خبر: چندی پیش حضور یک فروند آنتونوف74 در مسیر تهران به مشهد، واکنش مسافران این پرواز را برانگیخت؛ زیرا پرواز این هواپیما از سال93 و به دستور رئیسجمهور ممنوع شده و حالا با وضعی نامناسب دوباره در خط انتقال مسافر قرار گرفته بود. سازمان هواپیمایی کشوری میگوید: این هواپیما مجوزهای لازم برای پرواز را اخذ کرده؛ اما حمید غوابش، دبیر پیشین انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است: حتی اگر صلاحیت پروازی برای آنتونوف۷۴ صادر شده باشد، وقتی مردم از پروازشان گزارش نارضایتی میدهند، سازمان هواپیمایی باید دوباره صلاحیت این هواپیما را ارزیابی کند و گزارشهای مردمی را جدی بگیرد.
نقد: مردادماه1393 بود که حسن روحانی، رئیسجمهور پس از ماجرای سقوط یک فروند هواپیمای ایران140 یعنی نمونه ایرانیزه شده Antonov An-140، پرواز این هواپیمای تولید مشترک ایران و اوکراین را ممنوع کرد و پس از آن در دستوری جداگانه، پرواز نمونه دیگری از خانواده آنتونوف، یعنی هواپیمای آنتونوف74 را نیز ممنوع اعلام کرد. بهدنبال این دستور، گمان میرفت که دیگر دوره حضور آنتونوفها در آسمان ایران به پایان رسیده اما چندی پیش وقتی یکی از پروازهای آتا ایر در مسیر تهران- مشهد با تأخیر مواجه شد و این ایرلاین به تغییر هواپیما اقدام کرد، حضور فعال آنتونوفها در مسیرهای پروازی آشکار شد. بررسیها نشان میدهد پیش از این نیز آنتونوفها بهصورت چراغ خاموش پرواز میکردند و پروازهای فرودگاه کلاله در استان گلستان در 2 نوبت شهریور94 و مهر95، با فرود همین آنتونوفها برقرار شده بود؛ اما در این پرواز اخیر، وضع نامناسب کابین مسافران و البته علنی شدن اعتراض آنها باعث شد حضور آنتونوفها بهصورت جدی مورد انتقاد قرار بگیرد. البته سازمان هواپیمایی کشوری در واکنشی اعلام کرد، این هواپیما مجوزهای لازم را کسب کرده است. در این میان یکی از فعالان قدیمی صنعت هوایی میگوید: حتی اگر این آنتونوفها برای پرواز مجوز گرفته باشند، حالا که مردم در آن احساس ناامنی کرده و اعتراض کردهاند باید مجوزهای آن بازنگری شود و سازمان هواپیمایی کشوری بگوید چگونه برای آن سرتیفیکیت (مجوز) صادر کرده است. نکته مورد تأکید حمید غوابش، دبیر پیشین انجمن شرکتهای هواپیمایی احساس امنیت و رفاه مسافران نسبت به پرواز با هواپیماهاست که باید جدی گرفته شود. بهنظر میرسد پیش از اینکه از سازمان هواپیمایی کشوری درباره دلیل نقض دستور رئیسجمهور و حضور دوباره آنتونوفها مطالبهگری شود، ابتدا باید این هواپیماها از مسیرهای پروازی و ایمنسازی صنعت هوایی کشور مطالبه شود که خدایناکرده دوباره سقوطی از جنس سقوط ایران140 رخ ندهد.
مسافران آنتونوف را جدی بگیرید
در همینه زمینه :