• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86374
+
-

آب با طعم خاک

گلایه سنندجی‌ها از بو و طعم نامناسب آب این شهر پس از یک ماه ادامه دارد، اما بنا بر اعلام آبفای کردستان تا آخر آبان مشکل رفع خواهد شد

سلمان زند_خبرنگار

هفته اول پاییز، هنوز یک هفته از انتشار خبر آلودگی آب آشامیدنی بیجار به نفت نگذشته بود که مردم سنندج از بو و طعم بد آب گلایه کردند. شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان علت این اتفاق را تغییر دمای هوا و جابه‌جا شدن آب اعلام کرد و جالب‌تر آن‌که معاون آبفا گفت با تغییر فصل این مشکل در اسرع وقت حل خواهد شد. شهروندان اما این دلایل را نپذیرفته‌اند و معتقدند در سال‌های قبل و تغییر دیگر فصل‌ها چنین اتفاقی نمی‌افتاد. از سوی دیگر،‌ با این‌که یک ماه از تغییر فصل گذشته، اما همچنان آب آشامیدنی سنندج بو و طعم نامطلوبی دارد. ساکنان برخی مناطق سنندج تاکید می‌کنند مدتی است آب آشامیدنی مزه خاک می‌دهد و آنها را دچار حالت تهوع کرده است، تا جایی که برای جلوگیری از این اتفاق مجبور به خرید آب معدنی، استفاده از آب چشمه‌های اطراف شهر و دستگاه تصفیه آب شده‌اند. 

تغییر مزه و بوی آب از نگاه شهروندان 
یکی از ساکنان شهرک بهاران با گلایه از این موضوع به همشهری می‌گوید: آب شهرک یک ماه است بد طعم شده. یعنی پس از مصرف، طعم گس و تهوع‌آوری در دهان احساس می‌کنیم که ابدا طعم آب نیست. بوی آن هم اصلا خوب نیست که همین امر موجب شده است کودکان تمایلی به نوشیدن آن نداشته باشند. 
فرهنگیان ادامه می‌دهد: بسیاری از ساکنان شهرک ناچار شده‌اند دستگاه تصفیه آب بخرند تا بتوانند از آب لوله‌کشی استفاده کنند.
یک خانواده مسافر هم که از تهران آمده‌اند، می‌گویند: انتظار داشتیم در سنندج آب گوارا بیاشامیم، اما اصلا آب خوش‌طعمی نداشت و ناچار شدیم آب معدنی بخریم. 
آنها ادامه می‌دهند: با توجه به کوهستانی بودن و چشمه‌های فراوان منطقه، فکرش را هم نمی‌کردیم آب آشامیدنی سنندج بدبو و بدطعم باشد.  یک شهروند دیگر هم در این باره می‌گوید: آب شیر را که باز می‌کنیم، بو و طعم خاک می‌دهد و بی‌کیفیت است و نمی‌توان حتی جرعه‌ای از آن را نوشید. 
سعیدی از پر بودن صافی شیر آب از سنگریزه و رنگ زرد آب و طعم بد آن گلایه دارد و می‌افزاید: یک ماه است آب لوله‌کشی ما قابل خوردن نیست و ناچاریم آب معدنی یا آب چشمه‌های اطراف سنندج مصرف کنیم. بوی خاک و طعم گس آب حتی با جوشاندن هم رفع نمی‌شود.
کامران، شهروند منطقه بهاران سنندج، هم از پایین آمدن کیفیت آب انتقاد می‌کند و می‌گوید: چند هفته است آب شهر بی‌کیفیت شده است و نمی‌توان برای آشامیدن یا پخت و پز از آن استفاده کرد و آب آشامیدنی خانواده‌ را از چشمه‌های کوه آبیدر تامین می‌کنم. 
این شهروند با انتقاد از مسئولان ادامه می‌دهد: نمی‌توانم هر روز برای تامین آب تا آبیدر برم. تا کی مردم سنندج باید این وضع را تحمل کنند؟ چرا مسئولان پاسخ دقیقی در این باره نمی‌دهند؟

تغییر دمای هوا؛ متهم ردیف اول
اما با همه گلایه‌ها مسئولان همچنان تاکید دارند آب آشامیدنی سنندج مشکلی ندارد و سالم است. آنها همچنین از احتمال گل‌آلود شدن آب چشمه‌ها در این فصل می‌گویند و توصیه می‌کنند شهروندان از آب چشمه‌ها استفاده نکنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان علت اصلی تغییر کیفیت آب شهر سنندج را تغییر دما می‌داند و می‌گوید: هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و تغییر دما، لایه‌های آب موجود در سدها جابه‌جا می‌شوند. سد قشلاق (وحدت) سنندج نیز از این قاعده مستثنا نیست.
محمدحسین محمدی با بیان این‌که این اتقاق هر سال در پایان تابستان و اوایل پاییز می‌افتد و موجب تغییر در طعم و بوی آب می‌شود می‌افزاید: البته آب سد پس از انتقال به تصفیه‌خانه سنندج که جزو بهترین تصفیه‌خانه‌های کشور است، طی فرایندهایی کامل مراحل تصفیه را می‌گذراند و سپس وارد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهری 
می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: کیفیت آب آشامیدنی تصفیه‌شده، هم به طور مداوم و پیوسته توسط آزمایشگاه مرکزی شرکت آبفا (آب و فاضلاب استان) که جزو آزمایشگاه‌های شاخص ایران است و هم توسط دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز بهداشت، نظارت و برای انطباق با استانداردهای مربوطه پایش می‌شود.

شهروندان آسوده آب مصرف کنند 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان در این باره می‌گوید: آبی که در سنندج وارد شبکه توزیع می‌شود دارای کیفیت و سلامت بالا و مطابق با استانداردهای تعریف‌شده در کشور است و برای کاستن از طعم و بوی موجود از روش‌های ازن‌زنی و تماس با کربن فعال نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل، شهروندان می‌توانند این آب را با خاطری آسوده مصرف کنند. محمدی می‌افزاید: طعم و بوی موجود در آب که در برخی مناطق شهر سنندج حس می‌شود، با تثبیت شرایط دمایی و به‌تدریج طی روزهای آینده رفع خواهد شد.

کیفیت آب سنندج پایین است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: روزانه از آب آشامیدنی سنـندج نمــونه میکروبی و شیمیایی گرفته می‌شود و بر همین اساس، از نظر میکروبی و شیمیایی سالم است، اما کیفیتی پایین دارد.

فرزام بیدارپور می‌افزاید: محدوده سنجش کیفیت آب سنندج طبیعی است و می‌توان گفت از نظر کیفیت نمره قابل قبولی نمی‌گیرد. البته این مربوط به مناطقی از سنندج است که آب آنها از تصفیه‌خانه شماره یک تامین می‌شود. وی با بیان این‌که مناطق تحت پوشش تصفیه‌خانه شماره 2 سنندج به واسطه بهره‌مندی از فناوری بالاتر و همچنین مناطق قدیمی شهر درگیر این مشکل نیستند اظهار می‌کند: تاکنون فردی در نتیجه مشکلات آب سنندج به بیمارستان مراجعه نکرده است. آب آشامیدنی سنندج عاری از هر گونه میکروب و مواد شیمیایی است و مصرف آن برای شهروندان مانعی ندارد. بیدارپور با اشاره به این‌که آب سنندج از سد وحدت تامین می‌شود ادامه می‌دهد: هر سدی عمری دارد و برای به‌روز شدن نیازمند فناوری پیشرفته‌تری برای تصفیه است. شرکت آبفا برای این‌که آب آشامیدنی را به حد استاندارد برساند از آهن، کلر و مواد منعقد‌کننده استفاده می‌کند که موجب ایجاد بو و طعم خاصی در آب شده است.
وی می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی کردستان با دانشکده بهداشت و شرکت آبفا جلسه‌های متعددی برای بهره‌مندی و استفاده از روش‌های دیگری که این طعم و بو را به حداقل برساند برگزار کرده است.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره استفاده از آب چشمه‌های اطراف سنندج هم می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی آب چشمه‌های کوه آبیدر را آزمایش کرد که سالم هستند، اما مصرفشان توصیه نمی‌شود، زیرا با بارش‌های پاییزی احتمال گل‌آلود شدن آب چشمه‌ها وجود دارد.

    آب سنندج سالم است
مدیر روابط عمومی آبفای کردستان به همشهری می‌گوید: آب آشامیدنی مناطقی از شهر که از سد وحدت تامین می‌شود به دلیل تغییرات آب و هوایی، تغییر لایه‌های حرارتی و عمل متابولیسمی جلبک‌های سد، طعم نامطبوعی پیدا کرده است و امیدواریم تا پایان آبان مشکل رفع شود.

ادریس شریفی می‌افزاید: برای کاهش طعم بد آب ازن، کربن فعال و پرمنگنات پتاسیم به طور همزمان به آب تزریق می‌شوند که این اقدام حداکثر 70 درصد طعم بد آب را از بین می‌برد و درصدی از این ناگوارایی باقی می‌ماند. وی تاکید می‌کند: آب سنندج از نظر بهداشتی و آلودگی‌های میکروبی کاملا سالم است و هیچ مشکلی ندارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :