• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86440
+
-

رتبه‌بندی تازه بانک جهانی منتشر شد

صعود ایران در شاخص کسب و کار

بانک جهانی، تازه‌ترین گزارش شاخص سهولت کسب و کار کشورهای جهان برای سال 2020میلادی را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد، رتبه ایران یک پله نسبت به گزارش سال 2019میلادی بهتر شده است. رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار در سال 2018میلادی 124اعلام شده بود که در سال بعدی با 4پله سقوط به 128رسید و حالا رتبه ایران تنها یک پله بهتر شده است. وزارت اقتصاد در واکنش به این مسئله اعلام کرده؛ امسال با تلاش‌های وزارت‌اقتصاد، این رتبه بهبودیافته است.

نشانه‌های قبلی
همشهری پیش از این در گزارشی با تکیه بر اظهارنظر مقامات ارشد اقتصادی و آمارهای رسمی از بهبود نسبی اوضاع کسب و کار در اقتصاد ایران خبر داده بود. اتاق ایران هم در گزارشی از بهبود شاخص ملی کسب و کار ایران برای سومین فصل متوالی، یعنی به‌ترتیب در زمستان 97، بهار98و تابستان 98خبر داده است. البته با این حال همچنان شاخص سهولت کسب و کار ایران نسبت به بازه زمانی پاییز 95تا زمستان 96در رتبه بدتری قرار دارد.
 این گزارش نشان می‌دهد درحالی‌که دشواری تامین مالی از بانک‌ها در 4فصل نخست انجام این نظرسنجی از فعالان اقتصادی به‌عنوان نامساعدترین مولفه کسب و کار ارزیابی شده؛ اما در 8فصل بعدی یعنی از پاییز 96تا تابستان 98، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواداولیه و محصولات به‌عنوان اصلی‌ترین چالش بر سر راه کسب و کارها معرفی شده است.

اوضاع کسب و کار از دوربین دنیا
بانک جهانی می‌گوید: رتبه ایران در شاخص شروع کسب و کار برای سال 2020نسبت به سال 2019میلادی با 5پله سقوط به 178، شاخص شرایط اخذ مجوز ساخت با 13پله صعود به 73، دسترسی به انرژی برق با 5پله رشد به 133، ثبت مالکیت با 20پله نزول به 70، اخذ اعتبارات با 5پله رشد به 99، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد با 45پله بهبود به 128، سهولت در پرداخت مالیات با 5پله بهبود به 144رسیده و رتبه ایران در 3شاخص تجارت فرامرزی با 2پله، اجرای قراردادها با یک پله و ورشکستگی و پرداخت دیون با 2پله بهبود به‌ترتیب 123، 90و 133برآورد شده است.
این گزارش نشان می‌دهد نمره کسب و کار ایران در شاخص سهولت کسب و کار اندکی بهبود یافته و از 58.60به 58.50رسیده است. شاخص سهولت کسب و کار، یکی از شاخص‌های بین‌المللی است که براساس آن، بانک جهانی، سالانه ۱۹۰ کشور جهان را با ۱۰ نماگرِ شروع کسب و کار، اخذ مجوز ساخت‌وساز، ثبت مالکیت، اخذ مالیات، تجارت فرامرزی، دسترسی به برق، اخذ اعتبار، ورشکستگی و پرداخت دیون، حمایت از سهامداران خرد و اجرای قرارداد‌ها، مورد ارزیابی قرار داده و طبق امتیازات مکتسبه، کشورها را رتبه‌بندی می‌کند.

رتبه کشورها
بانک جهانی می‌گوید: عربستان، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، کوین، چین، هند و نیجریه بیشترین تلاش را برای بهبود شاخص کسب و کار خود نشان داده‌ و بالاترین میزان صعود در جدول جهانی رتبه کسب و کار را به‌خود اختصاص داده‌اند. برآوردهای همشهری نشان می‌دهد که ایران در شاخص بهبود کسب و کار همچنان از قافله جهانی عقب مانده اما درمقابل رتبه کشورهایی چون ترکیه، 10پله و عربستان 30پله بهبود داشته است. براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی کشورها در شاخص سهولت کسب و کار، نیوزیلند، سنگاپور، هنگ‌کنگ، دانمارک، کره‌جنوبی، آمریکا، گرجستان، انگلستان، نروژ و سوئد در رتبه اول تا دهم قرار دارند و سومالی، اریتره، ونزوئلا، یمن، لیبی، سودان جنوبی، آفریقای مرکزی، کنگو، چاد، تیمور شرقی و هاییتی در قعر جدول جا خوش کرده‌اند.

   اقتصاد ایران رو به بهبود

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: نشانه‌های بهبود وضع اقتصاد ایران در حال آشکار شدن است؛ به‌گونه‌ای که طبق نظرسنجی‌ها، شمار افرادی که معتقدند کارزار فشار دولت ترامپ راه به جایی نخواهد برد، به ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. بلومبرگ پیش‌بینی کرده، اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج می‌شود. بلومبرگ، تقویت ۴۰درصدی ارزش ریال را مشهودترین نشانه بهبود وضع اقتصاد ایران خوانده و افزوده اقدامات مؤثر بانک مرکزی نظیر به کارگیری فناوری‌های جدید و اتصال شبکه صرافی‌ها به بانک‌ها باعث شده تا سوءاستفاده دشوارتر شود. به نوشته بلومبرگ، ریال قدرتمندتر، به مهار تورم کمک کرده تا جایی که شاخص مصرف‌کننده در‌ماه سپتامبر به ۶.۱ درصد رسید که کمترین رقم ثبت شده در طول ۱۸‌ماه اخیر محسوب می‌شود. ثبات در بازار ارز از تقویت تولید نیز حمایت کرده؛ به‌گونه‌ای که شاخص مدیران تولید پس از ۷‌ماه از ۵۰ واحد گذشت. انتظار می‌رود صادرات غیرنفتی ایران امسال به ۴۰ میلیارد دلار برسد؛ درصورت تحقق این امر، برای نخستین بار در تاریخ مدرن ایران، صادرات غیرنفتی از صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت و صنعت نفت به سختی ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل خواهد داد، بنابراین دیگر نمی‌توان ایران را یک اقتصاد نفتی دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید