• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8764
+
-

تبعات سیاسی و اجتماعی یک تصمیم

رشد کسری بودجه طرح تحول سلامت از یک سو و تحمیل هزینه‌های کلان این طرح به هزینه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی از سوی دیگر موجب شده تا این طرح عملا به یک پروژه هزینه‌بر و شکست خورده برای دولت تبدیل شود. یک‌ماه قبل، عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات از کسری 01هزار میلیارد تومانی دولت در طرح تحول سلامت خبر داد و آن را نگران‌کننده عنوان کرد.

حالا این نگرانی‌ها دامن جامعه کارگری را گرفته تا تنها صندوق تامین خدمات بیمه‌ای این بخش از جامعه چند ده میلیونی ایران، تحت‌الشعاع کسری منابع دولت برای طرح تحول سلامت قرار بگیرد. اما فتح‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از نگرانی‌های دیگری هم می‌گوید که می‌تواند به تبع این تصمیم دولت و مجلس و عدم‌تغییر و اصلاح این تصمیم، به اعتراضات گسترده‌تر در سطح جامعه منجر شود.

او به همشهری می‌گوید: «جای تأسف دارد که برخی با تصمیماتی از این دست آگاهانه یا ناآگاهانه به تحریک جامعه چند ده میلیون نفری کارگری دست می‌زنند. من آینده و عاقبت این طرح را به صلاح کشور نمی‌دانم و نگرانم که همین مسئله به شکل‌گیری اعتراضات میلیونی کارگری در کشور بینجامد. آیا در آن صورت می‌توانند این اعتراضات را کنترل کنند و هزینه این سیاست را بپردازند؟». این موضوع باتوجه به ابعاد گسترده آن برای جامعه کارگری، مسئله مذاکرات دولت و کارگران برای تعیین مزد سال آینده را نیز تاحدودی تحت‌تأثیر قرار داده و موجب افزایش اعتراضات جامعه کارگری به مسئولان دولتی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید