• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88740
+
-

رکود بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی

رکود بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی

کاهش ساخت‌وساز و معاملات مسکن، موجب رکود  بازار لوازم ساختمانی شده است. با علی‌آقایی‌دوست، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی، گفت‌وگو کرده‌ایم.

شرایط بازار لوازم ساختمانیچگونه است؟
بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی نیز همانند سایر بازارهای مرتبط با ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد، به‌نحوی که اکنون در بازار این محصولات با 3نوع رکود مواجه هستیم. نوع اول رکود فصلی است، چراکه حتی در بهترین سال‌های کاری نیز ماه‌های آبان و آذر به‌دلیل در پیش بودن زمستان و کاهش ساخت‌وساز، کم‌فروش‌ترین ماه‌های این صنف محسوب می‌شوند. همچنین به‌طورکلی امسال با توجه به تحریم‌ها شرایط بازار چندان مناسب نبوده است. از سوی دیگر مشکلات چندی پیش ارتباطات و قطع‌شدن اینترنت، امکان تماس مشتری‌های خارجی را با  مشکل رو‌به‌رو کرد.

تأثیر رکود بازار بر رویکرد مشتریان به خرید لوازم بهداشتی و ساختمانی چگونه بوده است؟
نوسان نرخ ارز و رشد هزینه تمام‌شده تولید لوازم بهداشتی و ساختمانی موجب افزایش قیمت این محصولات از نیمه دوم سال گذشته در بازار شد که این امر به همراه کاهش قدرت خرید مشتریان و رکود ساخت‌وساز، کاهش میزان فروش این محصولات در بازار و تغییر نگرش مشتریان را به دنبال داشته است، به‌نحوی که امسال میزان خرید عمده و کامیونی لوازم بهداشتی و ساختمانی بسیار کم شده است. در گذشته فروشگاه‌های بزرگ، مثلا یک کامیون از این محصولات را خریداری می‌کردند که قیمت فروش آن بین 10تا 12میلیون تومان بود، اما با افزایش قیمت‌ها اکنون یک کامیون بار برای خریدار 300میلیون تومان هزینه دربردارد. این شرایط موجب شده تا فروشگاه‌های بزرگ نیز شیوه خرید خود را تغییر دهند و تلاش ‌کنند تا موجودی انبار‌شان را کاهش داده و پس از دریافت سفارش از مشتری، نسبت به سفارش خرید عمده اقدام کنند؛ یعنی ابتدا نمونه کالا به مصرف‌کننده نشان داده می‌شود و بعد، از شرکت سازنده خرید می‌کنند. از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها، امکان دپوی اجناس را به مشتریان نداده و آنها ناچار هستند به‌روز خرید کنند. لازم به ذکر است که اکنون قیمت تمام‌شده فروش یک دست کامل شیرآلات دستشویی، روشویی و دوش حمام (ارزان‌ترین برندها)، کمتر از 1.5میلیون تومان نخواهد بود و اگر فروشگاهی بخواهد 10دست از این شیرآلات بخرد، باید 15میلیون تومان هزینه کند.
سهم تولید داخل از بازار چقدر است؟
طی چند سال گذشته میزان تولید داخلی لوازم بهداشتی و ساختمانی افزایش یافته است، به‌نحوی که اکنون تقریبا 70درصد نیاز بازار از محل تولید داخل و حدود 30درصد بقیه با واردات تامین می‌شود که این 30درصد نیز بیشتر مربوط به کالاهای لوکسی مثل کابینت‌، چینی بهداشتی یا شیرآلات دارای ویژگی‌ها یا ظاهر منحصر به فرد است که خریداران خاص دارد. البته در زمینه برخی قطعات مانند کارتریج که در تولید شیرآلات به‌کار می‌رود، به‌دلیل نبود تولید داخل همه نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود.

آیا افزایش قیمتی در محصولات خواهیم داشت؟
گرچه تلاش وزارت صنعت، تشکل‌های صنفی، اتاق اصناف و تولید‌کنندگان جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات است، اما با توجه به سهم بالای حمل‌ونقل در هزینه تولید لوازم بهداشتی - ساختمانی و سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین، هزینه تمام‌شده تولید این اقلام افزایش خواهد یافت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید