• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87241
+
-

کافه مجلس

  علی لاریجانی کاندیدای مجلس نمی‌شود؟
پس از بحث‌های مختلف درباره آینده سیاسی علی لاریجانی، خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه او در جمع برخی ‌فعالان سیاسی نزدیک به‌خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات مجلس نمی‌شود.  به گزارش ایلنا، علی لاریجانی، نماینده قم و رئیس مجلس، اخیرا در جمع برخی ‌فعالان سیاسی نزدیک به‌خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی‌شود و تا‌کنون هرچه در توان داشته، برای کشور به‌کار گرفته است. حضور یا عدم‌حضور علی لاریجانی به‌عنوان کاندیدای انتخابات مجلس، علاوه بر اهمیت داشتن برای اصولگرایان قم، برای سیاسیون کشور هم مهم بود؛ چرا‌که او در ۳‌دوره ۴‌ساله، رئیس قوه قانونگذاری کشور بود، اما حالا فعالان سیاسی و انتخاباتی قم، فضای انتخاباتی بدون حضور علی لاریجانی را بررسی خواهند کرد. حضور علیرضا زاکانی در قم و منزل احمد امیرآبادی برای عیادت از وی بعد از عمل جراحی که کمتر از یک‌ماه پیش اتفاق افتاد، این موضوع را تقویت می‌کند که عزم زاکانی در کنار دیگر اصولگرایان برای حضور در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه قم بسیار جدی است.

  وقت‌گذران‌ها پاسخگو باشند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در مورد ضرورت تصویب FATF گفت: در شرایط فعلی در مجلس در مورد پالرمو و CFT در کشور تصمیم‌گیری شد؛ البته کشور نیز در شرایط انفعالی نبود اما باید توجه داشت که ورود عامل خارجی باعث شد که مقداری اوضاع دچار شرایط انفعالی شود. او به عصر ایران گفت: الان به حدی تصمیم‌گیری در مورد این دو لایحه و به‌ویژه پالرمو به طول انجامید که عملا نقش عامل خارجی باعث پیچیده‌تر‌شدن تحولات شده است. وی افزود: بیانیه تند FATF و سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران باید حتما این لوایح را تصویب کند، عوامل خارجی بودند که باعث‌پیچیده‌تر‌شدن تحولات شدند. نماینده اسلام‌آباد غرب دالاهو (کرمانشاه) خاطرنشان کرد: در واقع کسانی که در کشور برای تصویب این لوایح وقت‌گذرانی کردند، باید پاسخگو باشند. وی تأکید کرد: باید هیأت عالی نظارت مجمع با بدعتی که گذاشت، مسئولیت این تأخیر یکساله را در مورد پالرمو و CFT بپذیرند.

  روحانی به هیچ‌وجه اختلافی با شورای نگهبان ندارد
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهوری هیچ‌گاه در فکر این نبوده که بخواهد یک نهاد رسمی کشور را نادیده بگیرد؛ آقای روحانی در واقع یک گزارشی از مجلس اول ارائه دادند که این مجلس با چه ترکیبی ایجاد شد و افرادی که مورد نظر مردم نبودند، توسط خود مردم حذف شدند، اقلیتی هم که در مجلس بودند؛ در واقع به مصالح کلی کشور فکر می‌کردند بنابراین در مجلس اول شخصیت‌های طراز اول، انقلابی و افراد بزرگی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند. به گزارش فارس، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری تأکید کرد: رئیس‌جمهوری به هیچ‌وجه هیچ اختلافی با شورای نگهبان ندارد و به هیچ‌وجه هم به فکر این نیست که یک نهاد رسمی را که جایگاه قانون اساسی دارد، حذف کند. چندی پیش روحانی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت‌نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت‌نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت‌نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.

  مخالفت مازنی‌ها با طرح تشکیل استان مازندران غربی 
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به برخی مغایرت‌های قانونی طرح تشکیل استان مازندران غربی، گفت که اکثریت نمایندگان مازندران با این طرح مخالف هستند. یوسف‌‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح تشکیل استان مازندران غربی که هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شد، اظهار کرد: از ۱۲ نماینده مازندران تنها 2نماینده این طرح را امضا‌ کردند و مابقی آن را امضا‌ نکردند. همچنین براساس ماده ۷۷ قانون اساسی هرگونه طرحی که منجر به افزایش هزینه عمومی یا تقلیل درآمد عمومی شود، با قانون اساسی مغایرت دارد و یکی از معایب این طرح نیز ایجاد بار مالی برای دولت است. طبیعی است که شورای نگهبان و پیش از آن مجلس شورای اسلامی آن را رد خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید