• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88343
+
-

مجلس به‌دنبال اعاده حیثیت

نمایندگان بعد از بی‌اطلاعی درباره مصوبه سران قوا، حالا به‌دنبال احضار سران قوا به صحن هستند

قرار بود عصر سه‌شنبه، تعدادی از مسئولان امنیتی- انتظامی با حضور در کمیسیون امنیت ملی از روند اعتراضات روزهای اخیر گزارش دهند اما به گفته قاسم جاسمی، عضو کمیسیون امنیت ملی، آنها نیامدند و گزارشی هم به مجلس ارائه نشد.
از زمان شروع اعتراضات به گرانی بنزین یعنی جمعه 24 آبان‌ماه تا امروز (30آبان‌ماه) مجلس گزارش مستندی از مسئولان مربوطه دریافت نکرده ‌و درباره روند، ابعاد و چگونگی اعتراضات در بی‌خبری به سر می‌برد و بیشتر داده‌های نمایندگان براساس مشاهدات عینی است.

 آنطور که قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه به ایسنا خبرداده، به‌دنبال غیبت مسئولان امنیتی و انتظامی در نشست گذشته کمیسیون، این نشست روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود. او تأکید کرده که در این جلسه از وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی و انتظامی، دولت و سپاه دعوت به عمل خواهد آمد.
غیبت مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی در نشست اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حالی است که قریب‌به‌ا‌تفاق نمایندگان از بی‌اطلاعی و نداشتن آمار و اطلاعات دقیق در مورد اعتراضات روزهای گذشته گلایه‌مند هستند و تأکید می‌کنند که به‌عنوان وکلای مردم آمار مستندی از آنچه رخ داده، ندارند.
همین بی‌اطلاعی و به تعبیری دیگر نامحرم تلقی‌شدن نمایندگان از شرایط و وضعیت کشور حین اعتراضات و پس از آن سبب شد فراکسیون امید دست به قلم شود و در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار دعوت از رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه، مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی و وزیر ارتباطات در یک جلسه‌ای غیرعلنی شدند.
هدف امید از این دعوت که به کام اکثریت مجلس نیز خوش آمده و به گفته اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود، این است که مجلس در جریان چگونگی اتخاذ تصمیم افزایش نرخ بنزین از یک‌سو و سبک و ابعاد اعتراضات مردم و میزان بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان اعتراضات اخیر از سوی دیگر قرار گیرد.

مجلس از وضعیت کشور بی‌اطلاع است 
روزهای بی‌خبری مجلس از اعتراضات به گرانی بنزین در حالی طی می‌شود که جمعی از نمایندگان مکرر از بی‌اطلاعی و نا‌محرم تلقی‌شدن مجلس گلایه‌مندند؛ چنان‌که عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید دیروز در این‌باره به ایلنا گفت: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس از وضعیت کشور کلا بی‌اطلاع هستیم و این حق‌مان نیست. وکلای ملت هستیم اما نامحرم شمرده می‌شویم، به ما اطلاع داده نشده چه اتفاقی در سطح کشور در حال رخ‌دادن است، نوع برخوردها با معترضان به چه شکل و سیاقی است و برنامه‌ریزی‌ها برای کنترل وضعیت چیست؟
وی تصریح کرد: خلأ تصمیم‌گیری یعنی همین که اموال عمومی در حال تخریب است، اما ما نمی‌دانیم چه کنیم؟ چرا نباید قبل از اینکه چنین تصمیمی بگیریم، تمهیدات لازم را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی انجام دهیم، جالب است که وضعیت آب و هوا، برف و باران را پیش‌بینی می‌کنیم اما پیش‌بینی نمی‌کنیم با یک چنین تصمیم بزرگی، زلزله بنزین رخ خواهد داد! 
طیبه سیاوشی، نماینده تهران نیز با تأکید بر لزوم ارائه گزارش درباره اعتراضات از سوی نهادهای مرتبط به مجلس در این‌باره گفت: با توجه به درخواستی که آقای عارف به‌عنوان «رئیس فراکسیون امید» از آقای لاریجانی برای دعوت سران قوا و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی داشته، ما منتظر برگزاری این جلسه هستیم.
او در گفت‌وگو با جماران، افزود: قرار است در این جلسات از «وزیر ارتباطات» هم خواسته شود تا درباره محدودیت اینترنت صحبت کند، زیرا عده کثیری از مردم، کسب‌و‌کارشان وابسته به اینترنت بوده و امیدوارم که این اتفاق در نخستین جلسه کاری بیفتد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید