• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88350
+
-

آغاز برنامه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

وزیر صنعت: به دستور رئیس‌جمهور افزایش قیمت ممنوع است

5روز بعد از افزایش قیمت بنزین با ابلاغ دستورالعمل جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات، طرح کنترل قیمت‌ها از دیروز تا اطلاع ثانوی وارد فاز اجرایی شد. همزمان با صدور این ابلاغیه، رئیس‌جمهور هم دستور ممنوعیت افزایش قیمت‌ها را صادر کرده است. این درحالی است که ظرف چند روز گذشته مقامات دولت بارها اعلام کرده بودند، افزایش قیمت بنزین اثر ناچیزی بر تورم دارد. به گزارش همشهری، در شرایطی که افزایش تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرده است، مقامات مسئول می‌گویند افزایش قیمت بنزین، تورمی ایجاد نخواهدکرد؛ به‌طوری که در طول روز‌های گذشته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی میزان تورمی که افزایش قیمت بنزین ایجاد کرده را 4درصد، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه 2درصد و محمدعلی دهقان معاون وزیر اقتصاد 3.5درصد اعلام کرد. با این حال همزمان با اظهارنظر مقامات مسئول درباره ناچیز بودن آثار افزایش قیمت بنزین بر تورم، بحث کنترل قیمت‌ها از چند روز پیش آغاز و دیروز با ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و دستور رئیس‌جمهوری برای ممنوعیت افزایش قیمت‌ها این طرح رسما وارد فاز اجرایی شد. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بعد از ابلاغ این دستورالعمل تأکید کرده است با متخلفان برخورد می‌کند. با وجود این سیاست‌ها، اغلب اقتصاددانان در اینکه سیاست‌های تعزیراتی اثری بر کنترل بازار نخواهد داشت متفق‌‌القول هستند.

افزایش قیمت ممنوع است
همزمان با ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار از سوی سازمان حمایت، دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور دولت و دستگاه‌های دولتی به هیچ عنوان تا پایان سال حق گران‌کردن هیچ کالا و خدماتی را ندارند. رضا رحمانی گفت: کمیت و کیفیت بازرسی‌‌های ما افزایش یافته و همه امکانات در روزهای اخیر بسیج شده تا موج گرانی که بیشتر ناشی از بار روانی این قضیه است به‌وجود نیاید. او افزود: تلاش ما این است که به‌دلیل مباحث روانی سوءاستفاده‌ای انجام نشود وگرنه در برخی جاها ممکن است این تصمیم درصد پایینی روی برخی قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

با گرانفروشان مماشات نمی‌کنیم 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: برخوردها با متخلفان و گرانفروشان در بازار باید جدی و مؤثر باشد و متخلفان بدانند با تخلفات، مماشات نخواهیم کرد. رحمانی تأکید کرد: برخوردها با متخلفان و گرانفروشان در بازار باید جدی و مؤثر باشد و متخلفان بدانند با تخلفات، مماشات نخواهیم کرد، بنابراین برخوردها با متخلفان باید در محل و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. رحمانی افزود: مسئولان مربوطه ازجمله سازمان تعزیرات حکومتی قول داده‌اند که پرونده‌های تخلف را خارج از نوبت بررسی کنند و قرار شد اسامی متخلفان از طریق بنر و تابلو نوشته‌ها اطلاع‌رسانی شود تا مردم آن را ببینند. وزیر صنعت با بیان اینکه به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت‌ها را نخواهیم داد، گفت: در شرایط کنونی دستگاه‌های دولتی حتی نباید تقاضای افزایش قیمت کنند و اگر هم تقاضا کنند تنظیم بازار آن را نخواهد پذیرفت. وزیر صنعت گفت: اگر قیمت بنزین اصلاح شد به این معنی نیست که کالاها افزایش قیمت یابد، بنابراین به‌علت مسائل روانی و جوسازی‌ها نباید اجازه دهیم قیمت‌ها افزایش یابد. او اضافه کرد: انتظار ما از اتحادیه‌ها و اصناف مربوطه این است به‌نحوی برخورد کنند که تخلف دیگر تکرار نشود.

۴۰ هزار بازرسی در بازار
اما همزمان با افزایش قیمت بنزین و قبل از ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار و دستور رئیس‌جمهوری برای ممنوعیت افزایش قیمت‌ها، از 2روز پیش میزان بازرسی‌ها در بازار افزایش یافته است. به‌طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در مجموع ۴۰هزار و ۷۹۷مورد بازرسی در بازار انجام شده و برای ۲هزار و ۷۴۶نفر پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال شده است. این بازرسی‌ها توسط تعزیرات، وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان انجام می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در روز شنبه بازرسان سازمان حمایت و وزارت صنعت در استان‌ها، ۱۵هزار و ۹۳۰مورد بازرسی انجام داده و برای ۸۹۷واحد صنفی و خدماتی گزارش تخلف به ارزش بیش از ۱۰میلیارد و ۳۷۰میلیون ریال صادر کرده‌اند. روز یکشنبه نیز بازرسان سازمان حمایت و سازمان‌های صمت استان‌ها با ۱۵هزار و ۱۳۵مورد بازرسی برای یکهزار و ۶۷متخلف به ارزش ۳۲میلیارد و ۵۴۲میلیون ریال تشکیل پرونده داده و به تعزیرات حکومتی ارجاع کرده‌اند.

   تخفیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون امور بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم همزمان با آغاز سیاست کنترل بازار اعلام کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای خود را با تخفیف ۱۰ تا ۳۰درصدی به مردم عرضه می‌کنند. عباس قبادی با اعلام اینکه شرکت بازرگانی دولتی با شرکت‌های پخش برای توزیع کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سطح عرضه لینک شده است، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای قول داده‌اند کالاهای خود را با تخفیف ۱۰ تا ۳۰درصدی به مردم عرضه کنند. او افزود: ظرفیت‌های خوبی در پخش و توزیع کالا داریم که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم در کمتر از ۴۸ساعت کالاها را از سطح انبارها به سطح عرضه برسانیم. او تأکید کرد: قیمت کالاهای استراتژیک همچون روغن، برنج، شکر، گوشت قرمز و مرغ روند کاهشی هم دارد و قرار شد به‌صورت ویژه برای ارائه تخفیفات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید