• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86927
+
-

ایران به گردشگران سلامت افغانستان بی‌توجه است

ایران به گردشگران سلامت افغانستان بی‌توجه است

یک مقام وزارت بهداشت افغانستان گفت: گردشگران افغانستانی سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون دلار در خارج از کشور خرج درمان می‌کنند اما ایران به ارزش این بازار توجهی نشان نمی‌دهد و افغان‌ها را همچنان در حد کارگران ساختمان می‌بیند.
وحید مجروح، مشاور امور بین‌الملل وزارت صحه عامه (بهداشت) افغانستان که به تازگی به ریاست مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی انتخاب شده است، ارزش بازار توریسم سلامت افغانستان را حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون دلار دانست و در گفت‌وگو با ایسنا گفت: افغانستانی‌ها سالانه این حجم از سرمایه را به کشورهای همسایه ازجمله هندوستان انتقال می‌دهند، درحالی‌که ایران به آن توجهی نشان نمی‌دهد.
او که بر ضرورت همکاری و نزدیکی بیشتر 2کشور ایران و افغانستان تأکید دارد، درباره دلایل سفر کمتر افغانستانی‌ها به ایران برای درمان، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد. نخست ضعف در معرفی ظرفیت‌های درمانی ایران در افغانستان است. ایران تا‌کنون نتوانسته ظرفیت‌های خود را در بازار افغانستان درست معرفی و ارائه کند. مسئله دیگر ذهنیت جامعه ایران و افغان نسبت به یکدیگر است، همچنان ملاحظات فرهنگی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.
وی تأکید کرد: باید نگاهی که 20 سال قبل به کارگر افغان وجود داشت با افغانستانی که حالا به قصد درمان به ایران سفر می‌کند، اصلاح شود. تأکید مکرر می‌کنیم که افغانستان کشور20 سال قبل نیست و افغان‌ها اینک فرصت‌های زندگی بهتر و توان اقتصادی بالاتری دارند. حتی در گذشته هم افغان‌هایی که به ایران سفر می‌کردند نماینده قاطع کل جامعه این کشور نبودند.
مشاور امور بین‌الملل وزارت بهداشت افغانستان با بیان اینکه دو ملت ایران و افغانستان باید همدیگر را واقع‌بینانه‌تر بشناسند، افزود: دو ملت تقریبا در یک سطح هستند، ‌در نتیجه می‌توانیم دوستان خوبی باشیم. از سویی فکر می‌کنم ارزش اقتصادی بازار توریسم سلامت افغانستان، فرصت بسیار خوبی برای همکاری‌های مشترک و انگیزه‌ای برای محکم‌تر شدن پیوند 2کشور است. در حقیقت توریسم سلامت نوعی دیپلماسی است که 2کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید