• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89210
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2gor
+
-

سرعت افت تولید خودرو کند شد

همشهری عملکرد 8‌ماه گذشته و چشم‌انداز تولید خودرو را بررسی می‌کند

سرعت افت تولید خودرو کند شد

آمارها نشان می‌دهد سطح تولید در شرکت‌های خودروساز به‌طور میانگین 18درصد کاهش یافته است. با توجه به شرایط به‌وجود آمده ناشی از تحریم‌ها، این آمار از کند شدن روند کاهش تولید خودروهای داخلی حکایت دارد. با وجود این به‌نظر می‌رسد آنچه آینده صنعت خودرو را تیره ساخته روند افزایش زیان ‌انباشته است. به‌نظر می‌رسد یکی از علت‌های اصلی رشد قیمت خودرو کاهش تولید است.کاهش مقدار تولید چسبندگی قیمت‌ها را به سمت ارقام بالاتر بیشتر کرده و به افزایش قیمت منجر شده است.
به گزارش همشهری، آمار‌های جدید نشان می‌دهد 8‌ماه از سال گذشته اما با وجود آنکه مقدار تولید به سطح سال قبل بازنگشته، شرایط تولید به سطح بدبینانه‌ای که انتظار آن می‌رفت، نرسیده است. البته همانطور که انتظار می‌رفت کاهش تولید به افزایش زیان خودروسازها منجر شده؛ به‌طوری که این شرکت‌ها از اول امسال تاکنون دست‌کم 10هزارو 500میلیارد تومان به جمع کل زیان‌های خود افزوده‌اند. در این دوره زیان ایران‌خودرو 122درصد و سایپا 53درصد افزایش یافته است.
هم‌اکنون زیان کل صنعت خودرو با درنظر گرفتن زیان شرکت‌های تابعه به مرز40هزار میلیارد تومان رسیده و چنانچه زیان عملکرد شرکت‌های فرعی صنعت خودرو را هم به زیان شرکت‌های اصلی اضافه کنیم زیان کل خودروسازان تا پایان سال از مرز 50هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

در این شرایط رضا رحمانی، وزیر صنعت با اشاره به مشکلات مالی خودروسازان اعلام کرده؛ صنعت خودرو به ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بابت سرمایه گردش نیاز دارد. به گفته او، بخشی از این نقدینگی از محل پیش‌فروش محصولات و بخشی دیگر از محل منابع بانکی تامین می‌شود؛ با این حال برنامه فروش اموال مازاد نیز در دستور کار قرار دارد.

آمارها چه می‌گویند
آمارها نشان می‌دهندکه تعداد تولید خودرو در ایران در 8‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال دست‌کم 113هزار دستگاه یعنی معادل 18درصد کاهش یافته است. سال قبل 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو جمعا 621هزار دستگاه در طول 8‌ماه تولید کرده بودند که این رقم امسال به 507هزار دستگاه رسیده است. در میان این شرکت‌ها پارس‌خودرو وضع به‌مراتب بدتری دارد و سطح تولید این شرکت در 8‌ماه امسال 40درصد و مقدار فروش این شرکت 45درصد کاهش یافته که موجب شده جمع کل درآمد حاصل از فروش این شرکت نیز در این مدت با 2634میلیارد تومان کاهش، 87درصد نزول کند. پارسال جمع کل فروش این شرکت معادل 3هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به 400میلیارد تومان رسیده است. ایران‌خودرو هم وضع مناسبی ندارد. طبق آمار موجود تعداد تولید در این شرکت دست‌کم یک‌چهارم کاهش یافته و تعداد کل خودروهایی که این شرکت در طول 8‌ماه تولید کرده با 70هزارو 600دستگاه کاهش به نزدیک 212هزار دستگاه رسیده است. ایران‌خودرو امسال همچنین 32هزار و 581دستگاه خودرو کمتر فروخته است. در میان شرکت‌های خودروساز، سایپا توانسته است ظرف چند‌ماه گذشته بخش زیادی از کاهش تولیدش را جبران کند اما همچنان مقدار تولیدش پایین‌تر از سال قبل است. مقایسه عملکرد 8‌ماه گذشته نشان می‌دهد که تولیدات سایپا نسبت به سال قبل 1700دستگاه کمتر بوده است؛ درحالی‌که تا همین چند‌ماه پیش شیب کاهش تولید در این شرکت بیشتر بود. به‌نظر می‌رسد سایپا در تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌های امسال در کاهش تولید است.

اثر کاهش تولید بر قیمت
در شرایطی که قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون با نوسان قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده، به‌نظر می‌رسد یکی از علت‌های اصلی رشد قیمت خودرو کاهش تولید است. کاهش مقدار تولید چسبندگی قیمت‌ها را به سمت ارقام بالاتر بیشتر کرده و به افزایش قیمت منجر شده است. قیمت خودرو از ابتدای امسال تاکنون به‌طور میانگین 30درصد رشد کرده است.

راه دشوار تأمین قطعه
اطلاعات موجود نشان می‌دهد بخش عمده کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز ناشی از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است و این موضوع بحث تامین قطعه را به بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های خودروساز تبدیل کرده است؛ به‌طور مثال تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد شرکت پژو دیگر قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو را تامین نمی‌کند و حتی قطعات کسری برخی خودرو‌ها به ایران‌خودرو تحویل داده نمی‌شود؛ به همین دلیل اغلب شرکت‌های خودروساز چه از نظر تولید و چه از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی با مشکل مواجهند اما با وجود این شرکت‌های خودروساز تلاش می‌کنند قطعات مورد نیاز را از صنایع داخلی تامین کنند؛ چنانکه به‌تازگی مدیرعامل ایران‌خودرو و پیشکسوتان زنجیره ساخت و تامین تفاهمنامه‌ای را به‌منظور تحقق هدف تامین و تولید روزانه 2هزار دستگاه خودروی بدون کسری، امضا کرده‌اند. این تفاهمنامه به امضای 70نفر از تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان اصلی ایران رسیده است. فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در این باره می‌گوید: مصمم هستیم قطعات مورد نیاز را تا جایی که امکان دارد در داخل تولید و تامین کنیم؛ حتی برهمین اساس واردات برخی قطعات سفارش‌گذاری شده را متوقف کرده‌ایم.

چشم‌انداز افزایش تیراژ
فرشاد مقیمی توضیح می‌دهد: تولید خودرو از دی‌ماه به تیراژ روزانه 2هزار دستگاه و از بهمن‌ماه به روزانه 2400دستگاه خواهد رسید. او وعده داد: ‌با تحقق افزایش شمارگان تولید روزانه خودروی کامل و بدون کسری و افزایش عرضه به بازار، قیمت‌های بازار نیز براساس نظام عرضه و تقاضا به شرایط متعادلی خواهد رسید. مقیمی یادآور می‌شود: خودروهای ناقص کف پارکینگ هم‌اکنون به کمتر از 24هزار دستگاه رسیده و این تعداد طبق برنامه تا 15آذر به کمتر از 15هزار دستگاه و در دی‌ماه سال‌جاری به صفر خواهد رسید. مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش هم از تحویل ۳۰۰ هزار خودرو به مشتریان از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: با اتمام تعهدات بر جای مانده از سال ۹۷، تحویل خودروهای معوق مربوط به طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری و اعتباری سال‌جاری در دستور کار قرار می‌گیرد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم توضیح می‌دهد: آمار خودروهای دپو شده در کف پارکینگ‌ها نسبت به چند‌ماه قبل به طرز محسوسی کاهش یافته است. او می‌گوید: روند تولید در صنعت خودرو در حال رشد است و علاوه بر تکمیل خودروهای کف پارکینگ‌ها، خودروهای تولیدی روز نیز به‌طور مستقیم تحویل مشتریان می‌شود.

  راه خصوصی‌سازی‌

به اعتقاد کارشناسان؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو، اجرای خصوصی‌سازی‌ واقعی است. هیأت عالی واگذاری سوم خرداد امسال با فروش بقیه سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو سایپا موافقت کرد. پیش‌تر وزارت اقتصاد مجوز فروش سهام این دو شرکت را از شورای‌عالی هماهنگی سران 3 قوه دریافت کرده بود. به گفته رضا رحمانی، وزیر صنعت باید دست‌کم 170شرکت متعلق به ایران‌خودرو و سایپا قبل از خصوصی‌سازی‌ واگذار شود. با وجود این، پس از آنکه مشخص شد سهام این دو شرکت بابت وامی که سازمان گسترش دریافت کرده در وثیقه قرار گرفته سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد تا زمانی که سهام از وثیقه خارج نشود، هیچ اقدامی برای واگذاری انجام نخواهد شد.


 آمارها نشان می‌دهد تولید خودرو در 8‌ماه گذشته 18درصد کاهش یافته است

 تعداد تولید خودرو در 8‌ماه امسال با 113هزار دستگاه کاهش، به 508هزار دستگاه رسیده است

 طبق اعلام شرکت‌های خودرو‌سازی‌، آمار خودروهای ناقص کف پارکینگ در دی‌ماه سال‌جاری به صفر خواهد رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید