• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8945
+
-

محمد معتمدی؛ خواننده موسیقی سنتی از کتابخوانی می‌گوید

انس با آقای حافظ

محمدمعتمدی
انس با آقای حافظ

عطیه پژم:

سید محمد معتمدی، زاده ۲ مهر ۱۳۵۷ در قمصر، از چهره‌های شاخص خوانندگی در سبک سنتی در کشورمان است. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی است.معتمدی فراگیری آواز و همچنین ساز نِی را به‌صورت خودآموز از نوجوانی آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ شروع به فراگیری شیوه آواز طاهرزاده نزد حمیدرضا نوربخش کرد.

او در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به‌عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت کرد.برپایی کنسرت‌های بسیار در داخل و خارج کشور، انتشار حدود 20آلبوم، ایفای نقش در اپرای مولوی، اپرای حافظ، اپرای عاشورا، اپرای سعدی و اپرای خیام ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های محمد معتمدی است.

 

حافظ شیرازی در یکی از غزلیاتش فرموده:
 دو یار زیرک و از باده کهن دومنی
‌فراغتی و کتابی و گوشه چمنی
 من این مقام به دنیا و آخرت ندهم
اگر چه در پی‌ام افتند هر دم انجمنی


شاید این دو بین فصل الخطابی بر جایگاه کتاب در تاریخ کهن ما ایرانیان باشد. گویی نه فقط بزرگان شعر و ادب ما که بسیاری از ایرانیان در ادوار گوناگون، برای کتاب، ارزش و اعتباری بسیار قائل بوده‌اند.من هم به واسطه شغلم با عرصه ادبیات و شعر بسیار عجین هستم و به واسطه انسم با حافظ شیرازی، بر این باورم که کتاب خوب را با دنیا نباید عوض کرد.به واقع آثار بزرگان و مفاخر ادبیات ایران بر روح، روان و دیدگاه ما اثرگذار است. همیشه در سخت‌ترین شرایط با مراجعه به آثار این ادیبان حال خوشی یافته‌ام. در عرصه شعر، آواز و اندیشه با حافظ انس و الفتی دیرینه دارم.
از سویی دیگر؛ بسیاری از آثار و آوازها در عرصه موسیقی، اشعار را بهتر و بیشتر به مخاطب معرفی کرده و مخاطبان را با غزلیات و اشعار فاخر مأنوس ساخته است.چه بسا آثار موسیقایی و آوازی که اندیشه بزرگان ادب و عرفان ایرانی را برای مردم دنیا بسیار جذاب کرده‌‌اند. بنابراین موسیقی و کتاب پیوندی محکم با یکدیگر دارند و همواره بر هم اثر گذاشته‌اند.با این همه به شعر معاصر هم بسیار علاقه‌مندم و معتقدم شعرایی که غزلسرا هستند و در عصر ما زندگی می‌کنند خدمت بزرگی به مانایی ادبیات پارسی و موسیقی ایرانی کرده‌اند. شعر نیمایی و سپید هم برایم بسیار جذاب است.
اگر بخواهم کتابی را به خوانندگان پیشنهاد کنم بدون شک گزینه نخست «پله پله تا ملاقات خدا»، نوشته استاد عبدالحسین زرین‌کوب است. شادروان دکتر زرین‌کوب در این کتاب برخلاف دیگر تألیفات خود، از دادن مراجع و منابع مختلف و متعدد در داخل کتاب خودداری کرده و مطالب کتاب را به قلمی بسیار ساده، روان و عامه فهم نوشته‌است. در واقع؛ نویسنده خط سیر زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی معروف به مولوی را در سلوک روحانی تمام مراحل عمر او نشان داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید