• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86684
+
-

جنجال آمریکایی در انتخابات انگلیسی

اظهارنظر ترامپ در مورد برگزیت و انتخابات سراسری انگلیس، بار دیگر جنجالی شد


انتقاد دونالد ترامپ از توافق تازه میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا درباره نحوه خروج از این سازمان و توصیه‌های انتخاباتی او به انگلیسی‌ها، بار دیگر 2 کشور را دچار چالش در روابط کرده است.
رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه رادیویی انگلیس، به اظهارنظر در مورد مسائل سیاست داخلی این کشور پرداخت؛ گفت‌وگویی غیرمعمول که واکنش منفی هر دو حزب اصلی انگلیس یعنی حزب کارگر و حزب محافظه‌کار را به‌دنبال داشته است.
ترامپ در بخشی از این گفت‌وگو، توافق اخیر میان بوریس جانسون و مقام‌های اروپایی را نامناسب خواند و گفت که این توافق مانع تجارت میان آمریکا و انگلیس در آینده می‌شود. او همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌روی انگلیس، به مردم این کشور هشدار داد که به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، رأی ندهند؛ چرا‌که او در مقایسه با بوریس جانسون، «یک گزینه بد» برای پست نخست‌وزیری است.
حزب کارگر این روزها در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات است تا شاید بتواند در میانه بحران برگزیت، یک بازگشت تاریخی به قدرت را تجربه کند. جرمی کوربین که پیش از این بارها علیه دونالد ترامپ و اظهارنظرهایش در مورد مسائل سیاست داخلی انگلیس مواضع تندی گرفته، ساعتی پس از سخنان ترامپ با انتشار بیانیه‌ای، سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کرد و آن‌را تلاش ترامپ برای دخالت در انتخابات انگلیس به نفع «دوستش» بوریس جانسون دانست.
طبق توافق انگلیس و اتحادیه اروپا، ماجرای برگزیت بار دیگر به‌مدت 3‌ماه به تعویق افتاده است. به خواست بوریس جانسون، انگلیسی‌ها حدود 6هفته دیگر به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در مورد ادامه مسیر تصمیم بگیرند. آنها یا به حزب محافظه‌کار و رهبر آن یعنی جانسون رأی خواهند داد که معنایش موافقت با ادامه مسیر کنونی دولت در مورد نحوه خروج از اتحادیه اروپاست؛ یا به حزب کارگر و رهبر آن یعنی کوربین رأی می‌دهند که معنایش دگرگونی اساسی در وضعیت فعلی و احتمالا برگزاری یک همه‌پرسی تازه در مورد برگزیت است.
گفت‌وگوی تلفنی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با شبکه رادیویی «ال‌بی‌سی» انگلیس اگرچه غیرمعمول و بی‌سابقه است، اما زمانی که بدانیم آن سوی خط در استودیوی برنامه، نایجل فاراژ به‌عنوان مجری برنامه نشسته، آنقدرها هم نباید تعجب کرد. فاراژ یکی از تندروترین سیاستمداران راست افراطی در اروپا به شمار می‌رود که در رأی مثبت 3سال پیش مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا نقش کلیدی داشت. فاراژ جزو دوستان نزدیک ترامپ و یکی از معدود همفکران او در اروپاست.
ترامپ در این برنامه رادیویی از فاراژ خواست در انتخابات با بوریس جانسون ائتلاف کند. او گفت که این دو نفر در کنار هم «یک قدرت مهارنشدنی» خواهند بود. جانسون برای تصویب توافق صورت‌گرفته میان دولت خود و اتحادیه اروپا به رأی مثبت پارلمان نیاز دارد و قصد دارد با برگزاری انتخابات سراسری پیش از موعد و تغییر ترکیب کرسی‌های پارلمانی به نفع خودش، از سد مخالفان در پارلمان عبور کند. اگر همفکران جانسون در حزب محافظه‌کار وارد پارلمان شوند، او به‌راحتی می‌تواند توافق برگزیت را به تصویب برساند و بحران 3ساله برگزیت را همانطور که وعده داده، پایان دهد.

ترامپ مخالف توافق جانسون
یک روی سخنان ترامپ در گفت‌وگوی رادیویی با نایجل فاراژ هم با بوریس جانسون بود. او شرایط تعیین‌شده در توافق اخیر جانسون و مقام‌های اتحادیه اروپا را مانع ادامه تجارت میان آمریکا و انگلیس دانست و خواستار اصلاح این شرایط شد. او گفت:‌ «من فکر می‌کنم حجم تجارت میان ما می‌تواند خیلی بیشتر از اینها باشد؛ خیلی بیشتر از میزان تجارت فعلی انگلیس و آمریکا و حتی خیلی بیشتر از میزان تجارت انگلیس با اتحادیه اروپا.»
ترامپ حدود 2‌ماه پیش، وعده داده بود درصورتی که انگلیس روند خروج از اتحادیه اروپا را به سرانجام رساند و از این سازمان خارج شود، یک قرارداد تجاری بزرگ با انگلیسی‌ها منعقد خواهد کرد. پیش از آن هم او بارها گفته بود که انگلیس در جدایی از اتحادیه اروپا، از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.
سخنان دیروز ترامپ اما گویا آنقدرها در دولت انگلیس با استقبال روبه‌رو نشده است. سخنگوی نخست‌وزیر این کشور ساعتی پس از پخش سخنان رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که هدف از برگزیت، تقویت کنترل دولت انگلیس بر قوانین تجارت خارجی، مرزها و پول ملی است. رابرت جنریک گفت: «خروج از اتحادیه اروپا براساس توافق تازه، تجارت میان انگلیس با هر کشوری را تسهیل خواهد کرد.»
با این حال، سخنان ترامپ در مخالفت با توافقی که دولت انگلیس برای نهایی‌کردن آن بسیار تلاش کرده، به ضرر جانسون تحلیل شده است. محافظه‌کاران قصد دارند طی روزهای آینده با آغاز رقابت‌های انتخاباتی، توافق جدید را محور تبلیغات خود قرار دهند و موضع‌گیری ناگهانی ترامپ ضربه جدی به اردوگاه محافظه‌کاران و جانسون بوده است. دونالد ترامپ ناخواسته در زمین مخالفان حزب حاکم انگلیس، بازی کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید