• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8747
+
-

آغاز به‌کار بازار مذاکره ادغام و تملیک در فرابورس ایران

به گفته مدیرعامل فرابورس، این بازار جدید برای سرعت‌بخشیدن به روند واگذاری سهام متعلق به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی تاسیس شده است

آغاز به‌کار بازار مذاکره ادغام و تملیک در فرابورس ایران

مدیرعامل فرابورس ایران از تاسیس «سامانه مذاکره ادغام و تملیک» خبر داد. به‌گزارش همشهری، امیر هامونی اعلام کرد: آغاز به‌کار این سامانه یک اقدام عملی برای اطلاع‌رسانی عمومی و تسریع در روند فروش و واگذاری سهام آن دسته از شرکت‌های دولتی است که در فهرست فروش قرار دارند.

چندی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم پنجاه‌ سالگی بازار سرمایه، از دستور رئیس‌جمهور برای سرعت‌بخشیدن به روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی خبرداده و اعلام کرده بود دولت به‌طور جدی واگذاری سهام شرکت‌های بیمه‌، اموال مازاد بانک‌ها و فروش سهام شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی را دنبال می‌کند.

ز، دستور رئیس‌جمهور و نقشه راه ترسیم شده برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت و سایر نهاد‌های شبه‌دولتی را زمینه‌ساز ایجاد این سامانه در فرابورس دانست و گفت: دستور رئیس‌جمهور برای سرعت‌بخشی به واگذاری شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، فرابورس را بر آن داشت تا برمبنای وظیفه ذاتی خود، که کمک به ارتقای شفافیت در اقتصاد ایران است، به‌صورت عملیاتی وارد گود شویم، به همین منظور امکان جدیدی در بازار سوم فرابورس ایجاد شد تا برپایه آن دارندگان بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری، از امکان اعلام عمومی برنامه واگذاری و انجام بازاریابی در بستر شفاف معاملات فرابورس برخوردار شوند. او برخورداری از معافیت مالیاتی نقل‌و‌انتقال سهام و از سوی دیگر شفاف‌شدن فرایند واگذاری سهام و کشف قیمت در جریان عرضه را جزو مهم‌ترین مزایای این سامانه دانست و افزود: دراین بازار از تمام ظرفیت‌های فرابورس برای فروش سهام شرکت‌های دولتی در انتظار واگذاری استفاده می‌شود. به‌گفته او این بازار به سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور هم در انجام وظایف ذاتی‌شان کمک می‌کند؛ زیرا از طریق این سامانه امکان دریافت آمار و اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها فراهم است و جزئیات آن برای عموم قابل دسترس است.

مدیرعامل فرابورس با تأکید بر اینکه این سامانه یک بازار مذاکره و بازاریابی میان خریداران عمده و فروشندگان سهام شرکت‌هاست، اعلام کرد: از طریق این سامانه جدید سازمان‌هایی که بنگاه‌های قابل واگذاری دارند از قبیل سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی، سازمان تأمین اجتماعی و... می‌توانند کل فهرست قابل واگذاری را با مشخصات آنها در اختیار فرابورس قرار دهند تا پس از آنکه خریداران احتمالی آنها مشخص شد امکان آگهی و در نهایت عرضه آن وجود داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید