• شنبه 28 مهر 1403
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 20 شهریور 1403
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8Emw

ادغام کهکشان‌ها شاید منشأ پیدایش ابرسیاهچاله باشد

منشأ ابرسیاهچاله‌ واقع در مرکز کهکشان راه شیری که به نام «کمان‌ای* » (*Sagittarius A ) شناخته می‌شود، یکی از مسائل مهم و مورد بررسی در اخترفیزیک است. با این حال، هنوز منشأ دقیق این ابرسیاهچاله به‌طور کامل روشن نیست، اما چند نظریه و فرضیه وجود دارد که منشأ این جرم عظیم را توضیح می‌دهد. به گزارش اسپیس، محققان اخترفیزیک‌ دانشگاه نوادای لاس‌وگاس اخیرا با بررسی داده‌های تلسکوپ پیشرفته‌ای به نام «ایونت هاریزن»‌ به این نتیجه رسیده‌اند که ابرسیاهچاله واقع در مرکز کهکشان «راه شیری» در نتیجه برخورد و ادغام 2 کهکشان ایجاد شده است.
این یافته‌ها احتمال می‌دهند که این جرم عظیم از ادغام2کهکشان شکل گرفته است‌که هر یک سیاهچاله‌ای در مرکز خود داشته‌اند و پس از برخورد، این ابرسیاهچاله به‌وجود آمده است. این کشف می‌تواند به توضیح نحوه شکل‌گیری ابرسیاهچاله‌های عظیم در مرکز کهکشان‌ها کمک کند و رازهای بیشتری از تاریخچه کیهانی ما را روشن سازد. تلسکوپ «ایونت هاریزن»‌ داده‌های 8رصدخانه رادیویی موجود در سطح جهان را با یکدیگر همگام‌سازی می‌کند و از این طریق یک تلسکوپ مجازی عظیم در اندازه زمین ایجاد می‌کند. اخترفیزیکدان‌های دانشگاه نوادا با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌ها به‌دنبال شواهدی برای کشف چگونگی شکل‌گیری ابرسیاهچاله «کمان ای*» (*Sgr A ) در مرکز کهکشان راه شیری بودند. 2 نظریه اصلی درباره منشأ این اجرام عظیم وجود دارد: یکی انباشت تدریجی ماده در طول زمان و دیگری ادغام 2 سیاهچاله. تحقیقات این گروه نشان داده است که ویژگی‌های نامعمول ابرسیاهچاله «کمان‌ای*» به بهترین شکل از طریق یک رویداد ادغام بزرگ بین 2 سیاهچاله قابل توضیح است. یهان وانگ، یکی از اخترفیزیکدان‌های این تیم، گفت که این کشف می‌تواند به درک بهتر چگونگی رشد و تحول ابرسیاهچاله‌ها کمک کند و مسیر جدیدی را برای مطالعه این پدیده‌های عظیم کیهانی باز کند.