا ناچاریم آبشارهای دیده‌نشده در محوطه جریمه را تحمل کنیم. صدالبته بخشی از ریشه‌های مهاجرت فغانی به فوتبال ربطی نداشته، اما تا جایی که به فدراسیون مربوط بود، تاج و همکارانش چقدر در حمایت از داورشان مصمم بودند؟ بهار امسال یک مربی مشهور لیگ برتری با اطلاق عناوین زشت و زننده، به صراحت مدعی شد علیرضا فغانی «عمدا» علیه تیم او سوت می‌زند؛ آیا اتهامی از این بزرگ‌تر وجود دارد؟ فدراسیون چه کرد؟ آیا برای مربی اتهام‌زن، حتی یک خط توبیخ کتبی درنظر گرفت تا لااقل دل بهترین داورش گرم شود؟ فغانی باید می‌رفت، چون قدش خیلی‌خیلی از تشکیلات شما بلندتر بود.


توافق ویلموتس و تاج بر سر فسخ قرارداد

قرارداد تیم ملی ایران با مارک ویلموتس فسخ شد. این خبر ساعت 17:16 عصر دیروز روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت و خیلی زود سر از فضای مجازی و کانال‌های خبری درآورد. یک‌مقام آگاه در فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با همشهری مدعی شد این اتفاق هنوز رخ نداده اما طرفین بر سر فسخ قرارداد به توافق رسیده‌اند. براساس اعلام این مقام آگاه خبر رسمی جدایی ویلموتس حداکثر تا 24‌ساعت آینده از طریق سایت رسمی این فدراسیون اعلام می‌شود تا مذاکرات با جانشین او رسما کلید بخورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید