• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87364
+
-

اسرائیل به سوی انتخابات سوم

در صورت شکست طرح لیبرمن برای تشکیل دولت اقلیت، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز موافقت با برگزاری دور سوم انتخابات پارلمان نخواهد داشت

خاورمیانه
اسرائیل به سوی انتخابات سوم


 رژیمی که به تعبیر دونالد ترامپ، بزرگ‌ترین دمکراسی منطقه خاورمیانه است، با گذشت نزدیک به یک‌سال از آغاز بحران سیاسی، همچنان در انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید خود ناکام مانده است. بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی به نقطه‌ای رسیده که برخی رسانه‌های این رژیم از احتمال برگزاری انتخابات مجدد (سومین انتخابات) سخن می‌گویند. در چنین شرایطی، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق اسرائیل و رئیس ائتلاف اسرائیل خانه ما روز گذشته هشدار داد در صورت مخالفت بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتز با طرح دولت وحدت ملی، از تشکیل دولت اقلیت حمایت خواهد کرد.
او در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: به‌زودی پیشنهاد رئیس‌جمهور را به‌طور مستقیم با روسای احزاب لیکود و آبی سفید برای تشکیل دولت وحدت ملی مطرح می‌کنم. به‌منظور تشکیل این دولت، نتانیاهو باید از منصب نخست‌وزیری دست بکشد، چراکه دادستانی دیر یا زود علیه وی اعلام جرم خواهد کرد. اما درصورتی که هریک از این 2رهبر با پیشنهاد رئیس‌جمهور مخالفت کند راهی جز حمایت از تشکیل دولت اقلیت به‌منظور پیشگیری از برگزاری انتخابات سوم برای ما باقی نمی‌ماند.
تمام اینها در حالی است که تنها 10روز تا پایان فرصت بنی گانتز برای تشکیل دولت زمان باقی است؛ فرصتی که بعد از شکست نتانیاهو در اختیار رهبر حزب آبی-سفید قرار داده شد. روزنامه هاآرتص در این زمینه می‌نویسد: اگر ژنرال گانتز با پیشنهاد لیبرمن موافقت کند بن‌بست سیاسی اسرائیل به‌طور موقت خاتمه یافته و دولت اقلیت با حمایت 52کرسی کنست تشکیل خواهد شد. از سوی دیگر اما بدون شک احزاب عربی که اکنون به ائتلاف آبی-سفید پیوسته‌اند از تشکیل دولت اقلیت با حضور حزب لیبرمن موافقت نمی‌کنند.
اگرچه ممکن است بنی گانتز به بهای ریاست دولت، ائتلاف اقلیت و همراهی با لیبرمن را بپذیرد اما در سوی دیگر این معادله هیچ نشانه‌ای مبنی بر موافقت حزب لیکود با طرح لیبرمن به چشم نمی‌خورد؛ چراکه در این صورت حمایت اصلی‌ترین متحد خود، یعنی احزاب حریدی را از دست خواهد داد؛ احزابی که جریان تندروی صهیونیستی را نمایندگی کرده و با مخالفت خود نسبت به سربازی طلاب یهودی شناخته می‌شوند. روزنامه العربی‌الجدید که این روزها به‌طور جدی تحولات داخلی رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند، در این زمینه نوشت: سناریوی موافقت نتانیاهو با پیشنهاد لیبرمن و متعاقبا چراغ سبز وی برای تغییر قانون سربازی به هیچ عنوان واقع‌گرایانه به‌نظر نمی‌رسد؛ آن‌هم درحالی‌که حزب لیکود مصرانه خواهان برگزاری دور سوم انتخابات برای نجات از بحران کنونی است.

نگرانی ارتش از وزارت نفتالی بنت
در شرایطی که وضعیت داخلی اسرائیل با بن‌بست سیاسی روبه‌رو شده و هیچ‌یک از سران احزاب اصلی پارلمان قادر به تشکیل کابینه نیستند، انتصاب نفتالی بنت، سیاستمدار تندروی صهیونیستی از سوی نتانیاهو به‌عنوان وزیر جنگ اسرائیل توجه بسیاری از رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد این تصمیم نتانیاهو، نگرانی ارتش اسرائیل را هم به‌دنبال داشته است؛ چراکه طی روزهای گذشته بسیاری از محافل رسانه‌ای نزدیک به ارتش، موضع شدیدا منفی نسبت به این تصمیم اتخاذ کرده‌اند. برای مثال کرمیلا منشه، تحلیلگر امور نظامی اسرائیلی روز شنبه به نقل از 3فرمانده میان‌رتبه ارتش این رژیم نوشت: انتصاب بنت به‌عنوان وزیر جنگ اهانتی علیه ارتش به‌شمار می‌رود و بیانگر اولویت محاسبات سیاسی بر دغدغه‌های امنیتی و دفاعی نزد نخست‌وزیر اسرائیل است.
این در حالی است که بنت طی سال‌های گذشته بارها به فرماندهان ارتش به‌دلیل ناتوانی از مقابله قاطعانه با جنبش حماس توهین کرده بود. بر همین اساس روزنامه هاآرتص پیش‌بینی کرده مدیریت ارتش و امور نظامی رژیم صهیونیستی در هفته‌ها و شاید ماه‌های آینده به‌طور کامل به ژنرال آویو کوخافی سپرده شود، چراکه انتصاب بنت به‌عنوان وزیر جنگ اقدامی سیاسی بوده و او به هیچ عنوان قادر به تعامل با فرماندهان ارتش نیست. نفتالی بنت علاوه بر اتخاذ مواضع بسیار تند و غیرمنطقی در موضوع تقابل نظامی با حماس (از جمله تقاضای ترور تمام فرماندهان این جنبش ظرف 24ساعت) با اظهارات خود درباره ضرورت آزادی سربازان اسرائیلی برای حمله به شهروندان فلسطینی بدون هیچ ملاحظه‌ای شناخته می‌شود. اگرچه این انتصاب خشم فرماندهان ارتش علیه نتانیاهو را به‌دنبال داشته اما از سوی دیگر، شرایط بنی گانتز برای تشکیل دولت را بیش از پیش سخت کرده است؛ امری که احتمال کشیده شدن کار دولت اسرائیل به دور سوم انتخابات را تقویت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید