• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88995
+
-

بازگشت اینترنت موبایل به ۶۰ درصد استان‌های کشور


اینترنت موبایل پس از ۱۰ روز قطعی سرانجام به شهر تهران و ۷‌استان دیگر کشور بازگشت تا بار دیگر مردم در کوچه و خیابان هم امکان استفاده از شبکه جهانی را داشته باشند. براساس گزارش‌های منتشر‌شده روز‌گذشته و پس از جلسه شورای امنیت کشور مجوز وصل اینترنت موبایل در استان‌های تهران(به جز شهرستان‌های غرب استان)، مرکزی، قم، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان‌شرقی، هرمزگان و بوشهر صادر شد. امیر ناظمی،معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پس از بازگشت اینترنت موبایل در توییتر خود از تهیه لایحه‌ای برای جلوگیری از عادی‌سازی قطع اینترنت در کشور خبر داد. او نوشت: «برای جلوگیری از عادی‌سازی قطع اینترنت در حال تهیه لایحه‌ای هستیم تا از این پس قطع اینترنت و هر اپ با بیش از 10‌میلیون کاربر ایرانی تنها با تصویب مجلس امکان‌پذیر باشد. از نمایندگان می‌خواهم از آن پشتیبانی کنند. اینترنت مثل آب،مثل هوا قابل قطع کردن نیست.»
با اضافه شدن این استان‌ها در کل اکنون ۱۸ استان البته به جز شهرستان‌های غرب استان تهران بار دیگر امکان استفاده از اینترنت را روی اپراتورهای همراه‌اول،ایرانسل،رایتل و شاتل موبایل پیدا کرده‌اند. در مجموع اکنون تقریبا ۶۰ درصد استان‌های کشور امکان اتصال به شبکه جهانی را بار دیگر به وسیله اپراتورهای تلفن همراه  را دارند.
ایرانسل اعلام کرده که به‌خاطر وضعیت پیش آمده علاوه بر یک گیگابایت اینترنت هدیه که وزیر ارتباطات آن را عنوان کرد مشترکانی که از قبل بسته‌های اینترنت فعال داشته‌اند و هنوز مهلت استفاده آنها تمام نشده، می‌توانند ۱۰ روز بیشتر از بسته‌های خود استفاده کنند. علاوه بر این مشترکانی که بسته‌های اینترنتی داشته‌اند اما در زمان اختلال بسته‌شان منقضی شده، به تعداد روزهای قطعی اینترنت پیش از انقضای بسته، به علاوه یک روز بیشتر، می‌توانند از باقی‌مانده بسته‌های خود استفاده کنند. 

هزینه‌های سرسام‌آور قطع اینترنت 
به‌گزارش همشهری، با گذشت چند روزی از بازگشت نصف و نیمه شبکه ارتباطی کشور به وضعیت عادی، اکنون به‌تدریج آمار و ارقام خسارت‌های مالی قطع سراسری اینترنت کشور در حال مشخص شده است. روز گذشته کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گزارش برآورد خود از میزان خسارت‌های وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی بر اثر قطعی طولانی‌مدت و سراسری اینترنت اعلام کرد که پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی در ۱۰‌روز گذشته بیش از ۲۹۵۰‌میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. براساس این گزارش کسب‌وکارهای متوسط و کوچک اینترنتی با کاهش فروش بیش از ۸۰‌درصدی در روزهای قطعی کامل اینترنت روبه‌رو بوده‌اند. همچنین کاهش ۹۸‌درصدی در ۲‌روز اول، بیش از ۸۰‌درصدی در ۵‌روز بعدی و حدود ۵۰‌درصدی بعد از اتصال اینترنت ثابت در تعداد تراکنش‌های پرداخت‌یارهای ارائه‌کننده درگاه واسط، نشان‌دهنده این است که کسب‌وکارهای خرد و خانگی متحمل بیشترین ضرر از محل کاهش فروش شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم فروش شرکت‌های بزرگ با قطعی اینترنت ۳۰‌درصد کاهش یافته اما متأسفانه فروش کسب‌وکارهای خانگی یا کسب‌وکارهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند تقریبا  ۹۶ تا ۹۷ درصد کاهش یافته است.
دبیر کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران پیش از این در نشست سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره قطعی روزانه تقریبا ۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان ضرر کرده‌است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اعلام کرده که قطع یک هفته‌ای اینترنت و همچنین ۱۰‌روز قطع اینترنت موبایل تا‌کنون به اپراتورهای تلفن‌همراه و شرکت‌های اینترنتی ۱۰۸۰‌میلیارد تومان ضرر وارد کرده است. 
در ابتدای هفته جاری هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس و ارائه گزارش در مورد قطعی اینترنت گفته بود که در زمان قطع اینترنت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به مجموعه مخابرات کشور ضرر وارد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید