• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88031
+
-

بودجه برف‌روبی به مناطق اختصاص داده شده است

همشهری قرارداد‌های موجود در سایت شفافیت درباره برف‌روبی را بررسی می‌کند

بودجه برف‌روبی به مناطق اختصاص داده شده است

محمدسرابی _ خبر‌نگار

مسئولان خدمات شهری شهرداری تهران از آمادگی کامل واحد‌های برف‌روبی می‌گویند اما براساس اطلاعات سایت شفافیت، امسال قراردادی برای تامین شن و ماسه یا پیمانکارانی که کار برف‌روبی انجام دهند، بسته نشده است.

برنامه‌ریزی برای مقابله با بارش‌ها از شهریور آغاز و از نیمه آبان‌ماه وارد مرحله اجرایی می‌شود. قرارداد‌های تامین شن و ماسه یا تجهیزات و نیروی انسانی، به تفکیک مناطق 22گانه منعقد می‌شود. با شروع ‌ماه مهر، نقاط ضعف عملیات برف‌روبی هم شناسایی و رفع می‌شود و باید از 15آبان ستاد‌های برف‌روبی به‌همراه مواد مورد نیاز، ماشین‌آلات و نیروی انسانی آماده مقابله با برف و لغزندگی معابر باشند.
هر ساله با آغاز بارش‌ها ستادهای برف‌روبی در سطح مناطق فعالیت خود را آغاز می‌کردند. اما امسال با آغاز بارش‌ها و با وجود پیش‌بینی فصل پر بارش، از شکل‌گیری ستاد برف‌روبی در سطح مناطق شهر تهران خبری نبود. 
هیچ شرکت پیمانکاری هم برای فعالیت در فصل سرما تجهیزات و وسایل برف‌روبی را به سطح شهر نیاورد. با وجود آنکه بیش از 30 میلیارد تومان در بودجه سال جاری هزینه برای برف‌روبی پیش بینی شده‌است، اما مناطق شهر تهران گویا هیچ قراردادی با پیمانکاران برف‌روبی به امضا  نرسانده‌اند.

آخرین قرارداد ثبت‌شده در سایت شفافیت 10بهمن1397 برای مدت 4‌ماه و 15روز در سطح منطقه یک بسته شده است. مدت این قرارداد که نزدیک 5میلیارد تومان هزینه داشت خرداد امسال به پایان رسید. بقیه قرارداد‌ها از این هم قدیمی‌تر هستند. عملیات برف‌روبی سطح منطقه17 از آخر دی سال97 شروع شد و 4‌ماه ادامه پیدا کرد. عملیات برف‌روبی سطح محدوده نواحی پنج‌گانه در شهرداری منطقه7 نیز 4ماهه بود. اجاره ماشین‌آلات برف‌روبی در منطقه13 و قرارداد انجام برف‌روبی در منطقه14 نیز 3ماهه بودند و در فروردین امسال به پایان رسیدند. شهرداری‌های مناطق 21، 20، 6، 5، 4، 3، 2 هم همگی قرارداد‌های خود را در دی یا آذر‌ماه سال گذشته منعقد کرده‌اند و زمان آن پیش از تابستان امسال به پایان رسیده است. اگر شن و نمک در سایت‌های مناطق 22گانه یا نواحی از سال قبل باقی‌مانده باشد باز هم باید کامیون‌های حمل ماسه و دستگاه‌های برف‌روب آماده حرکت باشند. شهرداران و کارکنان نواحی از نقاطی که معمولا دچار ترافیک یا لغزندگی می‌شود باخبر هستند و حتی پیش از رخ‌دادن چنین اتفاقی نیرو‌های خود را در این نقاط مستقر می‌کنند. در تعدادی از نقاط حساس نیز مخازن شن و نمک که دارای کیسه‌های پلاستیکی هستند قرار گرفته‌اند تا رانندگانی که در برف ‌باقی می‌مانند بتوانند خودرو‌ خود را جابه‌جا کنند.
به گفته مسئولان شهرداری چنین اقداماتی انجام شده بود اما با بارش برف در روز 25آبان مناطق شمالی شهر دچار برف‌گرفتگی شدید شد و ترافیک شدیدی در ساعات اولیه روز به‌وجود آمد که رفع آن تا شب ادامه داشت. اطلاعات سایت شفافیت به‌روز است و قرارداد‌های جدید دائما به آن اضافه می‌شوند. اگر در پایان قرارداد‌های مناطق در خرداد امسال یا در طول تابستان، قرارداد جدیدی با عنوان «برف‌روبی» منعقد شده باشد باید در سایت قرار گیرد و در غیراینصورت می‌توان گفت که سازماندهی لازم برای مقابله با بارش برف در شهرداری اجرا نشده است. بارش برف در پایتخت دوباره از امروز آغاز خواهد شد و ساز و کار برف‌روبی در سطح مناطق همچنان با ابهام روبه‌روست. تاکنون یکی از شهرداران نواحی منطقه یک عزل شده‌است. 

   با مقصران برخورد می‌شود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران
روز گذشته آقای حناچی خودشان تصمیم گرفتند به جلسه هم‌اندیشی شورای شهر بیایند و مسائل روز شنبه را توضیح بدهند. مجموعا به این نتیجه رسیدیم که در منطقه یک، قصور‌ بیشتر از دیگر مناطق داشتیم و در منطقه2 و بعضا در منطقه22 هم دیده شده بود. اینها همه مطرح شدند و آنجا قرار شد شهردار زودتر این مسائل را بررسی کنند و یک گزارش جامع تهیه شود تا به اطلاع مردم برسد و اگر مقصری هم هست حتما تنبیه شود. البته این بارش برف مصادف بوده با افزایش قیمت سوخت و قبلا سابقه نداشته که بارش برف به این شدت و در ساعات اوج ترافیک رخ بدهد. من خودم دیدم که وقتی برف شروع شد تقریبا ساعت 7و 15دقیقه و وقتی که شدت گرفت ساعت 7و 45دقیقه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید