• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89217
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkR9n
+
-

فعالیت لوسترسازان با نصف ظرفیت

فعالیت لوسترسازان با نصف ظرفیت


افزایش هزینه تمام‌شده تولید و کاهش قدرت‌خرید مشتریان در حالی زمینه رکود بازار لوستر و چراغ‌های روشنایی را فراهم کرده است که ایران در بین 5کشور نخست تولید‌کننده این محصولات در دنیا قرار دارد. با احمد رحمانی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر و بلور و چراغ های تزئینی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار لوستر چگونه است؟
بازار انواع لوستر و چراغ‌های روشنایی نیز همانند سایر بخش‌های اقتصادی دوران رکود را می‌گذراند و رونق چندانی ندارد. کاهش قدرت مردم و افزایش نسبی قیمت‌ها به‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولید و واردات، موجب کاهش تقاضای بازار و خروج این اقلام از فهرست اولویت‌های خرید شده است. با این شرایط باید مسئولان راهکاری برای بهبود وضعیت گردش مالی بازار ارائه کنند. به‌نظر می‌رسد نخستین گام در این زمینه اصلاح قوانین دست‌وپاگیر مالیاتی است که امنیت اقتصادی تولیدکننده را کاهش می‌دهد. ایران در صنعت لوسترسازی حتی در عرصه بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تولیدکنندگان ما توان رقابت با کشورهای تراز اول دنیا در این صنعت را دارند، اما هزینه‌های بالای تولید، توان فعالیت صددرصدی تولیدکنندگان را گرفته است.

 قیمت‌ها  چقدر افزایش داشته است؟ 
قیمت انواع لوستر و چراغ روشنایی نسبت به سال گذشته افزایش چندان محسوسی مخصوصا در مقایسه با رشد 2 تا 3 برابری قیمت کالاهای ضروری و مصرفی خانوارها نداشته است اما کاهش قدرت خرید مردم موجب رکود بازار شده است. این در حالی است که تولیدکننده‌ها حاضر به فروش تولیداتشان با سود بسیار کم برای خروج و پشت سرگذاشتن بحران اقتصادی هستند. واقعیت این است که اکنون حدود 150تولید‌کننده لوستر در شهر تهران و نزدیک به 250تولیدکننده در سطح استان و شهرک‌های اقماری اطراف تهران وجود دارد که بیشتر این تولیدکننده‌ها با کمتر از 50درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

سهم تولید داخل از بازار لوستر چقدر است؟
با مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند و افزایش نرخ دلار، ورود لوسترهای خارجی به کشور نیز بسیار محدود شد و هم‌اکنون فقط قطعاتی که امکان و توان تولید آنها در داخل وجود ندارد، از طریق واردات تامین می‌شود. با این روند اکنون بیش از 90درصد لوسترهای موجود در بازار کشور تولید داخل است. بیش از 95درصد مواداولیه مورد نیاز این صنعت نیز در داخل کشور فراهم است و تنها قطعات محدودی با واردات تامین می‌شود. با وجود این تولیدکنندگان برای واردات این قطعات با مشکل مواجه هستند. در واقع مجوز لازم برای همه تولیدکننده‌ها صادر نمی‌شود و فقط برندهای مطرح و بزرگی که صادرات دارند، ممکن است بتوانند نسبت به واردات اقدام کنند.

وضعیت صادرات لوستر چگونه است؟
صادرات لوستر به کشورهای همجوار مانند ترکمنستان، آذربایجان، عراق، افغانستان و ترکیه انجام می‌شود اما این صادرات از لحاظ آماری و نظم و انسجام، شرایط مناسبی ندارد. به این معنی که اکنون هر برندی صادرات خودش را دارد و با این شیوه عملکرد جزیره‌ای نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا این صادرات بتواند از لحاظ اقتصادی گره‌گشای کشور باشد. البته بعد از رشد قیمت دلار به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی، صادرات لوستر افزایش یافت و کشورهای مبدأ توانستند تولیدات لوستر ایرانی را به نصف قیمت قبلی بخرند، با این حال همین افزایش صادرات نیز چشمگیر نبود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید