• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89270
+
-

نشست خبری علی‌لاریجانی دیروز برگزار شد

دفاعیات رئیس

شورای هماهنگی سران قوا جایگزین مجلس نیست

مجلس
دفاعیات رئیس

علی لاریجانی پس از 12سال ریاست بر مجلس شورای اسلامی – ادوار هشتم، نهم و دهم- دیروز آخرین نشست خبری‌اش را با رسانه‌ها برگزار کرد. سؤالات خبرنگاران در نشست دیروز؛ به‌دلیل اعلام یکباره عدم‌حضور او در انتخابات مجلس یازدهم از یک سو و افزایش قیمت بنزین و اعتراضات به آن در روزهای اخیر از سوی دیگر، در 2 محور خلاصه شده بود؛ به این ترتیب موضوع سؤال رسانه‌ها یا بحث چرایی عدم‌حضور او در مجلس آتی بود یا بحث چرایی و چگونگی افزایش قیمت بنزین و تمام حواشی آن از اعتراضات گرفته و خسارات آن تا لزوم شنیده‌شدن صدای مردم با این حال علی لاریجانی سالروز مجلس را بهانه ای برای دفاع از حیثیت مجلس هم کرد و در نشست خبری تمام قد پشت مجلسی ایستاد که این روزها درباره در رأس امور نبودنش حرف و حدیث زیاد است.

اعلام انصراف لاریجانی برای حضور در مجلس یازدهم، غروب شنبه خبر‌ساز شد و بازنشر گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت؛ چنان‌که او دیروز در پاسخ به نخستین سؤال درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲سال ریاست وی در رأس این قوه، گفت: اینکه یک نهادی که امام فرمودند در رأس امور است، به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است. ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت را مشخص می‌کنند. جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری است. وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری درنظر گرفته شود. در آنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری درنظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود. رئیس مجلس تأکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود. رئیس مجلس همچنین درباره اتفاقات اخیر تأکید کرد: درباره مجروح‌شدن افراد و مصدومان و سرقت و خسارات وارد شده به خانه‌ها باید بخش‌های امنیتی کشور کار را دنبال کنند و وظیفه‌شان هم است. به هرحال راه برای اعتراضات بسته نیست. باید به خواسته‌های مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند.

رایزنی برای تأیید صلاحیت‌ها
سپس خبرنگاری از لاریجانی پرسید که با توجه به انصراف شما از کاندیداتوری در انتخابات مجلس آینده فکر می‌کنید که لاریجانی امروز با لاریجانی زمان ریاست صدا‌و‌سیما از حیث عملکرد چه تفاوتی کرده است؟ وی در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: این سؤال بیشتر رمانتیک است که ما به آن وارد نیستیم. به هر حال انسان در مسیر کارهای سیاسی پیشرفت می‌کند. من هم ۱۲سال در خدمت نمایندگان بودم و از نظرات آنها استفاده کردم. در سطوحی مشکلات کشور دیده شد؛ لذا اگر طبق نظر ملاصدرا بیندیشیم، انسان‌ها تغییر می‌کنند و چیز عجیبی نیست.
علی لاریجانی در بخشی از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تا‌به‌حال درخصوص صلاحیت فردی رایزنی کرده‌اید و آیا این رایزنی به نفع جریان خاصی صورت‌گرفته است؟ گفت: رایزنی‌هایی انجام شده است. من به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در این مدت درخصوص برخی از آقایان و خانم‌هایی که معتقد بودند توجه کافی در بررسی صلاحیت آنها انجام نشده پیگیری‌هایی را انجام دادم تا سعی کنم حقی ضایع نشود. برخی مؤثر واقع شد و برخی هم نشد. درجایی که احساس کنم حقی ضایع شود، اقدام می‌کنم.

۱۲سال برای حضور در یک عرصه کافی است
رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به اینکه آیا درصورت درخواست علما ممکن است‌ نظرتان درباره کاندیداتوری در انتخابات مجلس تغییر کند؟ گفت: حقیقت این است که در مجلس دهم هم نظر من این بود که ورود نکنم، حالا ۱۲سال است که توفیق نمایندگی مردم قم را در مجلس دارم. آن زمان هم بزرگان و آقایان تماس گرفتند و نظراتی داشتند و به‌نحوی شد که من را قانع کنند در دوره دهم هم حضور پیدا کنم. این‌بار هم برخی بزرگان نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند و تلاش کردند من را قانع کنند اما ۱۲سال برای حضور در یک عرصه کافی است و این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و من روی آن فکر کرده ام.

برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برنامه‌ای ندارم
وی با بیان اینکه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برنامه‌ای ندارد، گفت: البته هر وظیفه‌ای به دوشمان باشد، انجام می‌دهیم؛ همانطور که در ۴۰سال گذشته براساس عقیده‌مان کار کرده‌ایم.

از زمان اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین مطلع بودم
ورای موضوع غیبت لاریجانی در مجلس آینده، بحث گرانی بنزین و چرایی و چگونگی حصول این تصمیم در نشست سران قوا و پیامدها و اعتراضات اخیر دیگر موضوع پربحث در نشست دیروز رئیس مجلس با رسانه‌ها بود. در همین راستا لاریجانی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه از زمان اجرای این طرح مطلع بوده، یادآور شد: من روز پنجشنبه با آقای رحمانی فضلی حرف زدم. روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفتم چیزی شبیه طرح آقای مصری در روزهای آینده در حال اجراست. ضمن اینکه دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست این کار را انجام دهد ولی به‌خاطر شرایط، آمد و مشورت کرد، اما این پیشنهاد مربوط به دولت بود. 
رئیس مجلس اضافه کرد: آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند اما در روند اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم هست. چه‌کسی باید این کار را بکند؟ طبیعتا باید رسانه‌ها این کار را انجام دهند. البته شنیدم ستادی که در وزارت کشور تشکیل شده بود، بخش رسانه‌ای هم داشت. به هر حال، اگر نقصی بوده باید برطرف شود.

اصلاح قیمت بنزین تصمیم مجلس نبود
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا در 13موضوع اصلاح قیمت بنزین از نمایندگان مشورت گرفته شده بود یا خیر؟ گفت: بحث یارانه‌ها در جلسات مختلف مجلس مطرح شده بود، هم 2سال پیش و هم مهرماه که هم سازمان برنامه و بودجه و هم مرکز پژوهش‌ها گزارشی را در این‌باره داده بودند. همچنین سازوکاری را در هیأت‌رئیسه در این خصوص مورد بررسی قرار داده بودیم، ولی اینکه این تصمیم از سوی مجلس بود یا خیر، نه، اینگونه نبوده، چون که مجلس تصمیم خود را گرفته بود. ممکن است این اختلاف‌نظرها در مورد زمان و روش مناسب مطرح باشد .

در اعتراضات اخیر از تیربار هم استفاده شد
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که پاسخ حاکمیت و مجموعه نظام وقتی اعتراضات را به حق می‌شناسیم، اصلاح طرح و تغییر است یا خیر؟ گفت: «ما در مورد حق اعتراض مدلی را در مجلس داریم و صنوف مختلف اعتراضاتی دارند و بیان می‌کنند و یک نفر از اعضای هیأت رئیسه یا کمیسیون‌ها از خواسته معترضان مطلع می‌شوند و این فرمول را در پارلمان که باید صدای مردم باشد داریم.» او ادامه داد: «در کشور هم مشکلی از این جهت نیست، اما مسئله آنجاست که این اعتراضات به رفتار خشنونت‌آمیز و استفاده از سلاح سرد و گرم می‌شود. در یکی از شهرها گفتند از تیربار هم استفاده شده است. این دو دسته است، دسته اول معترضان هستند که باید به خواست آنها رسیدگی کرد و دسته دوم افرادی هستند که از اعتراضات سوءاستفاده کردند. در کل به‌نظرم چندان احتیاج به قانونی در این زمینه نیست.» لاریجانی درباره خسارات جانی و مالی که مردم دیده‌اند، گفت: «حتما مسئولان امنیتی و انتظامی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.»

از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده است
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه به چه میزان ضرورت اصلاحات ساختاری اعم از حوزه اجتماعی، اقتصادی و بانکداری مورد تأکید است، اخیرا اعتراضاتی را شاهد بودیم، آیا با این شرایط دولت می‌تواند اصلاحات را ادامه دهد و اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امری لازم است؟ گفت: برخی از اصلاحات ساختاری از این جنس که انجام شده، نیست. برخی اصلاحات باید در دولت و نهادهای حکومتی صورت پذیرد. برخی از این اصلاحات به منزله استفاده بهتر از امکانات موجود است. به مردم ربطی ندارد و موضوع برای بهره‌مندی بیشتر مردم است؛ برای مثال اگر صندوق بازنشستگی دچار مشکل است تدبیر باید در حکومت انجام شود و ربطی به مردم ندارد و مردم باید بهره‌مند شوند. برخی اصلاحات از این جنس نیست که مشکلاتی را ایجاد کند.
وی افزود: در حوزه اقتصادی این اصلاحات لازم است. شاید در برخی موارد در شرایط فعلی تحریمی امکان این اصلاح نباشد ولی در برخی موارد دیگر امکان‌پذیر است. اما در حوزه سیاسی برای مثال اگر سؤال درباره تغییر قانون اساسی باشد من فکر می‌کنم از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده، اما در شرایطی آرام و منطقی می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار داد چرا که این امکان در خود قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

اراده سیاسی برای حل موضوع ایران و آمریکا وجود داشته 
به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا راه‌حلی برای حل مناسبات میان ایران و آمریکا هست و اینکه ایران خواهان رفع تمام تحریم‌هاست، گفت: همواره اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته و بن‌بست نیست. افرادی هستند که گفت‌وگوهایی می‌کنند، اما باید بحث فشار حداکثری را اصلاح کنند. برخی کشورها هم تلاش‌هایی می‌کنند. در اصل باید آنها بفهمند که این روش‌ها در گذشته جواب نداده. زمانی می‌گفتند ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد اما موفق نشدند. بعد اوباما نامه نوشت که غنی‌سازی‌ در ایران را قبول دارد و حالا مذاکره صورت گیرد. اگر همین قدر مسئولان آمریکایی عقل داشتند و از تجربه گذشته استفاده کنند. مسئله حل می‌شود.

کارنامه مجلس دهم از نگاه لاریجانی

 رئیس مجلس در آغاز نشست خبری‌اش کارنامه‌ای از اقدامات تقنینی و نظارتی مجلس دهم ارائه کرد. او با اشاره به اقدامات تقنینی صورت گرفته در مجلس دهم یادآور شد: تاکنون ۱۶۲ قانون در مجلس ابلاغ شده که ۶۳ تای آن، طرح و ۹۹ تا لایحه بوده است.
لاریجانی با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس گفت: تاکنون ۱۶۵ سؤال در صحن علنی از وزرا مطرح شده که یک مورد سؤال از رئیس‌جمهور، ۶ مورد تحقیق و تفحص و ۶ مورد استیضاح صورت گرفته که در 2 مورد منجر به عدم‌رأی اعتماد شده است. علاوه بر این ۱۳ مورد گزارش ماده ۲۳۴ درباره تخلفات دستگاه‌ها داشتیم که ۱۲ مورد به قوه قضاییه ارجاع شده و ۳۱ مورد هم گزارش کمیسیون‌ها به صحن بوده که مواردی از سیل و پلاسکو تا حوادث تروریستی اهواز و مؤسسات اعتباری را شامل می‌شد و این جدای از گزارشاتی است که دیوان محاسبات و تفریغ بودجه به ما دادند. وی با اشاره برگزاری ۶۴ جلسه غیرعلنی مجلس در موضوعات مختلف تصریح کرد: همچنین گزارشات کمیسیون اصل ۹۰، مرکز پژوهش‌ها و اقداماتی از سوی تنقیح قوانین داشتیم؛ لذا مجلس دهم، هم در حوزه تنقیح و هم در بعد نظارتی کارهای خوبی کرده، اما گاهی در فضاهای هیجانات برخی امور دیده نمی‌شوند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید