• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86637
+
-

خودکشی چیپ

خودکشی چیپ

بهروز رسایلی

نالتی چیپ از دست رفته علی علیپور در آخرین دقایق بازی پرسپولیس و ماشین‌سازی آنقدر مهم بود که روی همه مسائل فنی و حاشیه‌ای بازی سایه بیندازد. بدون آن پنالتی شاید می‌شد راجع ‌به مسائل مختلف بازی حرف زد اما اقدام عجیب علیپور دیگر مجالی برای طرح سایر نکات باقی نمی‌گذارد. در این مورد ظرف 48ساعت گذشته زیاد حرف زده شده اما اجازه بدهید چند نکته را هم ما اضافه یا مرور کنیم.
 جمله‌ای که بیشترین تکرار را در مورد این پنالتی داشته، درست‌ترین عبارت است؛ اینکه «حامد لک مطمئن بود علیپور چیپ می‌زند.» او حدس می‌زد به‌خاطر وقت‌کشی‌هایش در این بازی و جنگ اعصابی که راه انداخته، علیپور درصدد تلافی برمی‌آید و بهترین تلافی موقع زدن پنالتی، انجام چنین ریسکی است. بنابراین لک سر جایش ایستاد و به آسانی توپ را گرفت. یک نفر نوشته بود: «علیپور باید قدردان لک باشد که حرمتش را نگه داشت و توپ را استپ سینه نکرد!»
 علیرضا بیرانوند از آن سر زمین دوید تا خودش را به علیپور برساند و بگوید پنالتی نزن! حتی منطق بیرو هم درست بود؛ اینکه علیپور در جام حذفی جلوی لک پنالتی خراب کرده و با توجه به زمان رو به اتمام بازی، بهتر است بازیکن دیگری ضربه را بزند. منتها علیپور نه‌تنها گوش نکرد، بلکه تصمیمش برای زدن ریسکی ضربه را هم تغییر نداد. این موضوع نشان می‌دهد مهاجم پرسپولیس در این مورد «مقاومت» شدیدی به خرج داده و حتما اصرار داشته که خودش و تیمش را به فنا بدهد!
 علی علیپور پارسال پنالتی آخر تیمش را در برابر پدیده در جام حذفی به‌صورت چیپ زد و آن توپ با خوش‌شانسی محض وارد دروازه شد. بعد از آن مسابقه علیپور با اطمینان گفت که دیگر هرگز پنالتی چیپ نخواهد زد اما او قولش را شکست. همیشه که قرار نیست آدم خوش‌شانس باشد، گاهی بدشانسی هم اتفاق می‌افتد، فقط مشکل اینجاست که بدشانسی فوتبالیست‌ها، حال چند میلیون آدم دیگر را هم می‌گیرد. بعد از پنالتی پارسال، خبرنگاری از علیپور پرسیده بود: «اگر توپ گل نمی‌شد چی؟» جواب متفرعنانه علیپور در آن زمان این بود: «فعلا که دیدید گل شد.» بله، این بازی روزگار است.
 یک روز مهدی طارمی در شرایطی بسیار حساس، پنالتی‌اش را مقابل الریان قطر به‌صورت چیپ زد و خراب شد. آن روز برانکو در نشست خبری یک جمله صریح به زبان آورد: «در تیم من دیگر طارمی پنالتی نخواهد زد.» بازی بعدی برابر همین ماشین‌سازی تبریز در لیگ برتر بود. اتفاقا باز هم برای پرسپولیس پنالتی اعلام شد و از قضا باز هم خود طارمی پشت آن ایستاد؛ هرچند این بار ضربه‌اش را گل کرد. برانکو با همه دیسیپلینش همیشه در مقابل طارمی ضعف داشت که حالا بحثش جداست اما جالب است که کالدرون هم بعد از چیپ به فنا رفته اخیر، عینا همین جملات را البته با لحنی تندتر به زبان می‌آورد. حالا باید دید مربی آرژانتینی سر حرفش می‌ماند یا نه؟ اگر از ما می‌پرسید می‌گوییم می‌ماند، چون نه اخلاق کالدرون شبیه برانکوست و نه علیپور کیفیت غیرقابل اغماض طارمی را دارد.
  برای کالدرون هم دارد از زمین و آسمان می‌بارد. تهییج یک تیم برای ادامه مبارزه بعد از کسب 3قهرمانی متوالی کار سختی است، حالا جزئیات هم بلای جان کالدرون شده. بازی با سپاهان نزدیک پیش می‌رفت که بیرانوند هوس آرتیست‌بازی به سرش زد، گلزن شهر خودرو 20دقیقه قبل از گلش باید اخراج می‌شد و این بار هم علیپور چیپ زد تا الان همه به جای تمجید از سومین برد پیاپی، سراغ کندن پوست مربی آرژانتینی بروند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید