• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86520
+
-

ابرطوفان حاره‌ای به ایران رسید

شدت طوفان، ارتفاع امواج را در دریای عمان و سواحل مکران به حدود 5/3 متر می‌رساند کارشناسان می‌گویند: وقوع این پدیده مرتبط با تغییرات اقلیمی است و بارش‌های شدید به‌معنای آغاز ترسالی نیست

ابرطوفان حاره‌ای به ایران رسید

طوفان حاره‌ای کیار که شمال اقیانوس هند را درنوردیده است با عبور از پاکستان و ویران کردن 180خانه و آواره شدن 500نفر، حالا در حال نزدیک شدن به ایران و درنوردیدن دریای عمان و رسیدن به سواحل مکران است. معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان سیستان و بلوچستان خبر داده است که طوفان حاره‌ای کیار با تبدیل شدن به ابرطوفان حاره‌ای، روز چهارشنبه تا جمعه در ایران فعال می‌شود و ارتفاع امواج را در دریای عمان به بیش از 3.5متر می‌رساند.
دوست‌محمد کلیم به ایرنا گفته است که بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی، انتظار می‌رود بیشینه سرعت طوفان در شمال اقیانوس هند به حدود ۲۰۰کیلومتر بر ساعت سرعت که سبب مواج و متلاطم شدن شدید دریا می‌شود. او گفت: شدت طوفان از روز دوشنبه ارتفاع موج در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان را افزایش داده و در روزهای آینده حتی به بیش از 3.5متر می‌رساند. عصر دیروز ابرطوفان حاره‌ای کیار در هزار و ۳۵۰‌کیلومتری بندر چابهار قرار داشت. این طوفان با سرعت  ۱۴کیلومتر بر ساعت به سمت شمال غرب در حرکت است و اکنون به دریای عمان و سواحل مکران رسیده است. به‌گفته دوست‌محمد کلیم، پیش‌بینی‌های اولیه بیانگر آن است که طوفان حاره‌ای کیار به سواحل کشور عمان در جنوب غرب چابهار برخورد می‌کند و پس از آن تضعیف می‌شود. هشدارهای هواشناسی به صیادان ایرانی آن بوده است که تا پایان یافتن طوفان حاره‌ای کیار و فروکش‌کردن این ابرطوفان، شناورهای صیادی و تفریحی را از آب‌های دریای عمان بیرون بکشند. علاوه بر هشدارهای ارائه شده در سیستان و بلوچستان به‌منظور کاهش خسارات ناشی از رسیدن ابرطوفان حاره‌ای کیار به سواحل مکران در چابهار و دریای عمان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی صبح امروز خبر داد که به تداوم دوباره بارش‌ها در کشور منجر می‌شود.
صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به ایسنا گفت: امروز، با ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور، بارش‌ها در این مناطق آغاز می‌شود و به‌تدریج سواحل دریای خزر را در برمی‌گیرد. همچنین از بعدازظهر در دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران نیز افزایش ابر، بارش باران و گاهی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. او با اعلام اینکه این شرایط در بخش‌هایی از شرق و شمال شرق کشور نیز رخ می‌دهد، اعلام کرد: فردا، پنجشنبه نیز گستره فعالیت این سامانه سواحل دریای خزر، شرق و مرکز کشور، جنوب خراسان رضوی و دامنه‌های غربی و شرقی البرز مرکزی در شرق استان تهران، قزوین و سمنان را در بر می‌گیرد. همچنین در شمال استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و بخش‌هایی از هرمزگان نیز رگبار باران همراه با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان با اشاره به اینکه روز جمعه نیز بارش‌ها در سواحل شمالی کشور، در استان‌های اردبیل، شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز تقویت می‌شود و افزایش ابر، رگبار باران و گاه رعد و برق در این مناطق اتفاق می‌افتد، افزود: وجود این شرایط در اوایل روز جمعه در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور و در بعضی ساعات در استان هرمزگان نیز دور از انتظار نیست. اما ابتدای هفته آینده، در روز شنبه، براساس آنچه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرده است، در نوار شمالی از شمال غرب تا شمال شرق کشور افزایش ابر و بارش باران رخ می‌دهد که شدت بارش‌ها در سواحل دریای خزر است. او تأکید کرده است که با فعالیت طوفان حاره‌ای در شرق دریای عمان، امروز سواحل دریای عمان و شرق تنگه هرمز مواج و ارتفاع موج بین 2‌تا‌۳.۵متر پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران برای امروز نیز قسمتی ابری، در بعدازظهر همراه با افزایش ابر و بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. روز پنجشنبه نیز آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است.
افزایش بارش‌ها در ماه‌های اخیر البته برخی را ناگزیر به استفاده از واژه ورود به ترسالی کرده است. استفاده از این واژه و اصرار بر آغاز ترسالی در شرایطی صورت می‌گیرد که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفته است، ایران دوبرابر متوسط جهانی با افزایش دما مواجه است و باید با تغییرات اقلیمی در کشور سازگار شد.
صادق ضیائیان تأکید کرد: باتوجه به اینکه طبیعت کشور ما خشک و نیمه‌خشک است، افزایش دما منجر به افزایش تبخیر و تعرق می‌شود و این به معنای از دست دادن آب کشور است. از طرفی دیگر طی ۵۰سال اخیر تعداد سال‌های خشک در ایران از نظر بارش بیشتر از ترسالی‌ها بود و سناریوهای اقلیمی نشان می‌دهد در دهه‌های آینده تعداد سال‌‌های خشک ایران بیشتر می‌شود.
او اظهار داشت: بخشی از آنچه در بهار امسال در ایران اتفاق افتاد را می‌توان به تغییر اقلیم نسبت داد. تغییر اقلیم علاوه بر گرم شدن دمای کره زمین تبعاتی را به‌دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان به بارش‌های سیل‌آسا، امواج گرمایی و امواج سرمایی اشاره کرد.
رضا ارجمندی، عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران نیز با حضور در یک برنامه رادیویی گفته است: خشکسالی و کمبود بارندگی از جمله تأثیرات تغییر اقلیم است و ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و به همین دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی برای ما محسوس‌تر است. به‌گفته او، هم‌اکنون میزان آمادگی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور محسوس نیست و لازم است آحاد مردم در جریان جزئیات این تغییرات قرار بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید