مسعود کبیری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست بررسی موضوع «زمان آموزش در آموزش و پرورش ایران» که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: براساس سند برنامه درسی ملی، زمان آموزش برای دوره ابتدایی 925ساعت است؛ البته درباره تعداد روزهای آموزش مصوبه مشخصی وجود ندارد اما بهنظر میرسد روزهای آموزش باید 185روز باشد. وی افزود: زمان آموزش رسمی و واقعی، تفاوتهایی با یکدیگر دارند، سال تحصیلی گذشته در خوشبینانهترین حالت، دانشآموزان 155روز به مدرسه رفتهاند که البته در این سال تحصیلی بهدلیل آلودگی هوا هیچ روزی تعطیل نبود؛ همچنین مدارس ابتدایی از خردادماه بهطور کامل تعطیل میشوند؛ یعنی 31اردیبهشت پایان فعالیت است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: آقای حسینی در دورهای که سرپرست آموزش و پرورش بود اعلام کرد، 12هزار و 900ساعت زمان آموزش در ایران داریم و در مقایسه با میانگین جهانی یعنی 8هزار ساعت، بسیار زیاد است، اما بهنظر میرسد این مسئله نوعی فریب است؛ چون هیچوقت این ساعت آموزش را به دانشآموزان ارائه نمیدهیم. کبیری افزود: سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی دانشآموزان حداکثر 155روز در مدرسه بودند و در مجموع 4650ساعت آموزش دیدند که هزارساعت از زمان تعیینشده آموزش کمتر است. ایران در میزان سالانه آموزش دانشآموزان پایه چهارم در مقایسه با سایر کشورها در جدول ردهبندی دنیا کشور یکی مانده به آخر است و بعد از ایران، لتونی قرار دارد. وی اضافه کرد: هیچ تردیدی نداشته باشید که دانشآموزان دوره ابتدایی، کمترین میزان آموزش را در مدرسه در میان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته دریافت میکنند. دانشآموزان دوره ابتدایی در طول هفته 21ساعت آموزش واقعی دریافت میکنند که در روسیه و اسلونی این ساعت کمتر و در ایتالیا و آمریکا میزان ساعت آموزش هفتگی دانشآموزان بیشتر است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ایران تعداد هفتهها در طول سال تحصیلی 34هفته است و ایران جزو کشورهایی است که تعداد هفتههای تحصیل در آن بهشدت اندک است، مطرح کرد: در ژاپن دانشآموزان 40هفته در طول سال تحصیلی به مدرسه میروند. کبیری درباره روند تغییرات 15ساله زمان آموزش گفت: تنها کشوری هستیم که بین سالهای 2011تا 2015کاهش بسیار شدیدی در زمان آموزش داشتیم و قبل از سال 2011 بین 190تا 200روز آموزش در مدارس داشتیم و بعد از آن با تعطیلی پنجشنبهها و اضافه شدن یک ساعت به زمان آموزش هر روز، کاهش بسیار شدیدی در نمودار ایران مشاهده میشود. وی با اشاره به اینکه بیشترین زمان آموزش دوره ابتدایی را در مدارس شاهد داریم و مدارس غیردولتی کمترین زمان آموزش را دارند چون بیشتر در مراکز شهرها هستند و در اینجا تعطیلات به دلیل عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا بیشتر است، افزود: در استانها نیز به لحاظ زمان آموزش تفاوتهایی مشاهده میشود؛ بهعنوان مثال زمان آموزش سالانه دانشآموزان ابتدایی در شهر تهران 590ساعت و در شهر اصفهان 660ساعت است و گاه 70ساعت فاصله زمان آموزش را در بین شهرهای مختلف مشاهده میکنیم. این گزارش البته در شرایطی اعلام میشود که پیش از این کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامهریزی به ایسنا گفته بود:« ۴۲ درصد زمان آموزش از دست میرود و ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع اتلاف میشود.» محمدجواد محسنینیا، کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامهریزی در نشست بررسی موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش ایران گفت: زمان آموزش در بحث یادگیری مؤثر است اما عوامل دیگری همچون عوامل خانوادگی، دوستان، استعداد ذاتی نیز دخیل هستند. میزان زمان آموزش در دوره ابتدایی 5هزار و 100ساعت است که این زمان در کشوری مانند ژاپن 5هزار و 785ساعت است. کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامهریزی با اشاره به اینکه در بحث جنبههای اقتصادی زمان آموزش 3 وجه قابل بررسی است، گفت: وجه نخست مربوط به هزینههای اضافی ناشی از افزایش زمان آموزش است، وجه دوم جنبههای اقتصادی زمان آموزش، اتلاف منابع ملی، انسانی و بهرهوری امکانات و منابع ناشی از تفاوت زمان واقعی آموزشی با زمان رسمیاست.
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب :
88111
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/wppvw
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved