• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87167
+
-

شهردار تهران در دیدار با نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در ایران بر تکیه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی برای حل مسائل شهری تأکید کرد

پروویداس: تهران نسبت به دیگر کلانشهر‌ها زیبا و امن است

پروویداس: تهران نسبت به دیگر کلانشهر‌ها زیبا و امن است

 آلودگی هوا، تردد بیش از حد خودروهای شخصی و همچنین مشکل پسماند‌های شهری، محورهای اصلی گفت‌وگوی شهردار تهران با نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در ایران بود. «پروویداس» در این دیدار ضمن بیان امتیازات تهران به‌عنوان یک کلانشهر پرجمعیت، بر لزوم اجرای سختگیرانه قوانین شهری تأکید کرد.

پیروز حناچی در این دیدار با تبیین بخشی از چالش‌ها و مشکلات کلانشهر تهران، به سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری برای مقابله با این چالش‌ها و ایجاد شرایط زیست بهتر برای شهروندان تهرانی اشاره کرد و گفت: تهران مانند بسیاری دیگر از کلانشهرهای جهان از مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا رنج می‌برد. در تهران حدود 4.5میلیون خودرو داریم و 40درصد منبع آلودگی تهران مربوط به‌خودروهای شخصی است که اغلب هم به‌صورت تک‌سرنشین در شهر تردد می‌کنند. 10درصد از آلودگی‌ها نیز مربوط به موتورسیکلت‌هاست که علاوه بر آلودگی هوا، ناامنی و آلودگی صوتی هم ایجاد می‌کنند. در مجموع نزدیک به 80درصد آلودگی هوای تهران مربوط به سوخت‌های فسیلی است که توسط خودرو یا سایر منابع آلوده‌کننده ساکن و متحرک تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: ما در این دوره بر توسعه زیرساخت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی و گسترش سیستم‌های حمل‌ونقل پاک و دردسترس مانند دوچرخه تأکید داریم. در همین راستا، طرح برقی کردن موتورسیکلت‌ها و خودروهای عمومی را در دستور کار خود داریم. همچنین، در پی اصلاح قوانین و مدیریت ترافیک به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر هستیم و طرح کاهش آلودگی (LEZ) را در این محدوده اجرا می‌کنیم که نتایج آن امیدبخش بوده است. شهردار با بیان اینکه چالش مهم دیگر شهر تهران، حجم انبوه پسماند‌های تولیدی توسط خانوارها و دیگر تولید‌کنندگان است، گفت: روزانه تقریبا معادل ۶هزار و ۵۰۰تن زباله در تهران تولید، جمع‌آوری و به خارج از شهر حمل می‌شود. متأسفانه بیش از ۵۰سال است که بخش اعظم این زباله‌ها دفن می‌شود که شیوه ناکارآمد و مخربی است. همچنین حجم نخاله‌ها و پسماندهای ساختمانی روزانه در تهران نزدیک به 45هزارتن است که به خارج از شهر حمل می‌شود.

روز جهانی شهرها و جایزه خشت طلایی تهران
کلودیو پروویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران نیز در این دیدار با اشاره به حضور خود در مراسم روز جهانی شهرها و چهارمین دوره اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران، این رویداد را در سطح جهانی کم‌نظیر ارزیابی کرد و گفت: تنها 6ماه است که ماموریت خود را در تهران آغاز کرده‌ام، در این مدت تهران را کلانشهری زیبا، امن، تمیز و سبز دیده‌ام که از بسیاری از کلانشهرهای دیگر دنیا که من دیده‌ام و تجربه زیست در آنها را داشته‌ام، وضعیت بهتری دارد. خوشبختانه در تهران مشکلات شدیدی مثل فقر، بی‌خانمانی، حاشیه‌نشینی، ناامنی و جرم و جنایت گسترده وجود ندارد.

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران تأکید کرد: در عین حال وضعیت ترافیک به‌ویژه نرخ بالای استفاده از خودروهای شخصی آن هم به شکل تک‌سرنشین، اختلال جدی در زندگی روزمره شهروندان و ساکنان این شهر ایجاد کرده است. من به استفاده از دوچرخه برای تردد روزانه عادت دارم و یک شهروند دوچرخه‌سوار تلقی می‌شوم. به همین علت وقتی به تهران آمدم، چندین دستگاه دوچرخه برای خود و اعضای خانواده‌ام آوردم که متأسفانه در همه‌جا امکان استفاده از آنها وجود ندارد. به عقیده من، باید در تهران مسیر‌های ویژه دوچرخه‌سواری طراحی شود و گسترش پیدا کند.

او تأکید کرد: نکته دیگری که من به‌عنوان یک شهروند خارجی مشاهده می‌کنم، عدم‌سختگیری پلیس در اجرا و اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. هزینه‌های تخلف از قوانین و مقررات در تهران پایین است. باید قوانین و مقررات متناسب با تغییر و تحولات شهری، اصلاح شود و قوانین و جرایم بازدارنده در زمینه آلودگی هوا، رهاکردن یا ریختن زباله در اماکن و معابر شهری و نادیده‌گرفتن مقررات ترافیکی توسط رانندگان و صاحبان خودروها، با شدت بیشتری اعمال شوند.
وی اضافه کرد: تجارب جهانی در کلانشهرهای بزرگ نشان می‌دهد اجرای بی‌کم و کاست و صحیح قوانین و مقررات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
در این دیدار به پیشنهاد شهردار تهران و تأیید نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران، مقرر شد ابتدا مجموعه‌ای از بازدیدهای میدانی از پروژه‌ها و اقدامات شهرداری تهران برای نماینده UNDP با محوریت مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران تنظیم شود و کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین برای پیگیری مذاکرات فنی و انجام ارزیابی‌های موردنیاز و رسیدن به یک چارچوب مناسب همکاری تشکیل شود.

   
مانند گذشته در کنار سارایوو هستیم
شهردار تهران و سارایوو در دیدار با یکدیگر بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند. به گزارش همشهری، پیروز حناچی در دیدار با «عبدالله اسکاسا» شهردار سارایوو با اشاره به جمعیت این شهر که کمتر از نیم‌میلیون نفر است، گفت: جمعیت نیم‌میلیونی برای آلودگی هوا کمی زود است و کلانشهرها در آستانه ۷۰۰هزار تا یک میلیون نفر باید اقداماتی را در زمینه آلودگی هوا انجام دهند، در غیراین صورت منجر به هزینه‌های بیشتر خواهد شد. بنابراین شما در زمان درستی به فکر افتاده‌اید.
شهردار تهران تأکید کرد: 3میلیون دوچرخه و موتور در تهران وجود دارد و ۴۰درصد حمل‌ونقل داخلی تهران با خودروی شخصی انجام می‌شود. بنابراین ما در زمستان با وارونگی هوا مواجه هستیم؛ اگر باد و بارندگی نباشد. چند سال پیش تهران را 7روز به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل کردیم.
شهردار سارایوو نیز در این دیدار گفت: میان تهران و سارایوو یک قرارداد خواهرخواندگی امضا شده که چارچوب مناسبی برای همکاری‌ها و روابط دوجانبه است. اساسکا همچنین در این نشست از شهردار تهران دعوت کرد تا به سارایوو سفر کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید