• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88824
+
-

هنرمندان صنایع‌دستی، قربانی هرج‌ومرج نمایشگاهی

آشفتگی در تقویم نمایشگاهی صنایع‌دستی موجب تعطیلی کارگاه‌ها و ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان صنایع‌دستی شده است

صنایع دستی
هنرمندان صنایع‌دستی، قربانی هرج‌ومرج نمایشگاهی

محمد باریکانی _ خبرنگار

هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور چشم امید به نمایشگاه‌های داخلی صنایع‌دستی دوخته‌اند که براساس تقویم نمایشگاهی تدوین شده در سال قبل بیش از 30نمایشگاه استانی در سال و بیش از 4نمایشگاه ماهانه در شهرهای مختلف کشور است. امسال اما تقویم نمایشگاهی صنایع‌دستی کشور با هرج‌ومرج مواجه شده و بسیاری از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در استان‌های مختلف کشور با وجود درج در تقویم نمایشگاهی معاونت صنایع‌دستی به بهانه نبود بودجه به تعویق افتاده‌اند. هرج‌ومرج در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و به تعویق افتادن آنها اما تأثیر مستقیمی بر زندگی و معیشت نزدیک به 15 هزار هنرمند و تولید‌کننده صنایع‌دستی در کشور گذاشته است.
براساس اطلاعات دریافتی همشهری نزدیک به 4‌ماه است که تقویم نمایشگاهی صنایع‌دستی کشور به تعطیلی کشیده شده و نتیجه آن تعطیل شدن کارگاه‌ها و برهم خوردن نظم زندگی هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور است. تا جایی که همشهری اطلاع یافته ، به‌دلیل تعویق نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به‌عنوان مهم‌ترین محل درآمدزایی هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی، بسیاری از آنها ناچار به تعطیلی کارگاه‌هایشان شده‌اند و برخی دیگر نیز در کارگاه‌ها را بسته و به‌عنوان راننده در اسنپ به فعالیت مشغول شده‌اند. هنرمندان بیمار نیز که با تعویق نمایشگاه‌های صنایع‌دستی مواجه شده‌اند حتی پول درمان خود را نیز ندارند.

بودجه ندارند، نمایشگاه نمی‌خواهند 
در چنین شرایطی اطلاع همشهری از معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که مدت‌ها است فعالیت مناسبی در یاری‌رساندن به هنرمندان و تولیدکنندگان با هدف فروش محصولات در نمایشگاه‌های استانی نداشته ، مشخص کرده است که این معاونت نبود بودجه را عامل تعویق در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کشور اعلام می‌کند.
نیما ذاکری سعید از فعالان صنایع‌دستی در کشور در تشریح وضعیت موجود در بخش صنایع‌دستی به همشهری می‌گوید: نزدیک به  4ماه است که نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در کشور به تعویق افتاده‌اند.
او گفت: زمان برپایی بیشتر نمایشگاه‌های مهم صنایع‌دستی در یزد، کرمان و زاهدان همیشه در تقویم نمایشگاهی کشور ثابت بود، اما امسال این نمایشگاه‌ها به تعویق افتاده و در برخی استان‌ها حتی منتفی شده است.
به گفته این فعال صنایع‌دستی در کشور، وضعیت کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی به‌شدت خراب است. بیشتر کارگاه‌ها تعطیل شده‌اند و در شرایط اقتصادی کنونی، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی که اقدام به تولید کارهای نمایشگاهی کرده‌اند نمی‌دانند باید این محصولات را کجا عرضه کنند.
ذاکری سعید، تعویق در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و برهم خوردن نظم تقویم نمایشگاهی صنایع‌دستی درکشور را عامل به خطر افتادن چرخه تولید کارگاه‌های صنایع‌دستی اعلام کرد و افزود: تعداد زیادی از هنرمندان صنایع‌دستی کشور به همراه تولیدکنندگان در این وضعیت با مشکل مواجه شده‌اند.

مسئولان کجایید؟ دقیقا کجایید؟
با تعطیل و به تعویق افتادن نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به بهانه نبود بودجه، حالا فعالان این بخش از متولیان مدیریت بخش صنایع‌دستی در وزارت میراث فرهنگی می‌پرسند، چگونه است در شرایطی که تقویم نمایشگاهی سال جدید، یک‌ماه پیش از آغاز سال بسته می‌شود و حالا به بهانه نبود بودجه نمایشگاه برگزار نمی‌شود؟ برخی فعالان صنایع‌دستی که سال‌هاست در نمایشگاه‌های متعدد داخلی براساس تقویم نمایشگاهی صنایع‌دستی شرکت کرده‌اند به همشهری گفته‌اند امکان ندارد تقویم نمایشگاهی صنایع‌دستی کشور بدون درنظر گرفتن محل تامین بودجه بسته شود. بنابراین باید از مسئولان معاونت صنایع‌دستی و استان‌ها پرسید که بودجه این بخش کجا هزینه شده است؟ که حالا هنرمندان صنایع‌دستی ناچار به تعطیل کردن کار و رانندگی در اسنپ شده‌اند.
نیما ذاکری سعید در این رابطه می‌گوید: هنرمندانی هستند که الان پول نان شب‌شان را هم ندارند و وضعیت‌شان بسیار اسفناک است. یک هنرمند مطرح خاتم‌کاری در شیراز حتی پول تامین داروهایش را هم ندارد. چون امکان برپایی نمایشگاه فراهم نشده است و هنرمندان و تولیدکنندگان نمی‌دانند باید این موضوع را در کجا پیگیری کنند.
هنرمندان صنایع‌دستی که حدود 4‌ماه است قادر به عرضه محصولات تولید شده خود به‌دلیل اهمال مسئولان بخش صنایع‌دستی در پیگیری برپایی نمایشگاه‌ها نشده‌اند اکنون از معاونت صنایع‌دستی کشور می‌پرسند، این معاونت دقیقا چکار می‌کند؟ آیا هنوز سرگرم امضای تفاهمنامه‌هایی است که مشخص نیست چه دردی از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی در این شرایط دوا می‌کند؟ 
ذاکری سعید می‌گوید: برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی براساس تقویم نمایشگاهی برای هنرمندان بسیار اهمیت دارد؛ چون در شرایط فعلی بازار و مغازه‌دارها محصولات صنایع‌دستی خریداری نمی‌کنند و برگزاری نمایشگاه تنها راه چرخاندن بازار صنایع‌دستی کشور است.
این فعال صنایع‌دستی تأکید کرد: با وضعیت فعلی اگر یک هنرمند صنایع‌دستی از یاسوج به بیرجند برود نزدیک به یک میلیون تومان هزینه رفت و برگشت دارد. باربری‌ها هم نرخ حمل‌ونقل بار را افزایش داده‌اند و در این شرایط همه‌‌چیز دارد دست به‌دست هم می‌دهد که هنرمندان کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی را ببندند و محتاج این و آن شوند.

تهدید معیشت 15هزار فعال  صنایع‌دستی ‌
در یک کارگاه کوچک تولید صنایع‌دستی به‌طور معمول 4هنرمند مشغول کار هستند که براساس آنچه فعالان صنایع‌دستی به همشهری خبر داده‌اند با کاهش خرید محصولات تولیدی  از سوی مغازه‌دارها نمایشگاه‌های صنایع‌دستی تنها راه‌حل مشکل فروش محصولات صنایع‌دستی است که آن هم در نبود مدیریت صحیح به تعویق افتاده و در برخی استان‌ها نیز تعطیل شده است. در طول سال و براساس تقویم نمایشگاهی بیش از 30نمایشگاه صنایع‌دستی باید در کشور برگزار شود که سهم هر استان 2تولیدکننده و هنرمند صنایع‌دستی برای فروش محصولات است. براساس همین تقویم نمایشگاه ماهانه صنایع‌دستی در 4استان کشور برپا می‌شود. بدین‌ترتیب هر سال 90هنرمند و تولید‌کننده صنایع‌دستی از هر استان کشور در این نمایشگاه‌ها حضور دارند که با درنظر گرفتن 4نمایشگاه در‌ماه در کمترین حالت 2700هنرمند صنایع‌دستی در سال در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کشور حضور می‌یابند که با فروش محصولات تولید شده صنایع‌دستی و با درنظر گرفتن تعداد کارکنان هرکارگاه معیشت 15هزار شاغل در صنایع‌دستی کشور را تامین می‌کنند. 4‌ماه است که نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کشور به تعویق افتاده‌اند و در این مدت تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور با دشواری‌های مالی و معیشتی بسیاری مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی است که فعالان صنایع‌دستی از مسئولان بخش صنایع‌دستی کشور می‌پرسند که در حوزه مدیریت صنایع‌دستی کشور چه برنامه‌ای دارند و دقیقا کجایند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید