• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88816
+
-

بن بست شکنی ایران و اروپا در برجام


سیدعباس موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اظهارات هفته قبل رئیس‌جمهور مبنی بر توافق ایران و اروپا در اصول و اینکه آیا این توافق ذیل طرح رئیس‌جمهور فرانسه درباره برجام بوده است، گفت: کشورهای باقیمانده در برجام جزئیاتی را با هم تبادل کرده بودند اما بن‌بست‌هایی ایجاد شد که  ایران در این رابطه پیشنهادهایی را ارائه کرد و در کلیات به توافق رسیدیم اما طرفین اروپایی در اجرا دچار نقصان شدند چون گویا باید از کس دیگری اجازه بگیرند و به همین دلیل توافق، ابتر مانده است. موسوی خاطرنشان کرد: بن بست شکنی بین ایران و اروپا ادامه دارد و ما به‌عنوان وزارت خارجه ایران ابتکارات ارائه می‌دهیم و نظرات اصلاحی خود را اعلام می‌کنیم. کماکان باب مذاکره باز است تا ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند یا خیر.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور 2 هفته قبل در کرمان گفته بود: در روند مذاکرات، در اصول توافق کرده‌ایم اما در شیوه اجرا مشکل داریم. روحانی گفته بود که پیشنهادهای خوبی به ایران ارائه شده اما به‌دلیل غیرقابل اعتماد بودن رئیس‌جمهور آمریکا این پیشنهادها را هنوز نپذیرفته است.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از ماه‌های نخست انجام اقدامات کاهش تعهدات ایران در برجام طرحی را کلید زد تا براساس فروش مقدار مشخصی نفت توسط ایران تعهدات برجامی تهران به‌صورت کامل انجام شود که ایران با این پیشنهاد موافقت کرد و رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرد با این پیشنهاد موافق است اما در زمان حضور روحانی در نیویورک رئیس‌جمهور فرانسه به روحانی اعلام کرد ترامپ لغو تحریم‌های ایران را به دیدار با او مشروط کرده که طرف ایرانی این شرط را نپذیرفت؛ رئیس‌جمهور ایران موافقت کرده بود اگر ترامپ تحریم‌های ایران را بردارد حاضر است در جلسه سران گروه 1+5 با حضور ترامپ شرکت کند اما ترامپ این شرایط را قبول نکرد تا اجرای طرح مکرون به محاق برود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احتمالا ششم دسامبر (۱۵آذر) نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان در وین برگزار می‌شود و آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام در این نشست بحث خواهد شد. به گفته او اقدامات ایران برای توازن‌بخشی به تکالیفش از سوی آنها مطرح و اقدامات آنها در انجام تعهداتشان بررسی می‌شود.
پای قطعی اینترنت هم به نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه باز شد، یکی از خبرنگاران رسانه‌های خارجی از موسوی در این رابطه پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: در ایامی که این اتفاق افتاد این اقدام ضروری بود. شما می‌دانید که ممکن است بعضا از یک ابزار مشروع عده‌ای به‌صورت نامشروع استفاده کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی مقامات مسئول به فکر چاره بیفتند که شرایط را کنترل کنند.
موسوی با تأکید بر اینکه ایران دسترسی آزاد اطلاعات را به رسمیت شناخته است و ابزارهای لازم در این زمینه در کشورمان فراهم است، گفت: البته طبیعی است که در موقع بحران‌ها ما بعضا با این محدودیت‌ها مواجه شویم. من می‌خواهم در این زمینه یک مثالی بزنم؛ مثلا وقتی یک منطقه آتش می‌گیرد، شما برای اینکه آتش شعله‌ور نشود مجبور می‌شوید که گاز آن منطقه را قطع کنید و این به‌معنای محروم کردن مردم آن منطقه از گاز نیست بلکه برای امنیت مردم آن منطقه است.


آژانس بی‌طرف بماند

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص لغو معافیت‌های هسته‌ای فردو توسط آمریکا و همکاری‌های ایران و آژانس ابراز داشت: ما مقامات آمریکایی را در جایگاهی نمی‌دانیم که درخصوص تعهدات ایران در برجام سخن بگویند. آنها از برجام خارج شده‌اند و نمی‌توانند اظهارنظری کنند اما همکاری‌های ایران و آژانس باقی است. گزارشات متعدد آژانس هم نشان از عمق همکاری است.موسوی افزود: امیدواریم در دوره مدیرکل جدید آژانس این همکاری ادامه یابد و آژانس فارغ از فشارها از سوگیری دور باشد و بی‌طرفی خود را حفظ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید