• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88338
+
-

تبعات قطع اینترنت

وزیر ارتباطات برخی کسب‌و‌کارهای مجازی تا 90درصد کاهش تراکنش داشته‌اند - در حال پیگیری هستم که با صلاحدید مراجع امنیتی بتوانیم ارتباطات را مثل قبل برقرار کنیم

دولت
تبعات قطع اینترنت

اگرچه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه بر این اعتقاد است که تصمیم به قطع اینترنت دیرهنگام اجرا شد اما قطع اینترنت بخشی از طرح های ملی مثل طرح مسکن مهر،  تقریبا همه کسب و کارهای مجازی و بخشی از زندگی مردم را دچار اختلال کرده است.  تصمیمی که با نظر شورای عالی امنیت ملی و پس از آشوب‌های اخیر گرفته شده و همچنان انتظار برای بازگشت اینترنت به وضعیت عادی ادامه دارد. دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات محدودیت اینترنت، گفت: برخی ‌کسب‌و‌کارهای مجازی تا 90درصد کاهش سطح تراکنش داشته‌اند و دانشگاهیان در جست‌وجوی منابع درسی و تحقیقاتی دچار مشکل شده‌اند.

محمد‌جواد آذری‌جهرمی که در برنامه روز از نو رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد، درباره دلایل قطع اینترنت، گفت: به‌خاطر سوءاستفاده‌هایی که رخ داد، شورای امنیت کشور تشخیص داد، محدودیت‌هایی در اینترنت بین‌الملل اعمال شود که این موضوع به اپراتورها ابلاغ شد. البته شورای امنیت دغدغه مشکلات ناشی از این محدودیت‌ها را دارد و ما هم به‌طور مستمر گزارش شکایت‌های مردم و پیگیری‌های نمایندگان مجلس در این خصوص را به شورا منعکس می‌کنیم.
به گزارش فارس، وزیر ارتباطات به مشکلات ایجاد‌شده برای مردم به‌خاطر قطعی اینترنت، اشاره کرد و گفت: زندگی امروز مردم به فضای مجازی وابسته است. به‌عنوان مثال، امروزه حدود ۲، ۳‌میلیون نفر راننده در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به‌کار هستند. هم‌اکنون حدود ۱۰‌میلیون ایرانی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. ما هم بر این اساس زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را به شکلی طراحی و برنامه‌ریزی کردیم که فعالیت‌های اینترنتی داخلی وابسته به اینترنت بین‌الملل نباشد تا زیان مردم به کمترین میزان خود برسد.
وی گفت: مثلا همین مسیریاب‌های داخلی کاملا وابسته به نقشه هستند، در سال‌های اخیر توانسته‌اند به خوبی فعالیت و با نمونه‌های مشابه خارجی خود رقابت کنند و امروز هم پاسخگوی نیاز کاربران هستند. البته ضعف‌هایی هم وجود دارد. به‌عنوان مثال، درخصوص موتور جست‌وجو باید بپذیریم که دستاوردهای ما در این حوزه از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم و گزارش شده بود، عقب‌تر است و ما در این حوزه باید توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهیم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه من درخصوص وصل‌شدن دوباره اینترنت برآورد زمانی ندارم، اما این امیدواری وجود دارد که هر‌چه سریع‌تر مشکلات برطرف شود و به‌نظر من اینترنت به‌زودی وصل خواهد شد، اضافه کرد: ما همه تلاشمان را کرده‌ایم که صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی در شرایط حاضر زیان نبینند، اما می‌دانم که برخی از این کسب‌و‌کارها تا 90درصد کاهش سطح تراکنش داشته‌اند. دانشگاهیان در جست‌وجوی منابع درسی و تحقیقاتی دچار مشکل شده‌اند. عده‌ای از کسب‌و‌کارهایی که به اینترنت بین‌الملل متصلند، معطل مانده‌اند.
وی گفت: دیروز خانمی با وزارتخانه تماس گرفته بود و اظهار می‌کرد که برای شرکت در یک آزمون در یکی از کشورها سه چهار هزار یورو هزینه کرده و حالا برای پیگیری نتیجه آزمون نیازمند دسترسی به ایمیل است و اظهار می‌کرد که زمان و زحمت و پولی که برای این کار صرف کرده، در حال از بین رفتن است.

جهرمی ادامه داد: می‌دانم که مسئولان ذیربط خودشان از محدودیت‌های فعلی ناراضی‌اند و من شخصا به‌صورت مستمر در حال پیگیری هستم که با صلاحدید مراجع امنیتی و شورای امنیت کشور بتوانیم ارتباطات را مثل قبل برقرار کنیم. اما باید قبول کنیم که امنیت، فاکتور بسیار مهمی است که درصورت فقدان آن، هیچ فعالیتی در کشور قابل انجام نیست. در این شرایط که عده‌ای دنبال سوءاستفاده بودند و ممکن بود به امنیت کشور خدشه وارد کنند، بایستی ملاحظات دستگاه‌های امنیتی را مدنظر قرار‌ داد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای تصور کنند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مساوی است با قطع کامل اینترنت و قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت، تصوری اشتباه و مغایر با مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی و اصول عقلانی است. هیچ‌کس موافق نیست که ما خودمان را از داده‌های موجود در شبکه جهانی اینترنت محروم کنیم و در عین حال نتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حضور جریان‌ساز در جهان، در سطح اینترنت جهانی منتشر نکنیم.همزمان با قطع اینترنت  علی کلاهی، عضو اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته است به خاطر اختلال در وضعیت اینترنت در صادرات دچار مشکل شدیم و الان خبر نداریم محموله‌های ما کجاست.

وصل اینترنت به شورای امنیت محول شد

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم روز گذشته با بیان اینکه بحث اینترنت در جلسه دولت مطرح شد، گفت: وصل اینترنت به شورای امنیت کشور محول شده . همه می‌پذیریم که گاهی ناچاریم هزینه سوءاستفاده از تکنولوژی و امکانات آن را بپذیریم. مقطعی قطع می‌شود و امنیت برای ما بسیار مهم است. وی در رابطه با اینکه دولت برنامه‌ای برای مردمی که خسارت دیدند دارد، گفت: امروز به تصمیمی نرسیدیم. سخنگوی دولت در بخشی از سخنان خود روایتی از آشوب‌ها هم مطرح کرد و با بیان اینکه ما قبلا هم پیش‌بینی می‌کردیم سال‌۹۸ از نظر سیاسی و امنیتی سال سختی باشد، گفت: 2گروه روزهای یکشنبه و دوشنبه به بعد در خیابان‌ها ظاهر شدند. بخشی از این افراد قطعا از جریان‌هایی که قرار بود بحران اجتماعی در ایران ایجاد کنند، نشأت می‌گرفتند. برای ما گزارش آمد که جاده عسلویه را بستند و اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمی‌دهند. این افراد بعد از برنامه‌ریزی قصد داشتند انفجارهایی را انجام دهند و دینامیت‌هایی را به برخی ‌لوله‌ها بسته بودند و قرار بود در عسلویه انفجار ایجاد کنند. سخنگوی دولت گفت: در اصفهان و شیراز به 2مرکزی که اگر به آنها حمله می‌شد، بخش اعظمی از تلفن همراه کشور دچار اختلال می‌شد. در گزارشی که امروز مطرح شد، مسیر انتقال کالای کشور از بندر امام خمینی مسدود می‌شد. قطعا آشوبگران بنا داشتند که کالا برای مدتی به کشور نرسد و ما نیز این شواهد را کنار هم می‌گذاریم، برای ما مشخص می‌کند که با یک جریانی مواجه بودیم که بر جریانات اتفاق‌افتاده بعد از اصلاح قیمت بنزین می‌خواستند موج‌سواری کنند. ربیعی تصریح کرد: برخی ‌شبکه‌های خارجی در برنامه‌هایشان، مردم را تحریک می‌کردند که بروید و آتش بزنید و افرادی را برای رهبری این آشوب‌ها در برنامه‌های خودشان می‌آوردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید