• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88225
+
-

تعویض بموقع لنت ترمز

   لنت ترمز ازجمله ارکان اصلی سیستم ایمنی و ترمز خودرو  است که براساس مکانیسم تعریف‌شده در چرخ‌های جلو و عقب خودرو، موجب ایجاد اصطکاک در چرخ، کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شود. بر این اساس بازرسی نکردن و عدم‌تعویض بموقع لنت ترمز، علاوه بر خسارت به دیسک چرخ، می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی سنگین ناشی از تصادف را به شما تحمیل کند.
   گرچه رشد عرضه قطعات یدکی تقلبی در بازار، شرایط خرید لنت ترمز با کیفیت و قیمت مناسب را سخت‌تر کرده است، اما برای خرید این قطعه مصرفی باید فارغ از قیمت، بدانیم چه نوع لنت ترمزی مناسب خودروی ما بوده و بیشترین بازدهی را دارد.
   این روزها لنت ترمز‌های موجود در بازار بنابر نام برندهای داخلی و خارجی با قیمت‌ و کیفیت‌های متفاوتی به مشتریان عرضه می‌شود که برای رفع دغدغه کیفیت در این آشفته بازار، بهترین راهکار خرید این قطعه از نمایندگی‌های رسمی خدمات پس‌از فروش خودروسازان داخلی یا برندهای خارجی است.
   اکنون لنت ترمز‌ها فارغ از هرگونه نظارت، با قیمت‌های متفاوتی به مشتریان عرضه می‌شود، به‌نحوی که مثلا برای خرید لنت ترمز جلوی‌پراید با برند اشمیت و کد GDB773 باید 95هزار تومان هزینه کرد یا لنت ترمز دیناپارت کد 187مناسب برای همین خودرو حدود 112هزار تومانقیمت دارد  که این قیمت‌ها برای خودروهای تولید مشترک و خارجی، به‌مراتب بیشتر از انواع داخلی است.
   گرچه قاعده مشخصی برای میزان عمر لنت ترمز وجود ندارد و به عوامل مختلفی ازجمله نوع لنت و نحوه رانندگی بستگی دارد، اما لنت‌های ترمز باکیفیت در شرایط رانندگی معمول، حدود ۸۰ هزار کیلومتر عمر می‌کنند. با توجه به رشد عرضه لنت‌های متفرقه در بازار، پیشنهاد می‌شود با پیمایش هر ۲۰‌هزار کیلومتر، لنت‌های ترمز را بازدید و درصورت نیاز تعویض کنید تا متحمل خسارت تعویض دیسک‌های ترمز یا صدمات جانی نشوید.
   از نظر مواداولیه لنت ترمزها انواع مختلفی مانند ارگانیک، کم‌فلز، فلزی، سرامیکی و... دارند، اما باید لنت ترمزها را پس از بازدید و در‌ مواقعی که چرب شده، تا آخر ساییده‌ شده، از شکل طبیعی خود خارج شده یا ضخامت بیش ‌ازحد و فاصله جابه‌جایی کم داشته باشند، تعویض کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید