• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8772
+
-

گامی بلند برای نوسازی صنایع

امیر علی رمدانی|تحلیلگر کسب و کار:

با خبرهایی که از صنعت کشور به گوش می‌رسد بیش از پیش شاهد اقدامات مثبت در زمینه کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی هستیم. یکی از این خبرها مرتبط می‌شود با هفدهمین همایش ملی روز حمایت از مصرف‌‌کنندگان که در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت «نوسازی صنایع» را به‌عنوان یکی از اولویت‌های این وزارتخانه در سال97 بیان کرد. محمد شریعتمداری گفت: «باید از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنیم و ۳۲هزار میلیارد تومان براساس تبصره ۱۸ برای پوشش نرخ تسهیلات در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده است». طراحی چنین بسته‌های حمایتی‌ای، برای نوسازی صنایع یکی از اقدامات مناسب به‌منظور به ‌روز کردن سطح دانش و تکنولوژی بنگاه‌های اقتصادی است.

رونق اقتصادی زمانی محقق می‌شود که تولیدات واحدهای صنعتی رقابتی شوند. به‌منظور ارتقای کیفیت، مرتفع کردن مشکلات، موانع و عوامل بازدارنده تولید، ایجاد بسترهای رقابتی با هدف افزایش بازدهی، بهره‌وری و پویایی صنایع کشور، نگاهی نو و برداشتن گامی بلند برای نوسازی صنایع کشور الزامی است. از مزایای دیگر نوسازی صنایع، تلاش واحدهای تولیدی به‌منظور کاهش هزینه‌‌هاست تا بدین‌وسیله نسبت به رقبا دارای قیمت تمام‌شده کمتری باشند. اصولا رقابت در زمینه‌های کیفی، مالی و بهره‌گیری سریع‌تر از تکنولوژی محقق نمی‌شود مگر با رقابتی شدن تولیدات واحدهای صنعتی.

نوسازی صنایع به نسبت تاسیس واحدهای جدید، دارای مزیت‌‌های مهمی است. زیرا بسیاری از واحدهای صنعتی در کشور از امکانات زیربنایی مانند زمین، ساختمان، آب، برق، ماشین‌آلات، تجهیزات و... برخوردارند اما به دلایل گوناگون مانند فرسودگی یا قدیمی بودن ماشین آلات و تجهیزات، دیگر نمی‌توانند محصولات رقابت‌پذیر تولید کنند و از قافله و کاروان صنعتی کشور جا مانده‌اند یا با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند. لذا اگر این واحدها شناسایی و آسیب‌شناسی شوند و متعاقب آن حمایت‌های لازم (از لحاظ تولید، به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز، تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات تکمیلی مورد نیاز، تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش) صورت گیرد، نسبت به ایجاد واحدهای صنعتی جدید که باید از صفر شروع به فعالیت کنند، دارای اهمیت ویژه‌‌ای خواهند بود.

نگاه کارشناسانه وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان از توجه ویژه به این مهم دارد. همچنین تخصیص منابع مالی قابل‌ملاحظه برای نوسازی صنایع کشور، نویدی است که باید به فال نیک گرفت و باید با برنامه‌ریزی و ایجاد سازوکارهای مناسب و تعیین شاخص‌‌ها، اینگونه واحدها، اولویت‌بندی شوند و با لحاظ کردن بسترهای مناسب و آینده‌نگری عرضه و تقاضا، اقدامات لازم صورت پذیرد. تدوین بسته‌های حمایتی مانند اعطای تسهیلات ارزان قیمت بر این اساس یکی از راهکارهای مناسبی است که درنظر گرفته شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید