• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86438
+
-

36میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 7‌ماه

ارزش دادوستدهای بازار سرمایه از مرز 400هزار میلیارد تومان گذشت

ارزش کل دادوستدهای انجام شده در بازار سرمایه ظرف 7ماه امسال، ازمرز 400هزارمیلیارد تومان، معادل 36میلیارددلار، عبور کرد. 66درصد از کل این معاملات، معادل 24میلیارد دلار آن، به خریدسهام اختصاص یافت.
به گزارش همشهری، معاملات بازار سرمایه امسال روند پر شتابی را دنبال کرده، طبق گزارش‌های آماری به‌دلیل استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران از بورس، حجم ورود نقدینگی به این بازار به‌شدت افزایش یافته و به رشد ارزش معاملات بازار سرمایه تا سطح 130درصد منجر شده است. رشد حجم ورودی نقدینگی به بازار سرمایه موجب شده مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 72.5درصد برسد که بالاترین مقدار بازده در میان همه بازارهاست.
داده‌های آماری نشان می‌دهد در 7‌ماه امسال 408هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه انجام شده که از این مقدار 201هزارو 567میلیارد تومان به بورس تهران و 120هزارو 485میلیارد تومان به فرابورس اختصاص یافته، در این مدت همچنین 86هزار میلیارد تومان محصول در بورس کالا دادوستد شده است.

معاملات سهام و اوراق بدهی
آمار‌ها نشان می‌دهد در7ماه امسال 267هزارو 592میلیارد تومان سهام در بورس وفرابورس دادوستد شده که این مقدار نسبت به پارسال دست‌کم 130درصد رشد نشان می‌دهد. از این مقدار معاملات 183هزارو936میلیاردتومان دربورس و 83هزارو 656میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. امسال همچنین 33هزارو 956میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه مورد مبادله قرار گرفته که از این مقدار 28هزارو 222میلیاردتومان درفرابورس و 5هزارو 734میلیارد تومان در بورس تهران دادوستد شده است. ارزش کل معاملات اوراق بدهی در 7‌ماه امسال 6درصد رشد نشان می‌دهد؛ با این حال با توجه به سیاست‌های دولت برای انتشار اوراق بدهی تا پایان سال به‌نظر می‌رسد در نیمه دوم امسال بر حجم انتشار اوراق بدهی تا پایان سال اضافه شود. قرار است ظرف هفته‌های آینده در گام نخست 10هزار میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر شود، پیش‌بینی می‌شود حجم انتشار اوراق بدهی تا پایان سال به 70هزار میلیارد تومان برسد.هم‌اکنون بازار اوراق بدهی 8درصد از کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

معاملات فیزیکی
بعد از سهام که پرتقاضاترین محصول بازار سرمایه است بیشترین مقدار معاملات به دادوستد کالاهایی اختصاص یافته که در بورس کالا مورد مبادله قرار گرفته است. آمار‌ها نشان می‌دهد در 7‌ماه امسال 69هزار میلیارد تومان محصول در بورس‌کالا خریدوفروش شده که از این مقدار 29هزار میلیارد تومان مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 22هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات محصولات پتروشیمی بوده است.در 7‌ماه امسال 17هزارو 500میلیارد تومان فرآورده نفتی و هزار میلیارد تومان محصول کشاورزی در بورس کالا دادوستد شده است. به‌طور کلی 17درصد کل معاملات بازارسرمایه در 7‌ماه امسال به خریدوفروش کالا اختصاص یافته است.

رشد معاملات صندوق‌های قابل معامله
نکته قابل توجه در 7‌ماه امسال رشد پر شتاب ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس است، فقط در فرابورس ارزش کل معاملات این صندوق‌ها تا 200درصد رشد کرده است. مطابق داده‌های موجود در 7‌ماه امسال سرمایه‌گذاران 21هزار میلیارد تومان از واحدهای این صندوق‌ها را خریده‌اند، از این مقدار 11897میلیارد تومان در بورس و 8هزارو 157میلیارد تومان در فرابورس خریداری شده است. معاملات این صندوق‌ها 5درصد از کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اوراق مشتقه
با وجود آنکه سال قبل معاملات اوراق آتی سکه در بورس کالا تعطیل شد اما امسال معاملات آتی زعفران، زیره و پسته جای این معاملات را گرفت و مطابق آمار‌های موجود در 7‌ماه امسال 13هزارو 300میلیارد تومان اوراق آتی در بورس کالا دادوستد شده؛ اگرچه این معاملات نسبت به پارسال کاهش نشان می‌دهد اما انتظار می‌رود با اضافه شدن معاملات پسته ارزش این معاملات بار دیگر در بازار سرمایه با رشد قابل‌توجهی مواجه شود.

کاهش معاملات وام مسکن
داده‌های آماری بیانگر آن است که امسال تحت‌تأثیر کاهش تقاضا برای خرید وام مسکن ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس دادوستد می‌شود نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 41درصد کاهش یافته است. پارسال متقاضیان 762میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن از طریق بازار سرمایه خریداری کردند که این مقدار امسال به 450میلیارد تومان رسیده است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت از ابتدای سال قبل تاکنون اصلی‌ترین عامل در کاهش تقاضا برای خرید وام مسکن بوده؛ زیرا رشد قیمت مسکن موجب شده وام‌های کنونی فقط توانایی پوشش 10تا 20درصد قیمت آپارتمان را درشهر‌ها داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید