• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88648
+
-

انتخابات؛ فریاد هنگ‌کنگی‌ها علیه چین

مردم هنگ‌کنگ دیروز با هدف حمایت از اعتراض‌های دمکراسی‌خواهانه، به‌صورت انبوه پای صندوق‌های رأی رفتند

گزارش
انتخابات؛ فریاد هنگ‌کنگی‌ها علیه چین


مردم هنگ‌کنگ دیروز، به جای اعتراض در خیابان‌ها، حضوری تاریخی در پای صندوق‌های رأی رقم زدند تا در انتخاباتی که از سوی بسیاری یک همه‌پرسی علیه فرماندار این منطقه خوانده می‌شود، پیام واضحی به چین بفرستند.
هنگ‌کنگی‌ها، حدود 5‌ماه است که آخر هفته‌ها در اعتراض به نفوذ بیش از اندازه چین در این منطقه خودمختار به خیابان‌ها‌ می‌ریزند. با این حال، دیروز آنها به جای خیابان، برای شرکت در انتخابات شوراهای منطقه‌ای به صندوق‌های رأی هجوم آوردند که همین باعث تشکیل صف‌های درازی از مردم شد که ساعت‌ها منتظر ماندند تا رأی خود را به صندوق بیندازند. به گزارش بی‌بی‌سی، گروه‌های معترض در روزهای پیش از انتخابات، از مردم خواسته بودند این یکشنبه نظم را رعایت کنند تا بهانه‌ای به دولت محلی برای لغو انتخابات یا اعلام پایان زودهنگام آن ندهند.
به گزارش رویترز، تا دیروز عصر به وقت محلی هنگ‌کنگ، مشارکت مردمی حدود 60درصد (2.5میلیون نفر) بود که رکورد جدیدی در تاریخ این منطقه خودمختار به شمار می‌رود. تا ظهر، بیش از 1.47میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که به اندازه میزان مشارکت مردم در انتخابات پیشین در 4سال پیش بود. 4.1میلیون نفر یا به‌عبارتی حدود نیمی از جمعیت هنگ‌کنگ برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. این میزان ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات، یک رکورد در هنگ‌کنگ به شمار می‌رود. در انتخابات دوره پیش، 3.1میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. از نظر هنگ‌کنگی‌ها، این انتخابات فرصتی برای آنهاست تا صدای اعتراضشان به چین را به گوش مقامات برسانند. ویوین لی، یک کارمند بیمه 30ساله در این‌باره به گاردین گفته است: «این نخستین‌بار است که من رأی می‌دهم و فقط به‌خاطر جنبش اعتراضی در هنگ‌کنگ در انتخابات شرکت کرده‌ام. خوشحالم که افراد زیادی پای صندوق‌های رأی آمده‌اند، چون می‌خواهیم صدایمان شنیده شود. این نخستین‌بار است که می‌بینیم مردم هنگ‌کنگ اینقدر از نظر سیاسی فعال شده‌اند.»
شوراهای منطقه‌ای در هنگ‌کنگ که به‌خاطر بودجه کم و فساد گسترده شهرت دارند، قدرت اجرایی چندانی ندارند. در سال‌های اخیر، مشارکت مردمی بسیار پایین بوده‌ و برنده همیشگی آنها، گروه‌های طرفدار پکن بوده‌اند. با این حال، این انتخابات بعد از آنکه اعتراض‌ها علیه قانون استرداد مجرمان به چین شکل گرفت و بعدها ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و به اعتراض‌های دمکراسی‌خواهانه مردمی تبدیل شد، مورد توجه مردم قرار گرفته و به محل زورآزمایی آنها علیه نفوذ چین تبدیل شده است. از این رو، این انتخابات به نوعی همه‌پرسی درباره کری لام، فرماندار مورد حمایت پکن در هنگ‌کنگ هم به شمار می‌رود. هم‌اکنون بیشتر کرسی‌های موجود در 452منطقه هنگ‌کنگ، در اختیار گروه‌های طرفدار پکن است. این مناطق‌، بیش از 1000کرسی دارند.
دیروز، کری لام، فرماندار هنگ‌کنگ وعده داد که دولت او با دقت بیشتری به صدای مردم هنگ‌کنگ گوش خواهد داد. به گزارش رویترز، او گفت: «امیدوارم این آرامش و امنیت فقط برای انتخابات امروز نباشد و نشانه‌ای از این باشد که مردم هنگ‌کنگ، می‌خواهند دیگر شاهد آشوب نباشند.»
شوراهای منطقه‌ای تنها در اموری مانند بازیافت زباله‌ها و بهداشت عمومی قدرت اجرایی و تصمیم‌گیری دارند، با این حال، اگر کارزار هواداران دمکراسی بتواند اکثریت این شوراها‌ را در اختیار بگیرد، می‌تواند کسب 6کرسی در شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ و 117کرسی در شورای انتخاب فرماندار هنگ‌کنگ را هم تضمین کند. شورای انتخاب فرماندار هنگ‌کنگ 1200عضو دارد که بیشتر آنها طرفداران پکن هستند. کری لام، با حمایت پکن و توسط همین شورا انتخاب شده است.
این نخستین انتخابات در هنگ‌کنگ از زمان شروع اعتراض‌های گسترده مردمی است. کنت چان، استاد دانشگاه هنگ‌کنگ درباره این انتخابات گفته است: «مردم در هنگ‌کنگ به این انتخابات به چشم راهی برای ابراز عقاید خود درباره وضعیت هنگ‌کنگ و فرماندار آن کری لام نگاه می‌کنند.»
بسیاری از گروه‌های هوادار پکن با وعده پایان‌دادن به خشونت‌ها در این انتخابات شرکت کرده‌اند. پیش از برگزاری انتخابات هم چند مورد خشونت و درگیری بین گروه‌های مخالف گزارش شده بود و در یک مورد، یک نفر گوش یکی از نامزدها را گاز گرفته بود و در موارد دیگر، نامزدهای هر دو طرف چاقو خورده بودند. با این حال، انتخابات تا ساعت‌های پایانی آن بدون حادثه‌ای برگزار شد. کمیته امور انتخابات هنگ‌کنگ دیروز عصر اعلام کرد که نزدیک به 4هزار شکایت دریافت کرده ‌که بیشتر آنها درباره صف‌های طولانی در پای صندوق‌های رأی بوده است. این کمیته اعلام کرد که دلیل این صف‌ها، مشارکت بسیار بالای مردم بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید