• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87118
+
-

قدم‌های تازه برای کشاورزی در مریخ

رشد ۹ بذر خوراکی در خاک شبیه‌سازی‌شده سیاره سرخ، امیدها برای تولید غذا در مقصد آینده فضایی بشر را بیشتر کرده استرشد ۹ بذر خوراکی در خاک شبیه‌سازی‌شده سیاره سرخ، امیدها برای تولید غذا در مقصد آینده فضایی بشر را بیشتر کرده است

قدم‌های تازه برای کشاورزی در مریخ

پژوهشگران اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که 9ماده خوراکی گیاهی می‌تواند در خاک مریخ و‌ ماه رشد کند. گوجه‌فرنگی، تربچه و کینوا (نوعی دانه گیاهی که بومی آمریکا و شبیه نخود است و مثل برنج طبخ می‌شود) 3مورد از این 9ماده خوراکی گیاهی هستند.
این گروه تحقیقاتی در خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ و‌ ماه توانسته‌اند به‌صورت آزمایشگاهی برخی از محصولات زراعی را برداشت کنند. براساس گزارشی که در فصلنامه مادرن فارمر منتشرشده، این کار پژوهشی توسط تیمی از دانشمندان مرکز تحقیقاتی دانشگاه واگنینگن به سرانجام رسیده است. این گروه تلاش کرده‌اند 10بذر مختلف را در خاک شبیه‌سازی‌شده ‌ماه و مریخ که با نام رِگولیت شناخته می‌شود، بکارند و رشد دهند؛ رگولیت به لایه‌ای از سنگ یا پوششی از واریزه‌های سنگی که روی سنگ بستر را می‌پوشاند، گفته می‌شود.
در چکیده این مقاله پژوهشی با عنوان «رشد محصول و زنده ماندن بذر در سازه‌های شبیه‌سازی‌شده خاک مریخ و ماه» آمده است: «اگر انسان‌ها بخواهند پایگاهی برای خود در ‌ماه یا مریخ داشته باشند، چاره‌ای ندارند جز اینکه محصولات زراعی مورد نیاز خود را پرورش دهند. یکی از کارهایی که باید برای رسیدن به این هدف انجام دهند استفاده از رگولیت‌های ‌ماه و مریخ است. این رگولیت‌ها برای انجام آزمایش‌های مربوط به رشد گیاهان در دسترس نیست؛ از این رو، ناسا رگولیت شبیه‌سازی‌‌شده را توسعه داده است. هدف اصلی این پروژه کاشت و برداشت محصولات زراعی روی این خاک‌های شبیه‌سازی‌شده است».
در این پژوهش، 10محصول زراعی مختلف شامل شاهی، آروگولا (نوعی سبزی برگ‌پهن)، گوجه‌فرنگی، تربچه، گندم‌سیاه، کینوا، اسفناج، پیازچه، نخود و تره‌فرنگی مورد آزمایش قرار گرفتند و تنها گیاهی که در این میان نتوانست رشد یابد، اسفناج بود.
فضانوردان توانسته‌اند با توجه به یافته‌های کاوشگران خاک مریخ را شبیه‌سازی کنند، اما هنوز موفق نشده‌اند خاک مریخ را در مقیاس بالا به زمین منتقل کنند.
این خاک با استفاده از اطلاعاتی که از سطح‌نشین وایکینگ و مریخ‌نورد پتفایندر (رهیاب مریخ) درباره سیاره سرخ گردآوری شده، تولید شده است.
بذرهای شاهی و گندم سیاه خیلی خوب جوانه زدند و میزان موفقیت تربچه هم حدود 50درصد بود.
این گروه تحقیقاتی اعلام کرد: «تا جایی که می‌دانیم تاکنون از خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ و ‌ماه میوه‌ای برداشت نشده است. حالا که دریافته‌ایم اضافه کردن ماده آلی به خاک‌های شبیه‌سازی‌شده باعث بهبود رشد گیاه می‌شود، یکی از گام‌های بعدی این است که بفهمیم چه میزان از مواد آلی را باید به این خاک‌های شبیه‌سازی‌شده اضافه کنیم تا بهترین نتیجه حاصل شود. برای این کار نسبت‌های متعددی باید مورد آزمایش قرار گیرند. اگرچه مواد ارگانیک بیشتری مورد نیاز است، اما مرحله اول، ساخت خاک خواهد بود که زمان بیشتری لازم دارد و طول می‌کشد».
پژوهشگران در ادامه در آزمایش‌های خود از کود خوک استفاده کردند. آنها کود را به نمونه‌های شبیه‌‌سازی‌شده خاک مریخ و نمونه‌هایی از شن نقره‌ای (نوعی شن بسیار مرغوب) اضافه کردند و سپس هر دو را مقایسه کردند.
اثر مثبت اضافه کردن کود غیرمنتظره نبود، اما نکته شگفت‌انگیز این بود که خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ بهتر از شن نقره‌ای عمل کرد. بعد از اینکه نمونه جوانه زد، تیم تحقیقاتی به بعضی از گلدان‌ها یکی دیگر از عناصر حیاتی یعنی کرم‌ها را اضافه کرد. کرم‌ها با هضم مواد ارگانیک مرده و دفع کودی قوی که به انتشار مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر کمک می‌کند، نقشی کلیدی در ایجاد خاک حاصلخیز زمین دارند. تونل ساختن دائمی آنها باعث می‌شود که خاک دارای منفذ شود و هوا و آب به‌راحتی از میان آن عبور کند. این موضوع پیشرفتی مهم برای خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ است؛ چرا که در آزمایش‌های قبلی آب به سختی وارد خاک می‌شد. در مجموع، آزمایش‌ها نشان داد که ترکیب کرم‌ها و کود حیوانی به پرورش گیاهان در خاک مریخ کمک می‌کند و کرم‌ها نه‌تنها رشد می‌کنند، بلکه تکثیر هم می‌شوند.


خاک مریخ بهتر از شن نقره‌ای
اثر مثبت اضافه‌کردن کود غیرمنتظره نیست، اما نکته شگفت‌انگیز این بود که خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ بهتر از شن نقره‌ای عمل کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید