• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87166
+
-

400شهردار در تهران

بیست و یکمین دوره انتخابات شهردار مدرسه در پایتخت برگزار می‌شود

400شهردار در تهران

محمد سرابی _ خبرنگار

2 روز دیگر 400شهردار در تهران کار خود را شروع می‌کنند. شهردارانی که هر کدام به همراه معاونان خود محدوده یک مدرسه را زیر پوشش دارند. رویکرد بیست و یکمین دوره انتخابات «شهردار مدرسه» پیرو شعار «تهران، شهری برای همه» تقویت حس مسئولیت اجتماعی در بین دانش‌آموزان با اجرای فعالیت در یکی از سرفصل‌های ترافیک و آلودگی هوا، حقوق و تکالیف شهروندی، محیط‌زیست و پسماند، ایمنی و مدیریت بحران و زیست مسئولانه شهری خواهد بود.
به گزارش همشهری، نخستین دوره این طرح سال تحصیلی ۷۳-۷۲ به‌طور آزمایشی در ۲۰ مدرسه راهنمایی تهران اجرا شد که امسال به 400مدرسه رسیده است. هفته گذشته شهردار تهران در آغاز اجرای این طرح در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:
« مسئولیت‌پذیری، تعهد و مشارکت در اداره جامعه اموری آموختنی‌اند. بیست و یکمین انتخابات شهردار مدرسه فرصتی برای یادگیری این امور مهم است. از تمام والدین، معلمان و مدیران عزیز دعوت می‌کنم تا دانش‌آموزان تهرانی را به حضور و شرکت در این انتخابات تشویق کنند.»
 امروز آخرین فرصت تبلیغات برای نامزد‌ها پایان یافت و مانند دیگر انتخابات‌ها، پس از یک روز منع تبلیغات؛ دانش‌آموزان آرای خود را به صندوق‌های مدارس خواهند انداخت. به گفته «مجتبی دانشور» مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، شهردار مدرسه هر سال با آرای سایر دانش‌آموزان، انتخاب شده و از بین دانش‌آموزان، 8معاون برای پذیرش مسئولیت در حوزه‌های خدمات مدرسه و محیط‌زیست، مشارکت‌های محلی، خدمات عمرانی و ترافیکی، خدمات اجتماعی و رفاهی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی، ایمنی و سلامت، فرهنگی و ورزشی و همیاری تحصیلی انتخاب می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره بیان کرد: مسئولان مربوطه باید در اداره مدارس و حتی امور شهری از شهرداران مدارس نیز بهره گیرند، اگر شهردار مدرسه انتخاب شود و نقشی در اداره مدرسه نداشته باشد، فعالیت بیهوده‌ای صورت گرفته و در آینده نیز بازخوردی ندارد. «حسن خلیل‌آبادی» افزود: دانش‌آموزان، شهروندان فعلی و آینده شهر هستند که باید در زمینه اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری آموزش ببینند و آن را تمرین کنند؛ قوانین و مقررات شهر و شهرداری را بشناسند تا در آینده عنصر مفیدی برای شهر تهران باشند. انتخاب شهردار مدرسه در سال‌های ابتدای دهه 70شمسی چندبار در مدارس به اجرا درآمد اما به‌صورت پیوسته دنبال نشد. تداوم اجرای این طرح نیازمند همکاری شهرداری و آموزش و پرورش و همینطور کسب دستاورد‌های قابل ارائه است.
شهردار مدرسه یک‌بار در سال تحصیلی 73-72و بعد از‌ آن در سال تحصیلی 78-77در 20مدرسه منتخب تهران به اجرا در آمد و به‌دلیل نتایج مثبت آن به 40مدرسه در سال بعد تعمیم یافت. همچنین بازنگری آن در سال‌های 84و 85به لحاظ محتوا و نحوه اجرا، در سال‌های 1390تا 1392با برگزاری انتخابات همزمان در 220مدرسه راهنمایی منتخب و در سال‌های 1393و 1394با مشارکت440مدرسه دخترانه و پسرانه در مقطع دبیرستان دوره اول برگزار شد. این عدد شامل یک دهم از مدارس شهر تهران است.

رویکرد هجدهمین دوره انتخاب شهردار مدرسه پیشگیری و مقابله با حوادث غیرمترقبه و رویکرد نوزدهمین دوره آن کارآفرینی بود. سال پیش نیز انتخابات طرح شهردار مدرسه از ۲۰ تا ۲۲ آبان در ۴۴۰ مدرسه به اجرا درآمد و بیستمین دوره تنفیذ احکام شهرداران مدارس با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. شهردار در این مراسم با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان گفت: در برخی دانشگاه‌های معتبر جهان 50آیتم برای پذیرش دانشجو درنظر می‌گیرند که تنها چند آیتم آن مربوط به سوابق تحصیلی است و مابقی مربوط به حضور دانشجو در عرصه‌های اجتماعی و فعالیت‌هایش در این زمینه است. در این راستا، کار شهرداران مدارس نخستین قدم در کسب چنین توانایی‌هایی است.
20آبان این انتخابات برگزار می‌شود و پس از آن دانش‌آموزان می‌توانند در طرح‌هایی مانند ساخت دیوار سبز یا باغچه در مدرسه، برگزاری نمایشگاه گلدان من، دوخت و توزیع کیسه‌های پارچه‌ای، برگزاری همایش کاهش و تفکیک پسماند از مبدا در پارک محله، یک روز بی‌دود با دوچرخه از منزل تا مدرسه، نقاشی دیواری در محله با موضوع حقوق و تکالیف شهروندی، اجرای طرح روز بدون پسماند و برگزاری اردوی آموزشی پاکسازی طبیعت همکاری داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید